"הארי פוטר ואוצרות המוות 2" - הפתיחה הכי מכניסה בקולנוע

כש-2 מתוך 8 הסרטים בסדרה שלכם נכנסים לרשימת הסופ"שים הרווחיים ביותר בהיסטוריה, אתם יודעים שעשיתם משהו נכון. "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק 2", הסרט הנועל של הסדרה, נחת בבתי הקולנוע בעולם באמצע יולי 2011 וסחף את הקופות לסכום דמיוני של 476 מיליון דולר. במקום השני ברשימה הזו נמצא הסרט השישי בסדרה, "הארי פוטר והנסיך חצוי הדם", עם 394 מיליון דולר. גם "הארי פוטר ומסדר עוף החול" (333 מיליון) והחלק הראשון של "אוצרות המוות" (330 מיליון), לא נמצאים הרבה מאחור. לא פלא שמדובר בסדרת הסרטים המצליחה בכל הזמנים. זו שהצליחה להפוך את ג'יי קיי רולינג לעשירה בקנה מידה שאנחנו יכולים רק לחלום עליו (אבל לא להציל את קריירת המשחק של דניאל רדקליף).

הופעת הבכורה הכי מוצלחת של שחקן או שחקנית - לופיטה ניונגו ב"12 שנים של עבדות"

הסטריאוטיפ של שחקן צעיר וכושל, שמכתת רגליו בין אודישנים לפרסומות ומופיע במותחנים זולים בדרך להצלחה? תשכחו מזה. יש שחקנים שנולדו לגדולה כבר מהרגע הראשון. אז נכון, אם תפשפשו בהיסטוריה של לופיטה, כנראה שתמצאו הופעה קצת מביכה באופרת סבון ששודרה בדרום אפריקה, אבל בכל הקשור המסך הגדול? אי אפשר לבקש התחלה טובה יותר. ניונגו הופיעה רק בסרט קצר (ונשכח) לפני שצמררה את העולם, כשנכנסה לנעליה של פטסי ב"12 שנים של עבדות". השחקנית הצטרפה למועדון מצומצם של שחקנים שהופעת הבכורה שלהם זיכתה בפרסון הנכסף. בינהם ברברה סטרייסנד ("מצחיקונת"), ג'ניפר האדסון ("נערות החלומות") וג'ולי אנדרס ("מארי פופינס").

עם מעמד של אייקון אופנה ושמועות על מועמדות לכל סרט גדול אפשרי, יהיה לה קשה להתעלות על ההתחלה החלומית, אבל אנחנו סומכים עליה שבכל תמצא דרך להפתיע.

סרט הבכורה ששינה את הקולנוע - "האזרח קיין"

אתם יכולים לכנות את האזרח קיין "מזל של מתחילים", זה באמת לא ישנה את עובדה שמדובר עדיין באחד הסרטים החשובים בתולדות הקולנוע. לראשונה בחייו כתב אורסון וולס סרט באורך מלא. לראשונה בחייו הוא גם ביים וכיכב בו בתפקיד הראשי, ומי יודע כמה עוד פעמים ראשונות היו שם על הסט ההיסטורי הזה. הצילום, שהציג קומפוזיציות חדשות, ובניית הנראטיב שנעשתה ללא חשש לשבור את הרצף הכרונולגי, הם רק חלק מהחידושים שהביא "האזרח קיין" לקולנוע. וולס הוכיח שלפעמים אין חכם מחסר הניסיון, ושכדי לשבור כללים, כדאי שהם לא יחולו עליך מלכתחילה.

הסרט עם הפתיחה הכי גרועה בהיסטוריה - "עוגילאבס"

קשה לדעת מה היא באמת הקרנת הבכורה הכי כושלת בקולנוע. סרטים חדשים עולים ברחבי העולם מדי שבוע, ורובם לא הופכים לשוברי קופות. אבל בכל הקשור לסרטים שיצאו בתפוצה רחבה בצפון אמריקה, הכבוד המפוקפק הזה הולך לסרט ילדים בשם "The Oogieloves in the Big Balloon Adventure" (העוגילאבס בהרפתקאות הכדור הפורח). הזמרת טוני ברקסטון וכריסטופר לויד היו חלק מצוות מדובבים גדול, שלא הצליח למנוע את הפלופ. הסרט הציג ביותר מ-2,000 בתי קולנוע במקביל, אבל גרף רק 443 אלף דולר בדרך למקום ה-26 בטבלת שוברי הקופות של אותו שבוע. זאת הייתה רק יריית הפתיחה לכישלון גדול הרבה יותר. הסרט עשה בסך הכל קצת יותר ממיליון דולר, 19 מיליון פחות מהתקציב שלו.

ואם אתם מבואסים שהעוגילאבס לא הגיעו לארץ, אפשר תמיד להתנחם בסרטים קצת יותר מוכרים, שהצליחו לאכזב בסוף השבוע הראשון להפצתם. בין הסרטים אפשר למצוא את "השמועה אומרת ש..." עם ג'ניפר אניסטון (3,473,155 מיליון דולר) שהגיע רק למקום ה-10 בסוף שבוע הראשון בו הופץ; "נוכלים בגדול" (3,336,374 מיליון דולר) - כשלון שגם מורגן פרימן ואוון ווילסון לא הצליחו לעצור; והמותחן "הונאה" (2,312,146 מיליון דולר) בכיכובם של מישל ווילאמס, יו ג'קמן ויואן מקגרגור. צפייה נעימה.

הפתיחה הכי מכניסה לתסריט מקורי - "2012"

רוצים ליצור סרט שישבור קופות כבר בסוף השבוע הראשון להפצתו? הפתרון הקל הוא לקחת ספר מצליח במיוחד, קומיקס אהוב או אפילו סדרת טלוויזיה ולהעביר אותם למסך הגדול. סדרת "הארי פוטר", "הנוקמים", "הרובטריקים", "דמדומים" – כולן נמצאות בטופ 10 של הסרטים שהכניסו הכי הרבה כסף בסוף שבוע הראשון להפצתם. אבל לא הרבה מאחור נמצא סרט מקורי עם הכנסות של קצת יותר מ-165 מיליון דולר בסוף שבוע אחד.

אז נכון שסרט אסונות הוא לא הדבר הכי מקורי שיש, בטח לא בשנים האחרונות, אבל "2012" הצליח לעקוף בסופ"ש הבכורה שלו את לא פחות מאשר "אווטאר", הסרט הרווחי ביותר בכל הזמנים. קשה להאמין שדווקא ג'ון קיוזאק ואמנדה פיט, הצליחו להעפיל על כוכבים גדולים יותר וסרטים זוכי אוסקר. "2012" הוא אמנם לא סרט קטן בשום קנה מידה והופק בתקציב של 200 מיליון דולר, אבל הוא בכל זאת הצליח להיות סוג של אנדרוג בין כל גיבורי העל.

"סיפור הפרברים" - סרט הבכורה שגרף הכי הרבה אוסקרים

ג'רום רובינס היה בכלל רקדן בלט וכוריאוגרף, עד ששיתוף פעולה עם רוברט וויז (הבמאי שעמד מאחורי "צלילי המוזיקה" והעורך של "האזרח קיין") בדרך לסרט הבכורה שזכה בהכי הרבה אוסקרים בכל הזמנים. "סיפור הפרברים" של רובינס וויז, זכה בלא פחות מ-10 פסלונים בטקס שנערך ב-1961. רובינס אפילו זכה ב"אוסקר של כבוד" על הכוריאוגרפיה של הסרט, מה שמעלה את מניין הפרסים ל-11, כמות זהה ל"טיטאניק" או "בן חור". רובינס לא חזר לקולנוע, והשאיר את "סיפור הפרברים" כהתנסות היחידה שלו עם המדיום. עד מותו בשנת 1998, המשיך לרקוד, ואף הגיע לארץ לשתף פעולה עם להקת בת שבע.

הסרט הכי גרוע עם הפתיחה הכי טובה - "רובוטריקים 2: הנקמה"

382 מיליון דולר הרוויח הסרט השני בסדרה על החוצנים מסייברטרון, סכום שלחלוטין עזר בהתמקת גלולת הביקורות הנוראיות, שהגיעה בבוקר שאחרי הקרנת הבכורה. "רובטריקים: הנקמה" אמנם הצליח להתעלות בקופות על הסרט הראשון, אבל גם לרדת כל כך נמוך בביקורות עד שאפילו הסרט השלישי בסדרה, "אפלת הירח", מרגיש לידו כמו יצירת מופת. עם 20% אחוז ביקורות חיוביות ב-"Rotten Tomatoes"' לא פלא ששיה לה בוף עדיין מרגיש צורך להסתובב עם שקית על הראש. אפילו מייקל ביי, הבמאי, הודה שמדובר בסרט מחורבן.

סרט הבכורה שהצליח להפוך לקאלט - "כלבי אשמורת"

על מוזיקאים צעירים נהוג לומר שיש להם את כל הזמן לעבוד על אלבום הבכורה שלהם, ולכן הרבה פעמים מדובר ביצירה הכי כנה ושלמה שלהם. אצל במאים צעירים המצב קצת אחר. תקציבים גדולים, הייפ ושמות של כוכבים שיעטרו את הפוסטר - את כל אלה במאי מתחיל לא יכול להרשות לעצמו. טרנטינו הצליח לדלג מעל הבעיות האלו באלגנטיות. "כלבי אשמורת", סרטו הראשון, הפך לקאלט וסימן את הדרך למורשת האדירה שהגיעה אחריו. עם תקציב של מיליון דולר, הצליח טרנטינו לגייס צוות שחקנים מעולה ולשנות את הקולנוע לנצח. מעטים הבמאים שמצליחים לעשות סרט בכורה שמצליח לבטא את הסגנון שלהם בצורה מושלמת ולגרום לכל העולם לעצור בציפייה לסרט הבא שלהם.