"הנוקמים: סוף המשחק"? פפף... למי אכפת. "אלאדין" החדש של דיסני עם וויל סמית' בתפקיד הג'יני? יותר כמו "לא אכפת לי החדש של דיסני עם מי מתרגש ממנו בתפקיד הראשי". עבור חובבי האימה, אפריל הוא לא החודש של שוברי הקופות מרובי האקפטים אלא חודש הבכורה של "בית קברות לחיות", הגרסה הקולנועית החדשה לספרו של סטיבן קינג, "בית כברות לחיות שעשועים" שראה אור בעברית ב-1986. לסרט החדש נערכה הקרנת בכורה בפסטיבל הקולנוע, המוזיקה והתרבות SXSW, ואם לשפוט על פי התגובות המוקדמות - יש למה לחכות, שכמעט מתחשק לאמץ חיית מחמד רק בשביל להיבהל ממנה בעוד כשבועיים, כשהסרט יצא בישראל, ולקבל את החוויה המלאה. 

עלילת הסרט עוקבת אחרי משפחת קריד, שעוברת לגור במדינת מיין, בצפון-מערב ארצות הברית (והמדינה בה מתרחשות רוב עלילות ספריו של קינג). השכן החדש והמסתורי שלהם מציג לאב המשפחה אזור נטוש וקריפי להפליא שהפך לבית קברות לחיות מחמד למשפחות שגרות באזור, רק שיש לקבורה בו תופעת לוואי מצערת אחת: המתים קמים בו לפעמים לתחיה. העלילה מסתבכת בהרבה מעבר לתרחיש הבסיסי הזה, ופרנסה, כאמור, שני סרטים (די גרועים, אם תשאלו אותנו) שיצאו בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90.

אבל בואו נתרכז ב"בית קברות לחיות", מודל 2019. את הסרט החדש ביימו קווין קולש ודניס וידמאייר, שצברו את הניסיון שלהם בבימוי אימה כשעבדו על סדרת הטלוויזיה "צעקה" - שמבוססת על סדרת סרטי האימה המצליחים, כמובן - ששודרה ברשת MTV. מככבים בו ג'ון לית'גו ("מפגשים מהסוג האישי"), ג'ייסון קלארק ("כוכב הקופים: השחר", "כוננות עם שחר") והילדים עורכי השלווה ז'טה לורנס ולוקאס לוואה. הביקורות המוקדמות כינו אותו, בין השאר "עיבוד מטריד באמת לרומן הכי מפחיד של סטיבן קינג". 

בית קברות לחיות (צילום: יח"צ פורום פילם)
מעשייה מורטת עצבים - "בית קברות לחיות" | צילום: יח"צ פורום פילם

באתר ביקורות Bloody Disgusting האימה כתבו "(הבמאים) נתנו לנו סיפור כל כך מצמרר, כל כך מוחשי ואפילו קצת מצחיק כדי לרכך את המכה המוחצת של האימה חסרת התקווה... מעשייה מורטת עצבים של אימה קדמונית, וסבל שישטוף אתכם. מזעזע, שובר לב, מפחיד ברמות", ובאתר התרבות Collider כתבו: "'בית קברות לחיות' לא מנסה לרצות את הצופים... זה סרט עם נטייה מרושעת שיצמרר אתכם עד לשד עצמותיכם, ויבטיח שתישארו על הקצה גם הרבה אחרי שיסתיים". אז משהו נחמד לראות עם אבא ואמא, אוקיי.

ב"וראייטי" שיבחו את החידושים הסגנוניים של הבמאים, והריעו לכך שהדמויות נראות מודעות, לפחות באופן חלקי, לטיפשיות של הצעדים שלהן, וב"אינדי וייר" כתבו "הבמאים מתמודדים עם יגון ואשמה בצורה שמצליחה להדהד עמוקות", וכתבו שהסרט "אפקטיבי יותר מהעיבוד הקודם". גם הביקורת הפחות נלהבת של "הוליווד ריפורטר" שיבחה את ההופעות של השחקנים הראשיים, אם כי הקפידה להסתייג, והסרט כונה בה "סולידי ולא פורץ גבולות".

כל הביקורות כמעט מציינות את השינוי היסודי שמציעה גרסת 2019 של "בית קברות לחיות" מהעיבודים הקודמים לסיפור. לא נציג אותה כאן במפורש כי אנחנו אתר נחמד שלא מאמין באאוטינג לתפניות עלילתיות, אבל מי שצפה בסרטים הקודמים וראה כבר את הטריילר המעולה ל"בית קברות לחיות" כבר זיהה אותה. מי שלא ראה את הסרטים הקודמים, שיהנה וסליחה מראש שהרסנו לו את שנת הלילה -

"בית קברות לחיות" יעלה על מסכי הקולנוע בישראל ב-4.4