בסוף השבוע הזה, אחרי ציפיה ארוכה במיוחד ומכבש יחסי ציבור מאסיבי, נזכה לראות סופסוף את גל גדות בתפקיד וונדר וומן ואת בן אפלק בתפקיד באטמן בסרט המדובר "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק". הצלע השלישית במשולש המבטיח הזה הוא הנרי קאוויל, ובניגוד לגדות ואפלק הוא כבר יודע איך זה לעטות גלימה בסרט שכל העולם מצפה לו.  

קאוויל הבריטי שמגלם את סופרמן כבר עשה את הבכורה שלו בתפקיד קלארק קנט בסרט "איש הפלדה" וחוזר הפעם עם עלילה שהסתבכה בגלל מאורעות אותה גיחה קולנועית ראשונה של סופרמן החדש. לאחר עימות עם גנרל זוד (מייקל שאנון) העולם כמעט והוחרב ובמקום שסופרמן יסתמן כמושיע הנערץ, הציבור במטרופוליס דווקא נוטה לבוז לו ולהפנות לעברו אצבע מאשימה, בייחוד התעשיין הנבל הצעיר לקס לות'ור (ג'סי אייזנברג, "הרשת החברתית") שמנצל את האש המופנית לעברו של סופרמן כדי להניע קדימה את תכניתו הזדונית. בינתיים, קנט מנסה לשמור גם על מערכת היחסים שלו עם לויס ליין (איימי אדמס) ועם אימו המאמצת מרת'ה (דיאן ליין). 

בכדי לשאת את כל הכובד הזה על כתפיו החייזריות, קאוויל העלה כמות עצומה של מסת שריר לכבוד התפקיד, דבר שבולט מהרגע בו הוא מגיע לאולפי וורנר בלוס אנג'לס לטובת מסיבת העיתונאים לקידום הסרט. "בדמות של סופרמן יש רבדים פסיכולוגיים רבים", מסביר קאוויל, "בסרט הקודם העולם היה תחת מתקפה של חוצנים שכמעט השמידה את כדור הארץ, והמאורעות דחקו אותו לעין הסערה תוך שהוא משתדל לשמור על קשר קרוב עם האנושות, אבל עדיין תוהה האם היא באמת זקוקה לעזרתו או לא. בסרט הזה הוא עדיין בונה את עצמו בתור אותו גיבור שאנחנו מכירים מחוברות הקומיקס, ובתור שחקן אני מתבסס על החולשות שהוא שקוע בהן ומערכות היחסים שלו עם לויס, עם אמו וכמובן הקונפליקט שצץ עם באטמן. ומי ינצח בקרב הענקים הזה? בעיקרון ברור שסופרמן, אבל זה לא האופי שלו. גם הוא וגם באטמן רוצים צדק, אבל הוא מעדיף לפתור את הבעיות בצורה הכי נקייה שאפשר מבלי להתדרדר לאלימות קיצונית, ושם הוא מאבד את היתרון".

לדבריו של קאוויל הקו המנחה של סופרמן הוא בראש ובראשונה הקרבה למען הכלל: "סופרמן יודע שהוא חוצן והוא מותיר מאחור את התרבות והגזע ממנו הגיע כדי להציל את כדור הארץ והאנושות. הוא קרוע בין הזרות שלו לתחושת השייכות שהוא מרגיש לבני האדם. בסרט הזה סופרמן מתחיל להתמודד עם כל האתגרים שאביו ג'ונתן קנט חשש מפניהם. העולם אחוז בעתה לאחר שהותקף על ידי יצורים מהחלל באירוע קיצוני שזעזע את העולם. הם פונים לסופרמן בתור גואל, אבל הם גם מפנים כלפיו את התסכול שיש להם מהמצב הנואש". 

הקלות הבלתי נסבלת של היקום

מהרגע שהוכרז, שם הסרט "באטמן נגד סופרמן" עורר לא מעט תגובות חלוקות סביב הבחירה של אולפני האחים וורנר ו-DC קומיקס לעמת בין שני גיבורי העל הגדולים שלהם, במה שמוסבר מסחרית כמקור לסקרנות שיעזור להם להזניק סדרת סרטים חדשה ורווחית שתיתן פייט ליריבים במארוול והנוקמים שלהם (שלא במקרה, סרט קפטן אמריקה השלישי שיעלה לאקרנים במאי נקרא "מלחמת אזרחים" ובו יתמודד הקפטן מול איירון מן בעימות פנימי בין שני מחנות של נוקמים). הסרט הוא גם יריית פתיחה לסרט הסולו "וונדר וומן" של גדות, שני סרטי "ליגת הצדק" וסרטי גיבורי על נוספים כמו אקווה-מן (ג'ייסון מומואה, "משחקי הכס"), סייבורג (ריי פישר) והפלאש (עזרא מילר). וזו כנראה רק ההתחלה של מאבק ארוך ומר עם היקום של מארוול שהכניס עד כה סכום מצטבר דמיוני של למעלה מ-9 מיליארד דולרים.

במסיבת העיתונאים קאוויל ממהר להצדיק את העימות בין סופרמן לבאטמן ככזה ששאוב בכלל מ"ספרות המקור". "הרעיון מבוסס על אחת מחוברות הקומיקס של המאייר פרנק מילר והרעיון הזה היה מרתק ולו רק כי הוא פותח את היקום הקולנועי של כל הגיבורים מבית DC", הוא אומר, "אני מרגיש שאנחנו עדיין בתהליך של פיתוח הדמות, עוד לא הגענו להבנה מלאה. צפינו בו מתבגר והופך לכל יכול בסרט הראשון וכעת הוא מתמודד מול גיבור נוסף. רק כשצפיתי בסרט, ואם לדייק במערכה השלישית שלו, יכולתי לשים בצד את התפקיד שלי כשחקן ולהעריך את סופרמן כאחד הצופים בקהל".

קאוויל גם משתף בהשפעה שלא הכיר קודם שיש לבן דמותו על מעריצי הקומיקס: "לסופרמן יש ערך עצום עבור הקהל, וככל שאני פוגש יותר אנשים מאז שהתחלתי לגלם את הדמות, כך אני מבין יותר שההחלטות שאנחנו מקבלים בבניית הסיפור כיום ובשנים הבאות חייבות לקחת בחשבון את האהבה והאכפתיות שלהם אליו. העלילה והדמויות בה אינן רק מבדרות מאוד, אלא גם נותנות דוגמא לגבי מה מותר ומה אסור, כיצד להתנהג ולהשוות את מעשינו לאלו שלהן".

ואי אפשר בלי לשאול כיצד התרשמת מהגאווה הישראלית שלנו?

"גל מעוררת הערצה בתור וונדר וומן. היא הביאה לדמות משהו מאוד מפוסל ואצילי שאינו מן העולם הזה. כל מה שאגיד יראה לא כנה ומושפע מעצם העובדה שהיא יושבת לצידי (מחייך) אבל זו האמת".

נצר בשושלת

קאוויל נולד במאי 1983 באיי התעלה הגובלים בחופי נורמנדי אך שייכים לממלכה הבריטית. בשנותיו הראשונות כשחקן הופיע בין השאר בעיבוד קולנועי של "הרוזן ממונטה קריסטו" ובמשך ארבע עונות בתפקיד הדוכס הראשון מסאפוק, צ'ארלס ברנדון, בדרמה התקופתית "שושלת טיודור". 

כבר אז הוא נשקל ברצינות לשני תפקידים אגדיים – אדוארד קאלן בעיבוד הקולנועי לסדרת ספרי "דמדומים", שהלך לבסוף לרוברט פטינסון שהיה צעיר יותר והתאים יותר בעיניי המלהקים, ולתפקיד ג'יימס בונד אליו נבחר לבסוף דניאל קרייג המחוספס יותר. גם הליהוק בתור סופרמן התבשל על אש קטנה זמן רב וכבר ב-2004 הוא יועד לגלם את הדמות בפרויקט שננטש והוחלף ב"סופרמן חוזר" עם ברנדון ראות' מ-2005 שהיה כישלון.

קאוויל, שנמצא בזוגיות עם סטודנטית בת 19 בשם טארה קינג ובשנה החולפת גם שיחק בסרט "שם קוד: מ.ל.א.ך", חתום גם לשני סרטי "ליגת הצדק". הוא לא מהסס להודות כי קומיקס לא היה התחביב שדיבר אליו בתור ילד. "כמובן שהייתי מודע לקיומו של סופרמן אבל לא קראתי אף חוברת, גם כי גדלתי בעיירה קטנה באי קטן וגם כי התחנכתי בפנימייה בה לא היה זכר לדברים כאלו", הוא מספר, "ברגע שקיבלתי את 'איש הפלדה' התחלתי לקרוא חוברות ונהניתי מאוד. אמנם זה לא בגדר תחקיר לטובת התפקיד או בניסיון לקבל השראה, אבל צפיתי בעבר בסרטים עם כריסטופר ריב ובסדרה משנות ה-90' עם דין קיין ("לואיס וקלארק" - ד"כ) ואני זוכר אותם לטובה".

מה יוצר לדעתך את המשיכה המטורפת לז'אנר הזה?

"אנחנו חיים בעולם שלא תמיד מלא בדברים נעימים ונחמדים, ויש לנו גיבורי על שהם כמו אלים מיתולוגיים עבורנו שמספקים נחמה ודוגמא כלשהי. זה מה שהופך אותנו לאנשים טובים יותר. אותי אישית משכה הדמות. ברוב המקרים אני בוחר בפרויקט בגלל התסריט או גורמים כמו במאי או מפיקים מעולים - דבר שמאוד מסובך למצוא. אבל ברגע שמדובר בסופרמן זה הספיק עבורי כדי להחליט ללכת על זה. אנשים אומרים שיש דואליות בין סופרמן לקלארק קנט אך אני לא שותף לדעה הזו. לדעתי, קאל-אל הוא המרכז וגם אני תמיד אני, בין אם אני בבית עם משפחתי או בעבודה, אני פשוט מציג חלקים מסוימים באישיות בפני אנשים וכך גם כשאני מגלם את סופרמן".