חבר השופטים בפרס ספיר של מפעל הפיס בראשותה של ד"ר עדנה רפלן-הגלר בחר את ה"רשימה הקצרה" - המועמדים הסופיים לפרס - ואת הזוכה בפרס ספר הביכורים. 5 הספרים שהגיעו לרשימה הסופית הם "סיפור הווה על פני הארץ" מאת סמי ברדוגו, "תמונות עירום" מאת ענת עינהר, "הרומאן המצרי" מאת אורלי קסטל-בלום, "האוטוביוגרפיה של ז'אן ריבן" מאת יותם ראובני ו"עריק" מאת עילי ראונר. 

בפרק ספר הביכורים זכה איתמר אורלב על ספרו "בנדיט" שיצא בהוצאת עם עובד. לכל אחד מהמועמדים והזוכה בפרס הביכורים יוענק פרס בסך 40 אלף שקלים, כאשר הזוכה בפרס עצמו יקבל 150 אלף שקלים, וספרו יתורגם לערבית ולשפה זרה נוספת על פי בחירתו.

כך נראה הטקס בשנה שעברה: 

בשנה שעברה עורר הפרס ביקורת סביב רשימת המועמדים (מתוכה נעדרו סופרים בולטים כדורית רביניאן וניר ברעם) ומהעובדה שארבעה מן הספרים המועמדים היו של הוצאת "כנרת זמורה" (שהיא חלק משלוש הוצאות משותפות שזכו להגיש לפרס מספר ספרים גדול מהמותר). עוד קודם לכן, ב-2009, התחוללה סערה סביב הענקת הפרס לאלון חילו על ספרו "אחוזת דג'אני" וניגוד העניינים של יו"ר ועדת הפרס, יוסי שריד ז"ל, שעורכת הספר רנה ורבין היא אחייניתו ושהוא עצמו פירסם את ספרו בהוצאה של חילו, "ידיעות ספרים". באותה שנה הוחלט לבטל את הפרס.

טקס הענקת הפרס יערך ביום ד', ה-2 במרץ, בנמל תל אביב. זו תהיה השנה ה-15 בה מוענק הפרס, מאז היווסדו בשנת 2000. בין זוכי העבר בפרס: חיים סבתו על "תאום כוונות", דויד גרוסמן על "מישהו לרוץ איתו", רון לשם על "אם יש גן עדן", יורם קניוק על "תש"ח", נעה ידלין על "בעלת הבית" ועוד.