הצעקה (צילום: Edvard Munch [Public domain]; ויקימדיה)
"הצעקה", מציורי הסדרה של אדוורד מונק | צילום: Edvard Munch [Public domain]; ויקימדיה

גילוי חדש-ישן מסעיר בימים אלה את עולם האמנות, ובמרכזה עומד "הצעקה", הציור המפורסם ביותר של הצייר הנורווגי אדוורד מונק. מונק צייר את הדמות הזועקת במספר יצירות, בטכניקות שונות, שחלקן מוצגות בתערוכה חדשה שעולה בימים אלה במוזאון הבריטי הלאומי, ומוקדשת כולה לאמן האקספרסיוניסטי. הצרחה של הדמות השלדית, ששתי דמויות מטושטשות פוסעות מאחוריה בשלווה על גשר, מביעה, על פי הפרשנות המקובלת, אימה מתפרצת מול החיים המודרניים. אבל על פי עדותה של ג'וליה ברטרום, אוצרת התערוכה החדשה, מספרת שהדמות הצועקת - בכלל לא צועקת. 

"הגרסה הנדירה של 'הצעקה', שמציגה במוזאון הבריטי מבהירה שהיצירה המפורסמת של מונק מתארת אדם ששומע צעקה ולא, כמו שרבים חושבים ואומרים, אדם שצועק", אמרה בראיון ל"טלגרף". טענתה של ברטרום מבוססת על כיתוב מתחת לליטוגרפיה של "הצעקה", בו רשם מונק בכתב ידו "שמעתי צעקה גדולה עוברת ברחבי הטבע". "מונק הוסיף בכוונה את התיאור לציור הזה בשביל לתאר איך קיבל את ההשראה מהחרדה שחש", הסבירה, "הוא ניסה ללכוד את הרגש, או רגע בזמן. הודות לכיתוב אנחנו יודעים אנחנו יודעים איך הוא הרגיש. אנשים חושבים שזה אדם צורח, אבל זה לא מה שקורה... זה אדם שומע, בתוך הראש שלו או מחוץ לו. הוא מקבל את התחושה שהטבע עצמו צורח מסביבו".

מונק יצר הדפסים שונים של "הצעקה" במשך 17 שנים, בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. הציור, שהפך לאחד מסמליה המזוהים של תנועת המודרניזם, הפך גם לאחד הציורים היקרים בתולדות האמנות המודרנית, כשאחד הציורים בסדרה נמכר ביותר מ-119 מיליון דולרים בשנת 2012. גרסה אחרת של "הצעקה" נגנבה מהגלריה הלאומית של נורווגיה באוסלו, ב-1994. הגנבים דרשו מיליון דולרים תמורת החזרתה, אולם בזכות מבצע עוקץ של המשטרה היא הוחזרה למקומה אחרי שלושה חודשים.