מלחמת התרבות לא יוצאת להפסקה. הבוקר אמנם גילינו שמירי רגב, בקטלוג הסרטים של פסטיבל ירושלים, ממליצה על סרט בכיכובו של עודד קוטלר. אבל בינתיים, בחזית אחרת, התפתח קרב בין המשוררים מאיר ויזלטיר ורועי חסן.

מקור הסכסוך בין השניים הוא בשיר שפירסם חסן לאחרונה במוסף "תרבות וספרות" של הארץ. בשיר, שנקרא "כל הערסים יבואו", סוגר חסן (עוד) חשבון עם יריביו הקבועים - האליטות האשכנזיות. בין היתר כותב חסן שהוא "מֵת עַל אֵלֶּה הַמְּאַחֲלִים לַאֲחֵיהֶם הָעֲרָבִים רַמַדָאן כַּרִים וְחוֹתְמִים עַל עֲצוּמָה לִמְכִירַת חָמֵץ בְּפֶסַח", "מֵת עַל אֵלֶּה דּוֹר שְׁלִישִׁי לְשׁוֹדְדֵי הָאֲדָמוֹת בַּקִּבּוּצִים שֶׁמַּחְרִימִים אֶת הַהִתְנַחֲלֻיּוֹת כִּי שֹׁד אֲדָמוֹת וְכִבּוּשׁ", וכך הלאה.

@רועי חסןכל הערסים יבואו***************אֲנִי מֵת עַל אֵלֶּהסוֹצְיָאלִיסְטִים שֶׁשּׂוֹנְאִים קָפִּיטָלִיזְםבְּצוּרָה...

‎Posted by ‎מזרחים מצייצים‎ on‎ יום שלישי 30 יוני 2015

ויזלטיר פירסם בתגובה בדף הפייסבוק שלו פוסט (שנחשף רק לחבריו בפייסבוק) ובו הביע את דעתו על חסן, ובו כינה בין השאר את המשורר הצעיר בתואר "כתבן מתחנף". הפוסט הגיע לידיעתו של חסן, שבחר להגיב אף הוא בפייסבוק – אך בסטטוס הפתוח לעין כל.

"הבנתי שהמשורר מאיר ויזלטיר לכלך עליי באיזה פוסט שהיה פתוח רק לחברים שלו כדי שכנראה לא אקרא", כתב חסן, "אז אשמח אם מישהו ימסור לתֶּרַח שקראתי ושאני שם עליו זין. תודה!".

הפוסט היכה במהירה גלים ברשת. בין המגיבים היה ח"כ ינון מגל מהבית היהודי, שכתב כי "אם לא הייתי ח"כ הייתי עושה לייק", וקיבל בתגובה מטר של בוז מהמגיבים. מגל, אגב, עלה בשבוע שעבר לכותרות לאחר שטען כי התרבות הערבית תרמה לעולם רק "דם ודמעות". לא בטוח שחסן (שכתב על עצמו פעם שהוא "קצת ערבי") היה חותם על זה.

המוזיקאי חיים אוליאל מלהקת "שפתיים" כתב: "לא נורא על הרבה אחרים הם אמרו ואומרים שהם לא נחמדים יש מלחמת תרבות והפעם אנו ננצח". אסף אטדגי הוסיף: "אני לא יודע מי זה הויזלטיר הזה אבל אני יודע מי זה חסן". ה"ויזלטיר הזה", אגב, הוא משורר ישראלי יליד 1941, פרופ' לספרות באוניברסיטת חיפה וחתן פרס ישראל לספרות לשנת 2000.

חסן אמר ל-mako בתגובה לדברים כי "אין לי שום בעיה לקבל כל ביקורת על שיריי, יותר מזה, אני שמח על הביקורות, שאני חייב להודות שרובן משעשעות אותי, ואני שמח על כך שהשיר האחרון עורר רגשות קיצוניים של אהבה ושנאה אצל הרבה מאד אנשים, ממכתבי תודה ועד לאיחולי מוות. עם זאת, שיהיה ברור שמי שיירד לפסים אישיים אגיב לו באותו מטבע ולאף אחד אין חיסיון אצלי, גם לא לויזלטיר". תגובתו של ויזלטיר לא התקבלה עד כה.

חסן נכנס למסלול התנגשות עם ותיקי השירה העברית כבר לאחר פרסום שירו הראשון במוסף הספרות של הארץ, "במדינת אשכנז", בו כתב בין השאר: "לֹא הִתְאַבַּלְתִּי עַל קַנְיוּק וְשָׂרַפְתִּי אֶת הַסְּפָרִים שֶׁל נָתָן זַךְ". שיר אחר של חסן נקרא "מתים, תחיו וכן אני שונא את נתן זך באופן אובססיבי". כפי שאפשר להבין, הוא לא הוריד הילוך מאז.

לנוחיותכם מצורפת תגובתו של חסן, כפי שעובדה לשיר רועי-חסני על ידי עמיר שיבי:

הֵבַנְתִּי שֶׁהַמְשׁוֹרֵר מֵאִיר וִיזֶלְטִירלִכְלֵךְ עָלַי בְּאֵיזֶה פּוֹסְט שֶׁהָיָה פָּתוּחַ רַק לַחֲבֵרִים שֶׁלּוֹ...

‎Posted by Amir Schiby on‎ ראשון 5 יולי 2015