אנדרו גארפילד
גם אני נוירוטי!
ספיידרמן הוא לא רק גיבור על שהציל את חייהם של מיליוני אנשים, הוא גם יהודי. או כך לפחות חושב אנדרו גארפילד, השחקן שמגלם את ספיידרמן בסיבוב הנוכחי.

גארפילד התראיין ל"טיים אאוט לונדון" וסיפר על מוצאו ועל הקשר לגיבור אותו הוא מגלם. "פיטר פרקר (הנער שהופך לספיידרמן) הוא לא איש פשוט. הוא מוטרד מהעתיד כי הוא נוירוטי. הוא יהודי. זה חלק חשוב בזהות שלו", מספר השחקן. על פי הקומיקס עצמו לפרקר אין אמא יהודייה, אבל הוא חי עם דודותו בפורסט הילס, שכונה יהודית מסורתית בקווינס. הוא ידוע כחנון מדע שמתקשה לנהל מערכות יחסים עם עמיתיו.

"הוא חושב יותר מדי", אומר גארפילד. "הוא לא מרגיש שהוא טוב מספיק ומלא בספקות. הרבה יותר קל לו להיות רובוט מציל חיים". בזמן שפרקר מודה שהרבה מהתכונות שהוא מייחס לפרקר הן סטראוטיפית, הוא מקווה שהראייה שלו את ספיידרמן לא תתפס כמעליבה. "אני מקווה שיהודים לא יעלבו מהקלישאה מכיוון שגם אבא שלי יהודי. יש את זה גם בי, אני בטוח", מספר השחקן.

אין תמונה
ישו או ניצול שואה?
יוצר ספיידרמן, סטן לי, הוא גם חלק משושלת יהודית ומעריצי הסדרה אף טוענים שסיפורו של ספיידרמן הוא אלגוריה לסיפורו של העם היהודי, שנאלץ להתחיל מחדש אחרי השואה. כמו הרבה יהודים פרקר אומץ ונאלץ להסתיר את זהותו כדי להמנע מרדיפה.

גארפילד לקח את התיאוריה צעד אחד קדימה והשווה את ספיידרמן לישו. "לא אכפת לי להשוות את ספיידרמן לישו", סיפר בראיון. "ישו היה בחור אדיר. פונטיוס פילטוס אמר לו 'אומרים שאתה הבן של אלוהים. אם אתה הבן של אלוהים, תודה בזה. ישו ענה לו: 'אני יודע מי אני, ביץ'".

אבל לא רק הזהות היהודית של גארפילד מקרבת אותו לדמותו של פרקר. "אני אווהב להיות פיטר", אמר. "הוא היה ילד שנאבק עם חוסר הבנה. גם אני הייתי לא מובן כנער. גם היקום".

"ספיידרמן המופלא 2" יגיע לבתי הקולנוע בישראל החל מהיום (חמישי).