אחרי פסל נתניהו המוזהב בכיכר רבין והכרזה של נתניהו עם חבל תלייה בבצלאל, הבוקר הגיע המחאה האמנותית התורנית נגד נתניהו - והפעם היא פונה דווקא לאשתו.

בציור קיר שהכינה הבוקר ליהיא מלמד, סטודנטית במגמה לתקשורת חזותית במכון אבני לעיצוב, מופיעה שרה נתניהו בדמותה של המכשפה אורסולה מהסרט "בת הים הקטנה". בגרפיטי מופיעים פניה של נתניהו על גוף התמנון של אורסולה, כשלצידו הטקסט "יאללה אורסולה הולכים".

"את הרעיון לעבודה קיבלתי אחרי שראיתי את התחקיר על ביבי בתכנית 'עובדה'", סיפרה מלמד בת ה-27 ל-mako. "אני חושבת שלא דיברו עליו מספיק. "התחקיר הזה הראה לנו בבירור מי מושך בחוטים כאן במדינה. מי מנהל אותנו. כולנו חלק מהמשחק של הזוג הזה ושרה היא זאת שעל פיה יישק דבר".

למה בחרת דווקא בשילוב הזה של שרה נתניהו והמכשפה אורסולה?

"דבר ראשון, אני חושבת שחשוב מאוד לשמור על חופש הביטוי ולהעביר ביקורת. מבחינת ההשוואה זה ברור, לא? מדובר בתמנון ששולח את זרועותיו לכל מקום ובאמצעותם גם שומר על שליטתו".

שרה נתניהו כאורסולה מ"בת הים הקטנה" (צילום: טניה קובלסקי)
שרה נתניהו כאורסולה מ"בת הים הקטנה" | צילום: טניה קובלסקי

הגרפיטי הגדול של מלמד צויר על אחד הקירות החיצוניים של מכון אבני במתחם נגה שבתל אביב, אך מלמד לא חוששת מהתגובות. האפשרות של חקירה משטרתית כפי שקרה לסטודנטית מבצלאל, היא אומרת, היא חלק מהמחיר אותו היא מוכנה לשלם עבור חופש הביטוי: "אני חושבת שבאמת הגיע הזמן שהאישה הזאת תפנה את מקומה וכולנו נמשיך הלאה".

העבודה היא חלק מפרויקט רחב יותר הנעשה במסגרת קורס ציורי קיר בהנחיית האמן יוני דנציגר (נכדו של הפסל זוכה פרס ישראל יצחק דנציגר), שעוסק בעוולות הקיימות בחברה הישראלית. כוסות בירה מלאות ביהלומים כדימוי למחיר המופקע של האלכוהול בישראל, מחאה נגד תאגיד הגז, המחסור בשבילי אופניים, מונופול חברת החשמל ועוד היו בין שאר הנושאים אותם ציירו הסטודנטים כחלק מסיום הקורס. דנציגר עצמו דווקא לא מזוהה כאמן פוליטי, אך הוא מאמין גדול בזכותה של האמנות להעביר ביקורת ולמתוח את הגבולות.

יוני דנציגר והסטודנטים (צילום: טניה קובלסקי)
יוני דנציגר והסטודנטים | צילום: טניה קובלסקי

"אני חושב שהעבודה של איתי זליאט בה הוא הציב פסל מוזהב של ביבי בכיכר רבין הייתה הברקה", אומר דנציגר בעודו מצייר על הקיר דמות של לוחם נינג'ה במחאה על האלימות בחברה הישראלית. באשר לכרזה של נתניהו עם חבל התלייה הוא קצת פחות בטוח: "העבודה הזאת יותר שנויה במחלוקת, ובצדק. יש כאן עניין של מידתיות וייתכן כי נחצה גבול של טעם טוב".

ממשפחת נתניהו טרם נמסרה תגובה.