פסטיבל קאן הוא פסטיבל הקולנוע היוקרתי ביותר, ובהתאם, הסרטים המוקרנים בו בהקרנת בכורה כל שנה הם הסרטים הכי מסקרנים בתעשייה. המצב דומה גם השנה, אבל מתוך שלל הסרטים שמשתתפים בפסטיבל הנוכחי, הסרט המדובר ביותר הוא ככל הנראה "מגלופוליס" - סרטו של במאי העל פרנסיס פורד קופולה בן ה-85, שאחראי על יצירות מופת כמו "הסנדק" ו"אפוקליפסה עכשיו".

עוד טרם בכורתו זכה הסרט לבאזז משמעותי - קודם כל בגלל שמו של הבמאי שעומד מאחוריו, אבל זוהי לא הסיבה היחידה. מדובר בפרויקט של חיים שלמים: קופולה הגה את הרעיון לסרט אי אז בשנות ה-70, ופיתוחו החל ב-1983. הפקת "מגלופוליס" החלה ובוטלה שוב ושוב לאורך השנים, עד שנת 2019 - שבה קופולה הקים לתחייה את הסרט. לפי הדיווחים, עלתה הפקתו קרוב ל-120 מיליון דולר: סכום שיצא מכיסו הפרטי של הבמאי (אותו השיג בין השאר בזכות מכירת אחד מיקביו המפורסמים), לאחר שנכשל להשיג מימון חיצוני.

סרט כל כך יקר חייב להיות שאפתני מבחינה עלילתית, וזה אכן המצב גם במקרה של "מגלופוליס". באתר פסטיבל קאן מתואר הסרט כ"אגדה אפית רומית המתרחשת באמריקה מודרנית מדומיינת"; הוא עוקב אחר אדריכל בשם סזר קטילינה (בגילומו של אדם דרייבר), ששואף לבנות מחדש את העיר ניו יורק כאוטופיה עתידנית בעקבות אסון הרסני. וגם הכוכבים של "מגלופוליס", בהתאם, הם כוכבים באותו קנה מידה. לצד דרייבר, משחקים בסרט שחקנים מוערכים נוספים: החל מדסטין הופמן וג'אנקרלו אספוזיטו, דרך לורנס פישבורן ונטלי עמנואל, ועד אוברי פלאזה ושיה לה באף.

פרנסיס פורד קופולה וכוכבי "מגלופוליס" (צילום: Dominique Charriau/WireImage, Getty Images)
פרנסיס פורד קופולה וכוכבי "מגלופוליס" בפסטיבל קאן | צילום: Dominique Charriau/WireImage, Getty Images

"אני חושש מעליית הימין הקיצוני בכלל, ומאנשים כמו טראמפ בפרט"

עד כה, קופולה סירב להתראיין לגבי סרטו החדש; לכן, לא מפתיע שמסיבת העיתונאים בפסטיבל קאן - שנערכה יום לאחר הפרמיירה - הייתה מלאה עד אפס מקום. קופולה, שהתאלמן מאשתו אלינור קופולה בחודש אפריל האחרון, הגיע למקום עם שתי נכדותיו. "כשהגעתי לקאן בעבר עם הסרט 'אפוקליפסה עכשיו', הבת שלי סופיה הייתה בת חמש, והייתה על הכתפיים שלי", אמר קופולה בדברי הפתיחה שלו. "ועכשיו אני עם הנכדות".

"לראות סוף סוף את הפרויקט שלי קורם עור וגידים, אחרי כל כך הרבה שנים, זה מרגיש נפלא", אמר קופולה במסיבת העיתונאים, והסביר מאיפה הגיע הרעיון ל"מגלופוליס". "כשהחלטתי לביים סרט אפי בסגנון רומא העתיקה שמתרחש באמריקה של היום, הרבה אנשים שאלו אותי למה. הסברתי שארצות הברית נבנתה בסגנון הרעיון הרומאי של רפובליקה. אני מרגיש שכמו שרומא נחרבה כרפובליקה, גם אמריקה של היום נמצאת בסכנה". וניכר שקופולה נחוש למתוח ביקורת חברתית: "תפקידי כבמאי הוא להעיר על המצב החברתי-פוליטי של ימינו, ולאפשר לצופים להבין מה קורה בעולם", אמר. "אני מאד חושש מעליית הימין הקיצוני בעולם בכלל, ומאנשים כמו טראמפ בפרט".

בהמשך, סיפר קופולה על האווירה ששררה בסט הצילומים - שמשקפת, לדבריו, גם את המסר של הסרט. "בסופו של יום, הסרט עוסק בפתירת בעיות ובתקומה מתוך שיתוף פעולה", אמר. "שיתפתי את השחקנים בעריכה של הסרט, ובעיני כולנו ביימנו אותו ביחד. על הסט קוראים לי בשמי הפרטי, ואף פעם לא בשם משפחתי או 'אדוני הבמאי'".

גם כוכבי "מגלופוליס" נכחו במסיבת העיתונאים. ג'אנקרלו אספוזיטו, שמגלם בסרט את ראש עיריית ניו יורק, אמר כי "כמעט ובכיתי בסיום ההקרנה. רק עכשיו אני מבין כמה שמדובר בסרט על תקווה לעולם חדש, וכמה שפרנסיס הוא במאי גאון. צריך חזון והרבה אומץ כדי להרים כזה פרויקט, ועוד לממן אותו באופן עצמאי". השחקן גם סיפר כי לקח לו זמן להבין את החזון המדובר. "הייתי צריך להיות מאד סבלן כדי להבין מה פרנסיס רואה בדמיון שלו", הודה. "אני זוכר שקראתי את התסריט לראשונה לפני 37 שנים, והיום אני מבין את הסרט הרבה יותר טוב - כי, לצערנו, הוא הפך להרבה יותר רלוונטי. יש הרגשה שהעולם סביבנו מתמוטט והכאוס הולך וגדל".

לשאלה האם יש סיכוי שהוא יערוך שוב את הסרט בעתיד, ענה קופולה בחיוב. "יכול מאד להיות. כמו שדה וינצ'י שיפר את 'המונה ליזה', גם אני לפעמים מנסה לשפר את היצירות שלי. נראה מה יהיה בעוד עשרים שנה", אמר בחיוך. "וחוץ מזה, אני כבר עובד על סרט חדש. ב'מגלופוליס' לקחתי המון סיכונים, אבל מכיוון שאני מימנתי את הסרט, לא חששתי לרגע - והלכתי עם החזון שלי עד הסוף. כרגע אין לי מפיץ לסרט, אבל אני לא חושש. בעיני קולנוע זה קודם כל אמנות ולא ביזנס. ותודה לאל, אין לי בעיות כספיות".

מתוך "מגלופוליס" (צילום: 	
American Zoetrope, יחסי ציבור)
מתוך "מגלופוליס" | צילום: American Zoetrope, יחסי ציבור

יצירת מופת או כישלון מפואר

בזמן שקופולה מתרגש מהמימוש המיוחל של פרויקט התשוקה שלו, המבקרים קצת פחות מתלהבים - והם חלוקים בשאלה: האם ההמתנה הארוכה הייתה שווה את זה? התשובה לא חד משמעית. מחיאות הכפיים לאחר בכורת "מגלופוליס" נמשכו שבע דקות שלמות, אבל נראה שהמחווה הזו לא משקפת את מעמדו בפועל: הסרט קיבל ביקורות מעורבות ממבקרי הקולנוע, כאשר חלקם כינו אותו "שאפתני להפליא" ואחרים דווקא חושבים שמדובר ב"טירוף מוחלט".

מאז בכורת "מגלופוליס" התפרסמו כמה ביקורות חיוביות - למשל זו של דיוויד פיר ממגזין הרולינג סטון, שכתב כי מדובר בסרט "בלתי מתפשר, אינטלקטואלי, רומנטי בלי להתבייש, סאטירי - וכן להפליא לגבי הרצון ליצור עולמות חדשים, שאינם רק אמיצים יותר אלא טובים יותר". גם בילג' אבירי מ-Vulture יצא מרוצה מהסרט, וכתב שהוא "אולי הדבר הכי מטורף שראיתי אי פעם, ואני אשקר אם אגיד שלא נהניתי מכל שנייה שלו".

מצד שני, כאמור, מבקרים רבים אחרים לא הזדהו עם תחושות אלה. אסתר צוקרמן ממגזין הדיילי ביסט כתבה שהסרט "מאולץ ומוגזם" וכינתה אותו "בלגן מוחלט". גם פיטר בראדשו מעיתון הגרדיאן לא התרגש מ"מגלופוליס", וכתב בביקורת שלו כי הסרט "מגה-נפוח ומגה-משעמם", וכן "רדוד להפליא". וזה לא הכל. באתר הביקורות Rotten Tomatoes, מחזיק הסרט נכון לעכשיו בציון רע למדי של 51%; באתר metacritic הוא עומד על ציון של 62%.

לצד הכישלון בגזרת תגובת המבקרים ל"מגלופוליס", גם העתיד שלו בבתי הקולנוע נותר לא ברור, בינתיים: קופולה, כאמור, ציין במסיבת העיתונאים כי כרגע אין חברת הפצה. נכון לעכשיו לא ידוע מועד העלייה של הסרט כאן בישראל, או אם בכלל יופץ בארץ באופן מסחרי. 

פרנסיס פורד קופולה (צילום: Victor Boyko, Getty Images)
פרנסיס פורד קופולה במסיבת העיתונאים בפסטיבל קאן | צילום: Victor Boyko, Getty Images

"הוא ניסה לנשק כמה מהניצבות חשופות החזה"

"מגלופוליס" נמצא על הכוונת של התקשורת לא רק בגלל העלילה המופרכת שלו - אלא גם בשל מה שהתרחש, לכאורה, מאחורי הקלעים. ימים ספורים לפני בכורת הסרט, עיתון הגרדיאן פרסם דיווח שטוען להתנהגות בלתי הולמת על הסט, מצידו של קופולה עצמו. מספר מקורות סיפרו כי קופולה היה "אולד-סקול" בהתנהגותו כלפי נשים על הסט.

בגרדיאן נכתב כי, על פי העדויות, קופולה משך נשים שונות לשבת על ברכיו. עוד נכתב כי בזמן צילום סצנה המתרחשת במועדון לילה, קופולה "הגיע לסט ולכאורה ניסה לנשק כמה מהניצבות חשופות החזה". "נאמר שהוא טען כי הוא ניסה 'להכניס אותן לאווירה", כך צוין בכתבה.

דארן דמטרה, המפיק השותף של "מגלופוליס", שוחח עם מגזין הגרדיאן בדבר טענות אלה - והגן על קופולה. לדבריו, קופולה אכן נישק כמה מהניצבות על הלחי, אך זה נעשה בצורה ידידותית. "היו יומיים שבהם צילמנו סצנת מועדונים חגיגית של סטודיו 54. פרנסיס הסתובב על הסט כדי להשרות את רוח הסצנה", אמר. "הוא נתן חיבוקים ונשיקות על הלחי לצוות השחקנים ולניצבים, זו הייתה הדרך שלו לעזור לעורר את אווירת המועדון, שהייתה חשובה לסרט". עוד הוסיף דמטרה כי "מעולם לא הייתי מודע לתלונות על הטרדה או התנהגות בלתי הולמת על הסט". 

בנוסף לטענות בדבר התנהגות לא הולמת כלפי נשים, אנשי צוות של "מגלופוליס" סיפרו לגרדיאן כי ההתנהלות של קופולה על הסט הייתה לא מקצועית. אחד מאנשי הצוות אמר כי "לעיתים קרובות הוא פשוט ישב בטריילר שלו שעות על גבי שעות, לא דיבר עם אף אחד ועישן מריחואנה. שעות היו חולפות בלי ששום דבר צולם, אנשי הצוות והקאסט היו עומדים כולם ומחכים. ואז הוא היה יוצא החוצה וממציא משהו לא הגיוני". איש צוות אחר הוסיף ואמר כי "היו מקרים שכולנו עמדנו ושאלנו - 'האיש הזה אי פעם עשה סרט?'".