עמית שמעוני, סטודנט שנה ד' לתקשורת חזותית בבצלאל, החליט לנצל את יום העצמאות ה-66 כדי לתת זווית קצת שונה למנהיגים המיתולוגיים של ישראל. שמעוני צייר פורטרטים של משה דיין, גולדה מאיר, דוד בן גוריון ובנימין זאב הרצל, במה שהוא מכנה כ"גרסת תל אביב 2014" שלהם. 

את הרעיון לפרויקט, מסביר שמעוני, קיבל ממשימה לימודית שעסקה בהשוואה בין חזונם של מנהיגי העבר לאלו של היום. "כסקיצה לפרוייקט יצרתי את הפורטרט של בן גוריון, מכיוון שהאיור כל כך שיעשע אותי חשבתי לעצמי איך ייראו שאר המנהיגים, בחרתי לאייר ארבעה מאוד איקונים בהיסטוריה של המדינה, אנשים בעלי אופי ואידיאולוגיה, חזקים, ושהטוויסטים הקטנים שהוספתי להם יצרו איזושהי אמירה חדשה מעניינת ומצחיקה.

הרצל קריקטורה (צילום: עמית שמעוני)
להרצל היה זקן עוד לפני שזה היה אופנתי | צילום: עמית שמעוני
כמה זמן לקח לך לעשות כל ציור? מהו תהליך העבודה?
"את כל הסדרה יצרתי בסוג של מרתון של שבוע. כשאני יוצר משהו שאני נהנה ממנו, אני נכנס לתוכו לגמרי ורוצה רק להמשיך לעבוד עליו. כדי לאפיין את הדמויות קראתי עליהן וראיתי סרטונים מתוך נאומים שלהם, הסתכלתי על הרבה תמונות כדי להבין מה כדאי לשמר ומה כדאי לשנות. תוך כדי העבודה התייעצתי קצת עם חברים, זווית ראייה נוספת תמיד מאירה את הפרוייקט באור חדש"

דוד בן גוריון קריקטורה (צילום: עמית שמעוני)
חיבור חדש ומעניין | צילום: עמית שמעוני
למה דווקא לצייר את המנהיגים האלו בגרסה ההיפסטרית שלהם?
"אני גר בתל אביב ונחשף לתרבות התל אביבית -עכשווית ולמען האמת אני גם חלק ממנה. לקחת מנהיגים מהעבר, שאין להם שום קשר לתרבות הזאת ולהכניס אותם לתוכה, נראה לי משהו נורא מעניין. אני חושב שאנשים מאוד אוהבים לראות חיבור חדש ומרענן בין שני אלמנטים שונים ומוכרים".

האם יש מנהיגים נוכחיים שהיית רוצה לצייר, או שאתה רואה את עצמם כמתאימים לפרויקט?
"אני חושב שהכוח של הפרויקט הוא השילוב של הניחוח הנוסטלגי עם סממנים מודרניים. לכן החיבור עם מנהיגים מהעבר הוא חזק יותר לדעתי. אני מקווה להגדיל את הסדרה בבוא העת, בכל מקרה המנהיגים שייבחרו לא יהיו מנהיגים נוכחיים. אולי אני אתן מקום של כבוד לנשיא שלנו, שהוא בעצמו שילוב של מנהיג עבר עם ההווה".

גולדה קריקטורה (צילום: עמית שמעוני)
איך יוצרים את גולדה? | צילום: עמית שמעוני
העבודות יימכרו בחנות "אסופה", הממוקמת בשוק הפשפשים ובדף הפייסבוק של שמעוני. בסוף החודש יוצגו הציורים בתערוכה במאז"ה 9 ת"א ויימכרו באירוע מיוחד בנמל יפו, כחלק משבוע האיור של ת"א. ואם שאלתם את עצמכם, איך נוצרו העבודות? שמעוני גם חולק את התהליך המלא שהוביל לתוצאה הסופית של הפורטרטים לגולדה מאיר ומשה דיין.