אידריס אלבה (צילום: Amanda Edwards, GettyImages IL)
"היה לי לכבוד להיכנס אל נעליו של נלסון מנדלה" | צילום: Amanda Edwards, GettyImages IL
הידיעה על מותו של נלסון מנדלה תפסה את אידריס אלבה בהקרנת הבכורה הלונדונית של ״מנדלה - הדרך הארוכה אל החופש״, בו הוא מגלם את המנהיג הדרום אפריקני הנערץ. הפרמיירה, בה נכחו שתיים מבנותיו של מנדלה - זינדזי וזנאני - כמו גם הנסיך וויליאם ואשתו קייט, הפכה עם סיומה לערב מאולתר לזכרו, כשקהל הצופים נעמד לדקת דומייה ומחה דמעה נוכח החדשות. בזמן שהזוג המלכותי ומפיקי הסרט שוחחו עם התקשורת והביעו תנחומיהם, העדיף אלבה עצמו לשמור על שתיקה. את ההצהרה הרשמית שלו הוא שחרר רק מאוחר יותר: ״היה לי לכבוד להיכנס אל נעליו של נלסון מנדלה״, אמר. ״אדם שדגל בזכויות אדם ונלחם להגן עליהן בפני העולם כולו״.

כשהגיעה ההצעה לגלם את מנדלה, אלבה (41), בכלל לא האמין. לפגישה עם במאי הסרט ג׳סטין צ׳אדוויק (״נערת בוליין האחרת״) הוא הגיע עצבני: ״לא הבנתי איך אני יכול לעשות את זה״, סיפר בספטמבר בראיון לקראת הקרנת הבכורה של הסרט בפסטיבל הסרטים של טורונטו. מה שהקל עליו בקבלת ההחלטה הייתה ההתמקדות של הסרט במנדלה הצעיר, תקופה בחייו שלא מוכרת לרבים וכתוצאה מכך מזוהה הרבה פחות עם המנהיג שהעולם כולו מכיר ואוהב. ההחלטה השתלמה, והתפקיד כבר זיכה אותו במועמדות לפרס השחקן הטוב ביותר בדרמה בטקס פרסי גלובוס הזהב שייערך בינואר הקרוב, מועמדות שצפויה ככל הנראה לשכפל את עצמה גם בטקס פרסי האוסקר. 

אידריס אלבה (צילום: Donald Bowers, GettyImages IL)
ניסיון כסוחר סמים | צילום: Donald Bowers, GettyImages IL
סמויות הן דרכי הגורל

כמו רוב המועמדים בטקסי הפרסים הללו, גם הדרך של אלבה אל החיבוק ההוליוודי הייתה ארוכה ופתלתלה. הוא גדל במזרח לונדון כבנם היחיד של אב מסיירה ליאון ואם מגאנה, ומעיד על עצמו שלא היה ילד בולט מבחינה חברתית. במשחק הוא החל להתעניין כשלמד בבית ספר לבנים בלבד, בזכות המורה לדרמה אותה הוא מתאר כיפה במיוחד. הוא עבד עם אביו במפעל של ״פורד״, ושם, כשחשש שלא יצליח ליצור לעצמו עתיד מחוץ לפס הייצור של ענקית הרכב, החליט לקנות כרטיס טיסה לניו יורק. אלבה התאכסן ב-YMCA וחיפש תפקידים להבחן אליהם. בינתיים, התפרנס מעבודה זמנית במספרה בברוקלין וקפץ לגיחות בלונדון לצורך ביסוס קריירת המשחק שלו גם מעבר לים.

באותה תקופה נשא לאישה את חברתו הלונדונית דורמואה שרמה, והשניים ביססו את מגוריהם בניו ג׳רזי. שרמה לא הסתגלה בקלות לאורח החיים הניו יורקי, והשניים נפרדו בזמן שהייתה בהריון עם בתם, כיום בת 11. כשהוא מחוסר קורת גג מצא את עצמו אלבה עובר מספה של מכר אחד לאחר, ומדי פעם נאלץ גם לבלות את הלילה במכוניתו. הוא עבד כשומר סף במועדון סטנד אפ בניו יורק, וכדי להשלים הכנסה נהג גם לסחור במריחואנה באותו מועדון ממש: ״הייתי דורמן והייתי מתקלט במועדונים, אבל גם העברתי שקיות של גראס״. אלבה לא מסתיר את הפרט הזה מהעבר שלו, ומדבר עליו בפתיחות בראיונות. אחרי הכל, הוא טוען, הניסיון שלו כסוחר סמים קטן עזר לו גם להשיג את התפקיד שהזניק אותו למודעות האמריקנית, זה של סטרינגר בל בסדרת המופת ״הסמויה״.

אידריס אלבה (צילום: Christopher Polk, GettyImages IL)
מועמד פעמיים לפרס "גלובוס הזהב" | צילום: Christopher Polk, GettyImages IL
במקור הוא נבחן בכלל לתפקיד ברון הסמים אייבון ברקסדייל, אך נחת בסוף בנעליו של סגנו הרהוט והאלגנטי, שנחוש גם להותיר חותמו על שוק הנדל״ן והפוליטיקה המקומית בבולטימור. אלבה הפך לסוג של גיבור מקומי בסדרה שמוזכרת בנשימה אחת עם הסדרות הטובות ביותר שהוצגו אי פעם על המסך הקטן. ״מה שהפך את ׳הסמויה׳ ליצירת מופת הייתה הכתיבה״, הוא מצטנע בראיון שהעניק מוקדם יותר השנה למגזין GQ, ״כל אחד יכול היה לגלם את סטרינגר בל״.

התפיסה הזו מסבירה אולי מדוע ניסה להתרחק מתפקידים דומים בשנים שאחרי ״הסמויה״. בנוסף לתפקידים בסרטים גדולים כמו ״פסיפיק רים״ ו״פרומתיאוס״, אלבה שיחק בתפקיד ראשי בסרט של טיילר פרי - קולנוען המתמחה בסרטים המיודעים בעיקר לקהל שחור - וכיכב לצד ביונסה בסרט הכושל Obsessed. בטלוויזיה הוא היה מועמד לפרס האמי על תפקיד האורח שעשה בסדרה ״מזל סרטן״, ונהנה גם מתפקיד קומי בגרסה האמריקאית של ״המשרד״. ב-2011 הוא נקרא בחזרה לקדמת הבמה, כדי לגלם את התפקיד הראשי בדרמת הפשע המצליחה ״לות׳ר״ של ה-BBC. על התפקיד הזה הוא כבר זכה בפסלון גלובוס הזהב, ויהיה מועמד אליו שוב גם בטקס הקרוב, לצד המועמדות על ״מנדלה״.

אידריס אלבה (צילום: Dave J Hogan, GettyImages IL)
עם בת זוגו הנוכחית ניאנה גארת׳ | צילום: Dave J Hogan, GettyImages IL
האב, הבן ורוח מנדלה

גם חייו האישיים המשיכו להיות רכבת הרים של עליות ומורדות. ב-2010 סיפר בהתרגשות לעיתונאים על היותו אב טרי לבן, אבל מהר מאד הפסיק להזכיר תת הבן המדובר, ובראיון שהתקיים שנה מאוחר יותר כשנשאל לגבי תחושותיה של בתו כאחות גדולה, חרץ: ״יש לי בת בלבד״. הסיפור מאחורי אותו הילד המסתורי כאוב במיוחד, אבל גם אותו אלבה לא מתבייש לחלוק עם התקשורת. אישה מפלורידה, עמה היה במערכת יחסים, נכנסה להריון וילדה בן, במה שהפך לאחד הרגעים המאושרים בחייו של השחקן. ״הילד לא היה דומה לי בכלל״, סיפר ל-GQ, ״אבל לא הבנתי מהרגע הראשון מה בדיוק קרה״. אלבה השתכנע לעשות בדיקת אבהות, וגילה שאיננו אביו של הילד. ״זה היה כמו אגרוף לפנים״, הוא מתאר את הגילוי. כיום הוא נוהג במשנה זהירות עם התקשורת, ולמרות דיווחים על כך שהוא ובת זוגו הנוכחית ניאנה גארת׳ מצפים לילד, אלבה לא אישר את הדברים.

בין כל עבודות המשחק הוא משתדל לטפח גם קריירה מוזיקלית משלו. הוא מתקלט תחת שם הבמה Driis, וחולם לעשות מיוזיקל, אבל כזה שיהיה ״ממש מוצלח״. עוד בתכנונים המוזיקליים שלו הוא אלבום מחווה לנלסון מנדלה, עם שירים שכתב והקליט בדרום אפריקה, עם מוזיקאים מקומיים. ״זה מכתב אהבה ממני אל מנדלה״, סיפר השבוע לתקשורת הבריטית, ״ועל החוויה שהייתה לי לגלם אותו״.

מנדלה (צילום: באדיבות קולנוע לב)
מתכנן אלבום מחווה לדמות שגילם | צילום: באדיבות קולנוע לב
את מנדלה עצמו אלבה לא פגש, ואת העבודה על התפקיד עשה בעיקר באמצעות קטעי ארכיון ומפגש עם קרוביו. רעייתו לשעבר של מנדלה, וויני, אפילו כינתה את אלבה ״בעלי״. בניסיון לחוות על בשרו קצת מהתלאות שעבר מנדלה בדרכו אל הנשיאות, פנה אלבה אל מתקן הכליאה ברובן איילנד וביקש לבלות לילה בתאו של האסיר שלנעליו עמד להיכנס. לא היה קל לו לשכנע את אנשי המקום לשכנו בכלא שאותו עזב האסיר האחרון בשנות השמונים. אלבה קיבל אישור להעביר לילה בתא אחר באותו האגף, שם ננעל בשבע וחצי בערב וממנו הורשה לצאת רק למחרת. ״רק שם הבנתי את גודל ההקרבה שלו״, סיפר השחקן על עוצמת החוויה. ״הבנתי שבחדרון הזה יש בן אדם שכל החירויות שלו פשוט נלקחו ממנו״.

מנדלה (צילום: באדיבות קולנוע לב)
עד סוף הצילומים כולם כבר קראו לו מדיבה | צילום: באדיבות קולנוע לב
למרות הניסיונות להכיר את דמותו של המנהיג מקרוב, אלבה חשש מתגובתם של הדרום אפריקאים לשחקן אנגלי שייכנס לנעליה של הדמות החשובה להם כל כך. את הניצבים לסרט ליהק הבמאי צ׳אדוויק מקרב האוכלוסייה המקומית, רובם כאלו שחוו את האפרטהייד על בשרם ולא שמחו לפגוש את הכוכב. ״עמדתי ונאמתי מולם, כשאני מסתכל להם בעיניים ויודע מה הם חושבים״, סיפר החודש אלבה למגזין ״ווג״, ״אתה לא דרום אפריקאי, אתה לא נראה כמו מנדלה״. אבל עד סוף הצילומים גם אחרוני הספקנים כבר החלו לקרוא לו מדיבה (כינוי החיבה של מנדלה).

אחד מהקשיים הנוספים בהם נתקל אלבה בעבודה על התפקיד הרגיש היה הצורך להציג גם צדדים אחרים של הדמות ההיסטורית. ״היינו נחושים להציג את מנדלה האדם, וזה כולל גם את החלקים בחיים שלו שאולי לא היו מחמיאים במיוחד״, הסביר במסיבת עיתונאים בפסטיבל טורונטו. ״עבורי, זה היה חלק משמעותי מהעבודה. כולנו ראינו כבר את מנדלה הקדוש שכולם מכירים ואוהבים, ובשבילי כשחקן זה היה אתגר. בשום אופן לא רציתי לכער את מנדלה, אבל גם לא רציתי לגלם אותו בצורה שלא תהיה כנה״.

אידריס אלבה (צילום: Charley Gallay, GettyImages IL)
חולם לגלם את מייקל ג'ורדון | צילום: Charley Gallay, GettyImages IL
ג'ורדן, מייקל ג'ורדן

כאמור, אלבה עצמו זוכה לשבחים על הופעתו, אך הביקורת העולמית כלפי הסרט פושרת ברובה. עיקר החיצים מכוונים כלפי הקשיים אותם מנה אלבה, ומציינים לרעה את ההתמודדות של הסרט עם היותו של מנדלה לא רק קדוש, אלא גם דמות שנויה במחלוקת. זה לא מפריע לתקשורת העולמית לסמן את אלבה כאחד השחקנים המרכזיים של השנים הקרובות. הוא, מבחינתו, מגיב בהומור: ״אני לא חושב שאמשיך לשחק. זהו, עשיתי את זה, שיחקתי את מנדלה״. את המטרה הגדולה הבאה עבורו מסמנים כבר אחרים: בונד, ג׳יימס בונד. כל הופעה בלתי נשכחת של הכוכב הבריטי, גוררת אחריה קריאות להפוך אותו ל-007 השחור הראשון. את אלבה עצמו זה פחות מעניין, יש גיבור אחר, בעל הילה גדולה לא פחות, שהוא רוצה להיכנס לנעליו: מייקל ג׳ורדן.

אין תמונה
בונד, ג'יימס בונד?
בורסת ההימורים של עונת הפרסים לא נותנת לו סיכויים רבים מדי לזכייה באחד מהפסלונים, אבל אם זה לא יקרה השנה - אין צורך לדאוג. גם אם ייקח עוד מעט זמן עד שינעל נייקי אייר ג׳ורדן ויעלה על מגרשי הכדורסל, או לחילופין יזמין מרטיני מנוער ולא מעורבב, השנה הקרובה של אלבה כבר די מלאה. עם תפקידים ראשיים בלא פחות מארבעה סרטים, הבריטי לא מתכוון להיעלם מהרדאר של צופי הקולנוע בזמן הקרוב, והם, מצדם, ממש לא מתכוונים לוותר עליו.