רוג'ר איברט מקבל כוכב (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
איברט זוכה בפרס מיוחד מטעם איגוד צלמי הקולנוע בארה"ב | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL
עולם העיתונות נפרד הערב (חמישי) מאחד הסמלים הגדולים ביותר שליוו אותו ב-50 השנים האחרונות. רוג'ר איברט, מבקר הקולנוע המפורסם ביותר בעולם, הלך לעולמו בגיל 70 אחרי מאבק ממושך במחלת הסרטן. איברט היה למבקר הראשון בהיסטוריה שזוכה בפרס הפוליצר היוקרתי בזכות תרומתו חסרת התקדים לסיקור וקידום ענף הקולנוע. ביקורת הקולנוע האחרונה שלו (על הסרט "גוף מארח") פורסמה ב-27 למרץ, שבוע בלבד לפני מותו.

איברט החל את עבודתו כמבקר קולנוע עבור השיקאגו סאן טיימס בשנת 1967, ובנה את שמו בזכות סגנון ייחודי, שנון וישיר, כמוהו לא נראה בתחום לפניו. טורי הביקורת שלו פורסמו בסינדיקציה ל-200 עיתונים אחרים ברחבי העולם. ביחד עם חברו, רוברט סיסקל, ייסדו השניים את "סיסקל ואיברט בקולנוע", תכנית ביקורת הקולנוע המיתולוגית ששודרה ברשת PBS  החל משנת 1982 עד מותו של סיסקל (אף הוא מסרטן) ב-1999. בארבע השנים שלאחר מכן מילאו מנחים מתחלפים את מקומו של סיקסל לצד איברט.

ב-2002 אובחן לראשונה כחולה בסרטן בלוטת התריס ונדרש לטיפול כימותרפי ממושך. כתוצאה משני ניתוחים מסובכים צנחה הלסת שלו ומנעה ממנו את היכולת לדבר. איברט המשיך להיאבק, החלים מן המחלה ושב לכתוב ולבקר באמצעות קול ממוחשב מיוחד. אלא שבצדמבר האחרון הסתבר שהמחלה חזרה ותקפה בעצם הירך וריתקה אותו לכיסא גלגלים. איברט סיפר אז לקוראיו כי הוא לא בשיא בריאותו, אך מתכוון להמשיך ולהיאבק. בימים האחרונים חלה החמרה הדרגתית במצבו, שהסתיימה במותו.

הלייק של רוג'ר איברט (צילום: Frederick M. Brown, GettyImages IL)
קבע גורלות באצבע אחת. רוג'ר איברט | צילום: Frederick M. Brown, GettyImages IL
הדבר המזוהה מכל עם איברט היה "ביקורת האגודל", שסימנה את דעתו על סרטים. אגודל למעלה סימל ביקורת חיובית, בעוד שהפניה כלפי מטה הביעה חוסר שביעות רצון. כל הפניית אצבע שכזו חרצה בעשורים האחרונים את גורלם של אינספור סרטים, שחקנים ובמאים. בחודשים האחרונים הביע מספר פעמים את שביעות רצונו מהדור החדש של מבקרי הקולנוע (בעיקר בבלוגים השונים) וטען כי הוא שמח להשאיר את הענף שהפך למותג בידיים טובות.

>> לכתבה מיוחדת על חייו איברט לחצו כאן