באפטא 2014 (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
יחייך גם באוסקר? צ'יווטל אג'יופור ופרס השחקן הטוב ביותר | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL
עוד טקס פרסים גדול מאחורינו ומירוץ האוסקר של 2014 הוא עדיין צמוד מכדי להכריע. פרסי הבאפטא (האקדמיה הבריטית לקולנוע) הפכו בשנים האחרונות לכלי חשוב בידי האנליסטים והפרשנים של האוסקר כדי להבין לאן הרוח נושבת. כמות החברים בארגון דומה (6,500) כמו גם זהות החברים (רוב של גברים לבנים מבוגרים) ובעיקר שיטת ההצבעה הסבוכה של האוסקר חוזרת גם כאן.

אלא שגם בבאפטא, כמו גופים גדולים אחרים לאורך עונת הפרסים, מצאו דרך מקורית להעניק פרס חשוב לכל אחד משני המתחרים הגדולים. בטקס שנערך אתמול (ראשון) הוענק פרס הסרט הטוב ביותר ל"12 שנים של עבדות", כשבמקביל "כוח משיכה" (סרט של במאי מקסיקני על שני אסטרונאוטים אמריקאיים בכיכובם של שני כוכבים אמריקאיים) זוכה בפרס "הסרט הבריטי הטוב ביותר". בקטגוריית הבימוי שמרו גם הבריטים על המגמה הרווחת של השנה והעניקו את הפרס לאלפונסו קוארון.

באפטא 2014 (צילום: WPA Pool, GettyImages IL)
אורח הכבוד: הנסיך וויליאם מתפנה לשטיח האדום | צילום: WPA Pool, GettyImages IL
"כוח משיכה" זכה בלא פחות מ-6 פרסים לאורך הערב (לעומת 2 בלבד של "12 שנים של עבדות"), אבל על הנייר הם נחשבים פחות יוקרתיים. אז מי זכה ביתרון לקראת הטקס הגדול של השנה? עדיין לא ברור בשלב זה. אבל לא רק קטגוריית הסרט נותרה פתוחה אחרי הבאפטא, פתאום גם הדהירה של לופיטה ניונגו לפרס שחקנית המשנה נראה לא בטוחה. כוכבת "12 שנים של עבדות" ראתה את ג'ניפר לורנס (שלא נכחה בטקס) זוכה בפרס על חשבונה לראשונה מזה שבועות ארוכים.

בקטגוריית השחקן הטוב ביותר החזירה דרמת העבדות את הכבוד כשצי'ווטל אג'יופור זכה בפרס. אלא שכאן צריך להזכיר ש"מועדון הלקוחות של דאלאס", שעדיין לא הופץ בבריטניה, לא נכלל ברשימת המועמדויות ולכן הסיר מדרכו של אג'יופור את הפייבוריט הגדול, מת'יו מקונוהיי. עם זאת, הזכייה של אג'יופור מוחקת כנראה אחת ולתמיד את האפשרות שליאונרדו דיקפריו יפתיע את כולם ויזכה סוף סוף באוסקר. ההזדמנות הגדולה שלו להתחיל את המהפך אבדה כאן.

באפטא 2014 (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
אחד לי ואחד לג'ניפר (שלא הגיעה). דיוויד או ראסל | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL
קייט בלנשט הוסיפה עוד פרס אחד לרכבת הפרסים שלה השנה בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר, ובהיעדרו של ג'ארד ליטו מקטגוריית שחקן המשנה, הפתיע דווקא ברקאד עבדי ("קפטן פיליפס") על חשבונם של מייקל פסבנדר ובראדלי קופר. הדרמה הבריטית "פילומנה" זכתה בפרס התסריט המעובד ו"חלום אמריקאי" (שנהנה מהיעדרו של "היא") בפרס התסריט המקורי.

רשימת הזוכים:

הסרט הטוב ביותר: "12 שנים של עבדות"

הסרט הבריטי הטוב ביותר: "כוח משיכה"

הבמאי הטוב ביותר: אלפונסו קוארון ("כוח משיכה")

השחקן הטוב ביותר: צ'יווטל אג'יופור ("12 שנים של עבדות")

השחקנית הטובה ביותר: קייט בלנשט ("יסמין הכחולה")

באפטא 2014 (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
בדרך הבטוחה לפרס הבימוי באוסקר. אלפונסו קוארון | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL
שחקן המשנה הטוב ביותר: ברקאד עבדי ("קפטן פיליפס")

שחקנית המשנה הטובה ביותר: ג'ניפר לורנס ("חלום אמריקאי")

התסריט המקורי הטוב ביותר: "חלום אמריקאי"

התסריט המעובד הטוב ביותר: "פילומנה"

הסרט הזר הטוב ביותר: "יפה לנצח" (איטליה)

סרט האנימציה הטוב ביותר: "לשבור את הקרח"