אריאל זילבר (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
פרס מפעל חיים. אריאל זילבר | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

איגוד אמני ישראל הודיע היום (רביעי) על עשרת הזוכים בפרס מפעל חיים לשנת 2016. בין הזוכים גם הזמר והיוצר אריאל זילבר, שההכרזה על זכייתו בפרס מפעל חיים של אקו"ם לפני כשנתיים עוררה סערה והסתיימה במבוכה לארגון

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

תשעת הזוכים הנוספים בפרס מפעל החיים של אמ"י לשנת 2016 הם המשורר יהונתן גפן, המוזיקאי שלמה בר, השחקנים רבקה גור, אלכס פלג וגדי יגיל, הרקדנים והכוריאוגרפים שרה זורב ויונתן כרמון והמלחינים נורית הירש ודובי זלצר. לאיש התרבות והמפיק עודד פלדמן יוענק אות הוקרה מיוחד.

"משנה לשנה אנחנו מבינים עד כמה הפרויקט הזה חשוב", אמר יו"ר איגוד אמ"י יענקל'ה מנדל. "מדובר ביוצרים ומבצעים מעולים בתחומם, אשר פועלים שנים ארוכות ומכניסים הנאה, עניין, צחוק ומוזיקה לחיינו".

ההכרזה, המחאה וההתקפלות

בתחילת 2014 הודיע ארגון אקו"ם על כוונתו להעניק לאריאל זילבר פרס מפעל חיים. בתגובה הודיעה הזמרת אחינועם ניני כי תחרים את הטקס, ובהמשך הצטרפו אנשי ציבור ואמנים נוספים שמחו על התבטאויות של זילבר.

הציתה את המחאה. ניני (צילום: רויטרס)
הציתה את המחאה. ניני | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר פרוץ המחאה נכנעו באקו"ם ללחץ הפוליטי והודיעו כי החליטו להמיר את הפרס היוקרתי למפעל חיים בפרס עבור "תרומה למוזיקה". דליה רבין, בתו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל המשמשת כדירקטורית של כבוד בארגון, הסבירה כי מדובר בהחלטה שנובעת מאמירותיו ודעותיו של הזמר.

"המוזיקה של אריאל זילבר אינה הבעיה, להפך, מדובר ביוצר מחונן", נמסר אז בהודעה מלשכתה של רבין, "יחד עם זאת, דעותיו של זילבר בנושאי מיעוטים, זכויות הפרט והקהילה הגאה הן בעייתיות ומתן פרס על מפעל חיים הוא מסר בעייתי לחברה הישראלית".

בטקס קבלת הפרס תקף זילבר את הארגון על התנהלותו. "רציתי לוותר על הפרס, אבל בגלל אהבת הקהל אני מקבל אותו ואני מרגיש שאני מקבל פרס על מפעל חיים", אמר בטקס. "אני נגד חרמות ובעד זכות האדם להביע את דעתו. הייתי קורא לפרק את אקו"ם כפי שהוא היום ולבנות אותו מחדש כמקום שבו כל אחד יכול להביע את דעתו".