לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Cindy Ord, GettyImages IL)
סנדרה בולוק! אפילו לסנדרה בולוק הם נתנו אחד | צילום: Cindy Ord, GettyImages IL
לפני שבועות אחדים הלך לעולמו השחקן הבריטי פיטר או'טול, שהותיר אחריו מלבד קריירת משחק מרשימה ותפקידים שנכנסו לפנתאון התרבותי, גם את תדמית ״הלוזר הגדול של עולם הקולנוע״. שמונה פעמים היה או'טול מועמד לפרס האוסקר ואת כולן הפסיד, בכך קבע את השיא למספר הרב ביותר של מועמדויות ללא זכייה. ההיסטוריה רצופה בכוכבים שמעולם לא הלכו הביתה עם הפסלון המוזהב, ובשנים האחרונות נראה כי מי שסולל לעצמו בבטחה את הדרך למפח נפש דומה הוא ליאונרדו דיקפריו. עם קריירה המתפרסת על למעלה משני עשורים, תפקידים שכמו נכתבו עבור חברי האקדמיה ושלוש מועמדויות לאוסקר, דיקפריו מסמן את עצמו כיורש פוטנציאלי לא'וטול - לא רק כוכב כשרוני עם מגוון רחב של תפקידים ועיניים כחולות ונוקבות, אלא כזה שלא מסוגל להביא את הזהב הביתה.

למה כל כך רציני?

לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
עד גיל 21 בטח אקבל לפחות שני אוסקרים | צילום: Getty Images, GettyImages IL
ההתחלה נראתה מבטיחה: אחרי מספר שנים ככוכב צעיר בסדרות טלוויזיה, שכללו גם הופעות אורח ב״להתבגר ולהתגבר״ ו״רוזאן״, קיבל דיקפריו את מועמדות הראשונה לאוסקר באחד הסרטים הראשונים שלו. התפקיד היה זה של ארני גרייפ, אחיו הצעיר של גילברט (ג׳וני דפ) בסרטו של לאסה האלסטרום ״מה עובר על גילברט?״. קשה היה להישאר אדישים להופעתו של דיקפריו בן ה-19 כנער החביב וטוב הלב הלוקה באוטיזם, ובכל זאת, את האוסקר הזה הוא הפסיד לטומי לי ג׳ונס על תפקידו ב״הנמלט״. על אף ההפסד, שנת 1994 הייתה משמעותית בקריירה של מי שהצליח לעשות את המעבר מילד-שחקן לדמות מרכזית במגרש ההוליוודי עוד לפני שמלאו לו עשרים.

ליאו לא הפסיק לעבוד מאז, ולא היה יום אחד בו נעדר מהתודעה הציבורית או סבל מחוסר תשומת לב תקשורתית. בחייו האישיים הוא קנה לעצמו מוניטין של רודף שמלות חסר כל בושה או תקנה, כשהוא פוקד את מועדוני ניו יורק עם חבורת ה- Pussy Posse - חיקוי חיוור ודושבאגי ל״ראט פאק״ של האמפרי בוגארט ופרנק סינטרה - שכללה פרט לליאו גם את טובי מגוויר, קווין קונלי (״הפמליה״) ולוקאס האס (״העד״). על המסך, לעומת זאת, הוא דאג להכניס את עצמו אך ורק לתפקידים שנחשבו רציניים, בסרטים כבדי משקל או רחבי יריעה. גם אם תחפרו עמוק ברפרטואר של דיקפריו, לא תמצאו אפילו קומדיה רומנטית אחת לרופאה. מה שכן תמצאו הם עיבוד לשייקספיר (״רומיאו וג׳ולייט״), מחזה מוערך על נער הלוקה בנפשו (״חדרו של מרווין״) או סיפור קשה של התמכרות לסמים (״יומן נעורים״), תפקידים שהמילה "אוסקר" כתובה עליהם בענק. 

לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
סליחה, נראה לי שהתבלבלתם בפסלון | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL
ואז הגיע ״טיטאניק״. הסרט משנת 1997, שהפך עם השנים לקלאסיקה מודרנית, נחשב להצלחה חסרת תקדים: הכנסות שהפכו אותו לסרט הרווחי ביותר בהיסטוריה (תואר שנלקח ממנו רק ב- 2009 על-ידי ״אוואטר״), ביקורות אוהדות ו- 11 פרסי אוסקר מתוך 14 מועמדויות. הוא היה לסרט הטוב של אותה השנה ופרס הבימוי הלך הביתה עם ג׳יימס קמרון, יחד עם שק מלא בפסלונים על קטגוריות אחרות. מי שנשאר מחוץ לרשימה היה כמובן ליאו, שהופעתו כצייר קשה היום ג׳ק דוסון לא הותירה רושם על חברי האקדמיה. על אף החתירה הבלתי נלאית אל עבר הפסלון, קשה להאשים את דיקפריו בחמדנות. כי עד כמה באמת משמעותי להחזיק פסלון כשאתה הכוכב הכי גדול בעולם?

מרטי ואני

זו השאלה שסובבת את דיקפריו עד היום. הוא נולד ב- 1974 בלוס אנג׳לס, להורים שהתגרשו זמן קצר לאחר מכן. אמו אוהבת לספר שאת שמו הוא קיבל בעקבות בעיטה שנתן לה בעודו בבטן, בזמן שעמדה מול ציור של האמן המפורסם לאונרדו דה וינצ׳י. הוריו של דיקפריו עודדו שניהם את קריירת המשחק שלו וכבר בגיל שנתיים וחצי הוא סולק בפעם הראשונה מסט הצילומים של תכנית הילדים Romper Room. בתוך שנים אחדות הוא עשה את המסלול מתפקידים משניים בטלוויזיה לתפקידים ראשיים בקולנוע, כשהוא הופך לאחד השחקנים החשובים בדורו. אל המעמד הזה הגיע בזכות סדרה של תפקידים איקוניים לצד תדלוק מתמיד של הפרסונה המסקרנת שלו, זו ששמרה אותו תמיד גם במרכז תשומת הלב של מדורי הרכילות. את האקדמיה, בינתיים, כל זה לא מעניין. את האוסקר הוא עדיין לא לקח, ועל פי כל התחזיות, גם השנה המצב הזה לא אמור להשתנות.

לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
גם את קיבלת? עזבי, אני חותך הביתה | צילום: Getty Images, GettyImages IL

״הזאב מוול סטריט״ הוא האחרון בשורה של סרטים בכיכובו של דיקפריו מהשנים האחרונות, כאלו שזכו ברובם להצלחה כזו או אחרת אבל לא קירבו את ליאו לזכייה הנכספת. חובבי הקולנוע נוהגים להיות מופתעים מהתעלמות הסדרתית של האקדמיה ממנו, ונדרשת בחינה קרובה של המצב על מנת לקבל תשובות ברורות. הגוף המכריע בטקס הפרסים היוקרתי אוהבת לחלק את האוסקרים שלו לסרטים מסוגים שונים, אך הוא גם בעל נטייה מובהקת לכאלו המבוססים על סיפורים אמיתיים, אדפטציות של יצירות מופת, או כאלו שנוגעים בנושאים כאובים כמו שואה או עבדות. את השחקנים היא מצ׳פרת על הופעות כדמויות שנויות במחלוקת, עם חיבה מיוחדת לשינויים פיזיים ו/או לקות גופנית, נפשית או שכלית.

דיקפריו סימן וי כמעט על כל אחת מהקטגוריות האלו. בראשית היה זה ארני גילברט האוטיסט, שכבש את לבבותיהם הקרים של מצביעי האקדמיה. ב- 2002 גילם בסרטו של סטיבן ספילברג, ״תפוס אותי אם תוכל״, את הנוכל פרנק אבגנייל. על הסרט הזה הוא קיבל מועמדות לגלובוס הזהב, אך לטקס היוקרתי יותר לא זכה אפילו להיכנס. זו הייתה גם התגובה לתפקידו כג׳יי. אדגר הובר בסרטו של קלינט איסטווד מ- 2011, אחת מתקוות האוסקר הגדולות של ליאו, שהתנפצו נוכח ביקורות מעורבות וכישלון בקופות. ב״התחלה״ הוא גילם נוכל מתוחכם המסוגל לשתול מחשבות במוחם של בני אדם בזמן שנתם, אבל הופעתו נזנחה לטובת התמקדות בקטגוריות הטכניות של הסרט. שיתוף הפעולה השני שלו עם באז לורמן (״רומיאו וג׳ולייט״) לא צלח אף הוא וגילומו של דיקפריו את ג׳יי גטסבי ייחרט בזיכרון הקולנועי כסרט אקסטרווגנטי וכיפי, אבל לא כזה שמביא עמו פרסים.

לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Andrew Toth, GettyImages IL)
מרטי, לא יודע איך להגיד לך את זה, אבל אנחנו צריכים להיפרד | צילום: Andrew Toth, GettyImages IL

כל אלו, לצד תפקידים בסרטים חשובים של במאים גדולים, כמו ״ג׳אנגו ללא מעצורים״ של טרנטינו או ״חלון פנורמי״ של סם מנדז, הלכו תמיד לצד שיתוף הפעולה המרכזי בקריירה של דיקפריו, עם הבמאי מרטין סקורסזה. סקורסזה בעצמו נחשב שנים ל״לוזר״ בכל הקשור לאקדמיה לקולנוע. למרות שהיה אחראי ליצירות מופת קנוניות כמו ״השור זועם״, ״נהג מונית״ ו״החבר׳ה הטובים״, גם מסקורסזה בעצמו נמנע הפרס במשך שנים ארוכות. את הנאחס שבר רק ב- 2006 עם ״השתולים״, אבל שיתוף הפעולה בינו ובין דיקפריו החל כמה שנים קודם לכן, עם ״כנופיות ניו יורק״.

״כנופיות ניו יורק״ היה אחד הפרויקטים המצופים ביותר של סקורסזה, אך באופן המרמז אולי על הדרך בה התקדמה הקריירה של דיקפריו, הפקתו התעכבה והוא יצא לאקרנים שנה אחרי המועד המקורי. מבקרי קולנוע נוטים להיות חשדנים כלפי סרטים כאלו, אך למרות הכל הוא זכה לאהדה יחסית ונחשב לסרט מצליח. עשרת המועמדויות שלו לאוסקר, אגב, לא תורגמו אפילו לזכייה אחת. שיתוף הפעולה הבא של הצמד דיקפריו-סקורסזה, היווה כבר קפיצת מדרגה משמעותית בקשר הזה. הכוונה היא כמובן ל״הטייס״, בו מגלם דיקפריו את דמותו של המיליארד הווארד יוז, שהיה טייס ומפיק סרטים הלוקה בהפרעת טורדנות כפייתית. דמות אקסצנטרית - יש, לקות נפשית - יש, סיפור אמיתי - יש; ״הטייס״ הייתה מנה שהוגשה מוכנה לגרונם של מצביעי האקדמיה. והם פירגנו - דיקפריו קיבל כאן את המועמדות השנייה שלו, אך גם הפעם הלך הביתה בידיים ריקות. הפרס הלך לג׳יימי פוקס על ״ריי״.

לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Pascal Le Segretain, GettyImages IL)
תודה רבה שבאתם, כולכם צבועים שלא הצבעתם לי | צילום: Pascal Le Segretain, GettyImages IL
באותה שנה בו הוציאו השניים את ״השתולים״, שהעניק לסקורסזה את אוסקר הבימוי המיוחל, השתתף דיקפריו גם ב״לגעת ביהלום״ - על תעשיית היהלומים שטופת הדם והקטל בסיירה לאון. הנושא הבוער וההתעניינות הציבורית להם זכה הסרט העניקו לו חיבוק מהאקדמיה, ועל תפקידו כמבריח היהלומים דני ארצ׳ר קיבל דיקפריו את המועמדות השלישית והאחרונה עד כה. למרבה האירוניה דווקא ״השתולים״, שלקח הביתה את הפרסים המשמעותיים באותו הערב, הוא זה שייזכר כסרט החשוב של דיקפריו בשנה הזו, על אף שדווקא עליו לא זכה למועמדות.

נסה שוב, עכשיו עם רומנטיקה

לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL)
היי תראו זאת לא...לא, לא יכול להיות | צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL
״הזאב מוול סטריט״ אמור היה להיות רגע השיא של שיתוף הפעולה ארוך השנים הזה, הרגע בו הגחלת שטיפחו השניים במשך עשורים של קריירה הייתה אמורה להתפוצץ סוף סוף. עם יציאתו של הסרט לאקרנים, לא נראה שזה הולך לקרות. כמצופה מסרט של סקורסזה את דיקפריו, גם ״הזאב מוול סטריט״ הפך מיד לאחד מהסרטים המדוברים של השנה. הוא מבוסס על סיפורו האוטוביוגרפי (קריצה לאקדמיה) של ג׳ורדן בלפורט, ברוקר ניו יורקי שעושה מיליונים על מיליונים בהונאת מניות (קריצה נוספת לאקדמיה בדמות המשבר הכלכלי), כזו שמשאירה את קורבנותיו חסרי כל אך מאפשרת לו ולשותפיו לנהל את חייהם במסיבת ענק מתמשכת של אחוזות פאר, יאכטות ענק, מכוניות יוקרה, מגוון סמים, בחורות עירומות ואורגיות פרועות. במשך שלוש שעות של כל אלו מציג דיקפריו תצוגת תכלית שכאילו נכתבה עבורו כדי להפגין את מקסימום הכישרון הטמון בו. על הדרך הוא חושף גם כמה מהכשלים בולטים, שמנעו ממנו שוב ושוב את ההכרה האקדמית על פועלו.

יש רגעים ב״הזאב״ שמחזירים לתודעה של הצופה את רני גרייפ. ברגע אחר, הוא נזרק לתופת הימית של ״טיטאניק״. דיקפריו הוא לא דניאל דיי לואיס שהופך להיות אברהם לינקולן או דניאל פליינויו, הוא לאונרדו דיקפריו שמשחק תפקיד. הוא בדרך כלל יעשה את התפקיד הזה מצוין, אבל תמיד בתור מסגרת הליאו. אולי זה המראה הייחודי שלו, אולי המוניטין של שובר לבבות הוליוודי שלא מאפשר לו את יכולות הזיקית הנדרשות לצורך היטמעות מוחלטת בתוך דמות, אבל בשורה התחתונה זו המלכודת שדיקפריו נופל בה פעם אחר פעם.

אפשר לתלות את הבעיה גם ברצינות הגדולה מדי בה מתנהלת הקריירה שלו. אהובי אקדמיה כמו דיי לואיס וקולין פירת' לא חששו לטבול את רגליהם בקומדיות קלילות. דיי לואיס אולי יעדיף לשכוח את Nine, אבל קולין פירת׳ אהוד במיוחד בזכות סרטי ״ברידג׳ט ג׳ונס״ ו״אהבה זה כל הסיפור״ ונתן גם הוא קולו בזמרה ב״מאמה מיה!״, שון פן הופיע ב״חברים״ וב״שני גברים וחצי״ וז׳אן דוז׳ארדן הוא קומיקאי שזכה על ״הארטיסט". גם מסרטי מותג נוטה דיקפריו להתרחק, נטייה שברוב המקרים נזקפת לזכותו. ועם זאת, סרטי מותג לא חייבים להיות רק המשכונים זוועתיים ונשכחים לסרט שהיה פעם נחמד ועשה קצת כסף, כמה מהם נחשבים ליצירות מופת בנות זמננו. כריסטיאן בייל שנכנס לנעליו של באטמן בטרילוגיית ״האביר האפל״ ובמקביל זכה באוסקר על תפקיד משנה ב״פייטר״, הוא כרגע הדוגמא האולטימטיבית לזיקית הוליוודית, כזו שנטמעת לחלוטין בתוך התפקיד שהיא עושה.

לאונרדו דיקפריו אוסקר (צילום: Michael Loccisano, GettyImages IL)
אמרו לי שלעמוד ליד צהוב מדגיש לי את האוסקר | צילום: Michael Loccisano, GettyImages IL

וליאו? הוא בינתיים ממשיך בשלו. בורר פרויקטים בפינצטה תוך שהוא מבלה על יאכטות עם ג׳ונה היל ובחורות ללא חלק עליון (זה ג׳ורדן בלפורט? לא, זה ליאו!), ומתחזק מערכות יחסים עם הנשים היפות בעולם. תא הכתבים הזרים כבר כיבד אותו במועמדות על משחקו ב״הזאב מוול סטריט״, אך הפסלון הזה צפוי ללכת לשחקן הוותיק ברוס דרן, כמו גם האוסקר. נראה כי בפני דיקפריו עומדות שתי אפשרויות: להמשיך במרדף האובססיבי אחר הפסלון ולבחור בתפקידים שנועדו להראות עד כמה הוא ראוי לפרס, או פשוט לזנוח את הרעיון ולהבין שייזכר כאחד השחקנים הגדולים של הדור גם בלעדיו. כך אולי לא יהסס לקחת תפקידים הנתפסים כפחות משמעותיים בסרטים עצמאיים קטנים או לחילופים בסרטי אולפן גדולים וקומדיות רומנטיות. מי יודע? אולי דווקא תפקיד כזה עוד עשוי להיות מה שיביא לו את התואר שבו הוא כל כך חפץ. 

>> בואו לפייסבוק שלנו