כפי שיודעים כולם בתעשייה, אני עיתונאי עם מקורות מעולים, בשורה הראשונה עם אגדות עיתונות תרבות כמו רן בוקר וערן סוויסה. אחד מהמקורות המעולים האלה שבאמתחתי, "איש התשובות" נקרא לו (בשל עיסוקו הרגיש הוא יישאר בעילום שם), הביא לפתחי טיפ עתיק יומין וחגיגי לכבוד יום העצמאות הממשמש ובא. לדברי איש התשובות, בשני סרטיו הקלאסיים של אבי נשר, "הלהקה" ו"דיזנגוף 99", לדמותו של השחקן הראשי גידי גוב קוראים בשם נתי דטנר - בדיוק כשמו של השחקן האהוב נתן דטנר. כן-כן, אתם לא טועים, זה הרגע בו האימוג'י מרים יד ומגרד את פדחתו.

חובבי הקולנוע מביניכם בטח כבר הבינו שלאיש התשובות היקר לא באמת היו את כל התשובות הנכונות. צפייה חוזרת בסרטים הנהדרים גילתה שהפאזל לא ממש מתיישב: שמה של הדמות שגוב מגלם ב"הלהקה" הוא גיורא דטנר, וב"דיזנגוף 99" הוא מכונה פשוט נתי, ללא כל שם משפחה. אבל גם אם טעות בידיו, הטיפ של המקור המעולה עדיין מעורר שאלות חשובות. נתן דטנר, כך טוענת ויקיפדיה, היה בעצמו בלהקה צבאית באותן שנים, והעובדה שגוב עובר בין שתי דמויות דומות שלאחת קוראים דטנר ולשניה נתי עשויה לרמז שמדובר במהלך מכוון של היוצר, מחווה מורכבת לשחקן המוכשר.

אחרי שתחקיר העומק האינטרנטי בוויקיפדיה לא הניב פירות מספקים, פנינו לנתן הכי דטנר שאנחנו מכירים, נתן דטנר בכבודו ובעצמו, אולי הוא יידע להסביר את צירוף המקרים המפליא. דטנר לא התעניין כל כך בתהיות על נתי מ"דיזנגוף 99", אבל בקשר לדטנר מ"הלהקה" דווקא היו לו תשובות מפתיעות:

היי נתן, יש לי שאלה קצת לא קשורה לשום דבר, אבל ראינו שוב את "הלהקה" ופתאום קלטנו את מה שהיינו כנראה צריכים לקלוט מזמן - לגידי גוב קוראים דטנר, ואז ב"דיזנגוף 99" קוראים לו נתי.

"תראה, אני לא יודע למה אבי נשר החליט לקרוא לדמות של גידי גוב דטנר, אני רק יכול להגיד לך שכשהוא כתב את הלהקה אני הייתי אז בלהקה צבאית (פיקוד דרום. א"ר), הוא נסע איתנו להופעות וככה הוא הכיר אותי ואת חברי. מכאן ועד לאן הדמות הגיעה, אתה יודע, חלק מאוד דומה וחלק לא".

דיברת איתו על זה אי פעם?

"כן, בטח. המון פעמים שאלתי אותו מה ואיך. הוא באופן עקרוני כמובן מכחיש. לפי דעתי אתה יודע, הוא צריך להכחיש..."

אז אתה חשדת והוא הכחיש.

"אתה יודע, אני לא חשדתי, אבל... בוא נגיד ככה: אני לא מאמין שאת השם דטנר הוא המציא ממקום אחר, כי אין כזה שם. זה לא משפחת כהן, אתה יודע, לא משפחת לוי. דטנר זה שם משפחה מאוד מיוחד. הוא הכיר אותי אז. אני אף פעם לא באמת שאלי שאלות כי אתה יודע, אדם עושה את יצירתו וממה שהוא מושפע, אין לי מושג. הפרטים שמסרתי לך אלה הפרטים הנכונים, הוא נסע איתנו כמה ימים להופעות כדי לקבל את התחושה במה מדובר".

מהמם, תודה, ממש עזרת לי!

שיקרתי כדי להיות נחמד, כמובן. דטנר לא עזר כל כך, בטח לא ממש. יותר מתשובות נכונות, הוא הותיר אותי רק עם עוד ועוד שאלות. לא נותרה ברירה אלא לפנות ליוצר הסרטים אבי נשר, אחד מגדולי הקולנוע הישראלי והאיש היחיד שיכול לפתור את התעלומה באופן סופי וחד משמעי. בתחילה היה קשה להשיג את הבמאי העסוק, אבל אחרי שהסברנו לו את הסוגיה בהודעה מפורטת, הוא שמח לפנות זמן לענות על השאלה הדחופה:

ערב טוב אבי. אז ככה, התקשרתי לדטנר והוא סיפר לי את הצד שלו, הוא אמר שגם שאל אותך לאורך השנים ואתה הכחשת, לא נתת תשובה חד משמעית. אנחנו רוצים אחת ולתמיד לברר את הסוגיה ולהביא את התשובה לקהל, אחרי כל כך הרבה שנים של ספקולציות.

"אני מאמין שזה מסווג כמעט כמו הכור האטומי, מסוג הפרשיות העלומות שתמיד ריתקו את הקהל, לפחות כמו 'מה קרה לדק"ר כשהיא טבעה'".

לא, יש פה כמה נקודות גם, גם נתי ב"דיזנגוף 99" זה אותו שחקן, יש איזו מחשבה שזה אולי התפתחות...

"אני אגיד לך, בגלל שהייתי קצין באמ"ן מחקר, אני מאוד מאוד בנוי להסתמך על עובדות במקום על ספקולציות. אז אני אתן לך את האינפורמציה בידינו ואתה תרכיב את הפסיפס".

אוקיי.

"אז ככה: נתן דטנר, שהוא אדם שאני מאוד מחבב ושחקן נהדר, היה באודישנים של 'הלהקה', ואני חושב שהוא היה המועמד הבא אחרי גידי גוב. הוא היה ממש... אני מאוד מאוד חיבבתי אותו ומאוד מחבב אותו עד עצם היום הזה. הוא שחקן נהדר ובנאדם שאני מאוד אוהב".

הוא גם הגיע משם, היה בלהקה צבאית.

"כן-כן, הוא היה ביחד עם שני חברים, אחד בשם נתנזון (נתן נתנזון. א"ר) ואחד בשם אולי אודי בוכמן, אני ממש שולף זיכרון מלפני 42 שנה (הוא זכר נכון, זה היה אודי בוכמן. א"ר), הם היו שלושתם באותה להקה והם שלושתם עשו אודישנים, והוא היה מאוד מאוד מוצלח והוא באמת היה מועמד. זה דבר אחד".

הבמאי אבי נשר (צילום: החדשות)
פרשיה שמרתקת את הקהל - אבי נשר | צילום: החדשות

"דבר שני, אני לא יכול להגיד לך בביטחון מלא... אני יכול להגיד לך בביטחון מלא למשל שהשם 'בזוקה' של מאיר סוויסה היה בדראפט המקורי מקורי - זה אני זוכר בביטחון מלא. מעבר לזה, ברמה של עובדות מול ספקולציות, אני לא יכול להגיד לך בביטחון מלא. אני יכול להגיד לך על 'דיזנגוף 99' שְנתי היה שם של חתול מאוד אהוב שלי, וזה שם שאני משתמש בו כאלטר אגו מזה שנים..."

"ב'דיזנגוף 99' התסריט בעצם נכתב עלי ועל חברי וחברתי שגרו באותה דירה. אז מאיר סוויסה משחק את חברי איציק צחייק, שהוא בכיר עורכי הסרטים בישראל היום (צחייק ערך בין השאר את 'הלהקה' ואת 'דיזנגוף 99'. א"ר). אז איציק ומושון אלה שמות דומים, והבחורה הייתה דיטה אביוף שהיא באה מראשל"צ, שראשל"צ וכפר סבא זה אותו עיקרון. ואז חיפשתי איך לקרוא לדמות שהיא אני פחות או יותר, אבל לא לקרוא לה אבי. אז אני, שהייתי מאוד קרוב לחתול שלי, קראתי לדמות נתי".

והשם של החתול לא קשור לנתן דטנר? הוא הרי היה החתול שמיל מאוחר יותר כידוע.

"לא לא, השם של החתול... יש אגדה משפחתית שההורים שלי שקלו לקרוא לי נתן כשנולדתי, כי הם ניצולי שואה והם ראו בזה מתנה, והשם מתן עוד לא היה נהוג אז. אמא שלי, כמובן, יש לה ספקולציה שאני לא בטוח שאני מאמין לה. יש ספר מפורסם גרמני שנקרא 'נתן החכם', של סופר בשם לסינג. אמא שלי אומרת שאיך שנולדתי היא הביטה בי וחשבה שאני אהיה חכם, אני לגמרי לא מאמין לזה".

אוקיי, זה נתי.

"זה נתי. אז אנחנו יודעים בבירור שנתי לא קשור לנתן דטנר בשום צורה, זה אנחנו יודעים. לגבי השם דטנר, אנחנו לא יכולים להגיד בצורה פסקנית, רק לשבח את כישורי המשחק של נתן דטנר".

רגע, עוד פרט אחד, כי מה שדטנר כן סיפר לי זה שבהכנות לפני "הלהקה", אתה באת לכל מיני הופעות שלהם, לכמה הופעות בזמן שהוא היה שם, זה היה עוד לפני האודישנים, ככל הנראה בשלב כתיבת התסריט.

"בתחקיר, נכון. כן, אני וחברתי שרון הראל, הבחורה המצוינת, אנחנו באמת היינו בהמון הופעות. אני זוכר שהעברנו זמן עם להקת חיל האוויר, שדפנה ארמוני וברוזה היו שם. אנחנו העברנו המון-המון זמן עם הרבה להקות כחלק מהתחקיר".

אז אתה בטוח בטוח-בטוח שאתה לא זוכר מאיפה השם? אתה אדם שיידע, אתה האיש.

"אני דייקתי לך בפרטים הידועים לנו כעובדות".

נכון, דייקת מאוד.

"מעבר לזה, זה ספקולציה".

ואתה לא מוכן לתת את הספקולציה שלך?

"שמע, אתה יודע, אתה מייצג ארגון כמו mako, אני לא... אתה יודע, זה כמו הניו יורק טיימס, אני לא יכול לתת לך דברים שהם בגדר ספקולציה. אז מעולם לא היה לי חתול בשם דטנר, זה אנחנו יודעים".

את זה אנחנו יודעים, כן.

"ובפירוש נתי זה לא. אולי יעניין אותך לדעת גם שהבת שלי כותבת עכשיו תסריט, שלאחת הדמויות המרכזיות בו גם קוראים נתי".

שזה על שמך.

"זה משהו שמהדהד במשפחתנו, מאז החתול והלאה. אמא שלי טוענת שהיא בכלל התחילה את זה אבל, אתה יודע".

אולי תציע לבת שלך לעשות סגירת מעגל, לקרוא לו נתי דטנר.

"זה בפירוש מחשבה. אולי אפשר לעשות רימייק לסרט 'לאן נעלם נתי דטנר'. אתה יכול פשוט לרקוח ממש... לאיזו כתבה זה? מה אתם עושים?".

על זה, אנחנו עושים כתבה בדיוק על שאלת דטנר. הפרשיה המוזרה על השם של גיורא דטנר.

"הפרשייה הכמוסה ביותר בקולנוע הישראלי לדורותיו".

בדיוק.

"אי שם בשמים יש חתול שמחייך כרגע... לזכרו של נתן החתול".