פסטיבל הקולנוע הבינלאומי למדע בדיוני, אוטופיה, ייפתח בסוף השבוע הקרוב בסינמטק תל אביב וייערך בין התאריכים 13-20 באוקטובר. גם השנה יכלול הפסטיבל תכנית עשירה של סרטי ז'אנר, טכנולוגיה ומד"ב מישראל ומהעולם. לצד הקרנות חגיגיות של קלאסיקות כמו "ברזיל", "הנוסע השמיני" ו"שגעון בחלל", תוכלו למצוא לא מעט סרטים מרתקים שלא בהכרח יגיעו לבתי הקולנוע בישראל. הנה ההזדמנות שלכם להכיר כמה מהם מקרוב.

חולית של חודורובסקי

הדבר היחיד שפריקים של קולנוע אוהבים לדבר עליו יותר מאשר סרטים, הוא סרטים שלא יצאו לפועל. "האמא של כל הסרטים האלה" היה אמור להיות "חולית" של הבמאי הצ'יליאני, אלחנדרו חודרובסקי. אחרי שהתלהב מרב המכר הספרותי, החליט חודרובסקי להציג חזון פורץ דרך ומהפכני כל כך עד שאף אחד מהאולפנים לא הסכים לקחת אותו על עצמו. בסופו של דבר הסרט לא יצא לפועל ודיוויד לינץ' הוציא תחת ידיו גרסה מביכה מאד משלו ב-1982, אבל אם תהיתם איפה התחילו סרטים כמו "הנוסע השמיני", "מטריקס" ועוד שורה של קלאסיקות מד"ב, הסרט המרתק הזה יביא אתכם אל המקור.

רובר

גם אם נראה שסרטי הנוער השתלטו לחלוטין בשנים האחרונות על טריטוריית הדרמות האפוקליפטיות, ישנם גם מי שיוצרים בהם סרטים עמוקים ואפלים הרבה יותר. הבמאי האוסטרלי דיוויד מישוד עשה ספתח חלומי לקריירה עם "ממלכת החיות" ב-2010. סרטו השני לוקח אותנו לעולם אנרכיסטי שבו הנשק והכנופיות מכתיבות את הסדר. כשאריק (גאי פירס) נשדד על ידי אחת מהן, הוא יוצא למסע עיקש ואלים כדי להחזירו. הנופים המדבריים הנרחבים והפסקול עוכר השלווה יוצרים תחושה של מערבון עתידני אינטנסיבי במיוחד, שבו המטרה היחידה היא לשרוד בכל מחיר.

מתחת לעור

איך שלא תהפכו את זה, זאת הייתה השנה של סקרלט ג'והנסון. היא התחילה אותה כשברחבי העולם חגגו את ההצלחה של "היא", המשיכה עם קאמבק לאלמנה השחורה ב"קפטן אמריקה: חייל החורף" וקינחה באקשן קיצי סטייל ניקיטה עם "לוסי". בתוך כל אלה דווקא הסרט הפחות מוכר לקהל הרחב בכיכובה השנה, הוא כנראה המרתק ביותר בקריירה שלה. ב"מתחת לעור" נכנסת ג'והנסון לנעליה של חייזרית בדמות אדם, שיוצאת למסע פיתוי ברחובות סקוטלנד שמוביל לתהליכים מסתוריים של גילוי עצמי. הבמאי, ג'ונתן גלייזר, זכה לשבחים על הוויזואליה המרשימה של הסרט, שהופכת אותו לאחד המסקרנים והמקוריים שיופיעו בפסטיבל השנה.

תיאוריית האפס

סרט הפתיחה של הפסטיבל השנה הוא החלום הרטוב של פסטיבל מד"בי באשר הוא: פיצ'ר חדש של טרי גיליאם ("12 קופים", "ברזיל"). אמנם עברו כבר הרבה שנים מאז הסרט הראוי האחרון שלו והסיכוי שאחד נוסף כזה יגיע הולך ופוחת ככל שחולף הזמן, אבל היכולת של גיליאם ליצור עולמות פנטזיה מרהיבים ומופרעים עדיין משובחת בדיוק כמו בעבר. במוקד העלילה עומד סיפורי של גאון מחשבים מתבודד, שמקדיש את חייו לפרויקט מסתורי שנועד לגלות את משמעות החיים. הבעיה היא שהנהלת הפרויקט עושה הכל כדי להפריע לו בדרך לשם. אם אתם מחפשים קוהרנטיות עלילתית או שורות תחתונות ברורות, זה כנראה לא הסרט בשבילכם. אם אתם פריקים של עולמות בדיוניים מופלאים לעומת זאת? אתם חייבים לעצור כאן.

מתה עליו

ארבעה סרטים חלפו ועדיין לא אמרנו את המילה "זומבים", אבל אל חשש גם באוטופיה 2014 יזכו חברינו המתים-חיים לייצוג הולם. כלומר סוג של ייצוג הולם. לצד כל הדרמות הרציניות להחריד בכיכובם של המחרחרים, התפתחה בשנים האחרונות גם מגמה של קומדיות שצוחקות על הז'אנר בסוג של הפוך על הפוך. "מתה עליו" (תרגום נוראי), מציג את סיפורו של בחור צעיר שאהובתו מתה בטרם עת, אבל חוזרת לחיים כזומבי. איך ממשיכים לנהל את החיים כשהחצי השני שלך עלול לאכול לחברים את הפרצוף? זה, פחות או יותר, הרעיון שסובב את כל מה שקורה כאן. אוברי פלאזה המקסימה וג'ון סי ריילי המגניב תמיד מובילים כאן את מה שנראה כמו אחד הסרטים היותר כיפיים בפסטיבל.

הרפתקאותיו המוזרות של טי.אס ספיווט

אם צירוף המילים מדע בדיוני ממש מלחיץ אתכם (וגם אם ממש לא), תמיד תוכלו למצוא מפלט בהרפתקאות הצבעוניות המופלאות מבית היוצר של ז'אן פייר ז'נה ("אמלי"). טי.אס ספיווט בן ה-10 הוא מופת חנונית אמיתית עם אובססיה למורפולוגיה של חיפושיות, שנוטש את משפחתו המוזרה במונטנה כשהוא מגלה שזכה בפרס יוקרתי על המצאותיו מטעם מוזיאון הסימסתוניאן. מכאן והלאה זה סיפור מסע של ילד צעיר בעולם צבעוני ועמוס בריות מוזרות, מפחידות ומקסימות כאחד. בטקס הסזאר (האוסקר הצרפתי) זכה הסרט בפרס הצילום ובשני מועמדויות נוספות על הפקה אמנותית ועיצוב תלבושות.