בשנה הקרובה יציינו ישראל והונגריה שלושים שנה מאז כינון היחסים הדיפלומטים ביניהן, יחסים שהחלו עם החלפת השלטון בהונגריה. יצאתי לבודפשט לראות מה תביא שנת הונגריה-ישראל למדינה במסגרת אירועי התרבות ההונגרית שיתקיימו בארץ. מעל לדנובה הקרירה התנשאו מבנה הפרלמנט ומצודת הדייגים, אך לצערי לא יכולי לחמם את ידיי בקיורטוש כי לא הגעתי בעונה המתאימה.

ראשונה תפתח את שנת הונגריה ישראלה גאלה חגיגית של תיאטרון האופרטה הממלכתי של הונגריה. אחת מהגאוות הגדולות של המדינה ומזכרת מימיי האימפריה האוסטרו-הונגרית, האופרטה היא ז’אנר בפני עצמו - מעין אופרה עליזה וצבעונית יותר, ובעיקר מדכאת פחות, על הספקטרום שבין מחזה ואופרה. זו לא הפעם הראשונה שהאופרטה ההונגרית הממלכתית תקיים הופעות בישראל. ההצלחה לה זכו האופרטות שהגיעו להציג בארץ הייתה כה גדולה שהוכפלה כמות ההצגות. בשונה מפעמים קודמות, המופע שיעלה לא יהיה אופרטה שלמה מתחילה עד סופה, אלא מחרוזת של מיטב הקטעים הנבחרים מהרפרטואר של בית האופרטה הממלכתי, ובנוסף להם יעלו על הבמה רקדנים ורקדניות מלהקת מחול עממי הונגרית.  "זהו כבוד גדול בשבילי לעמוד בפניכם גם כמייצג התיאטרון הזה ספציפית, וגם כמייצג התרבות ההונגרית באופן כללי", אומר מנכ"ל בית האופרטה הממלכתי אטילה קיש. "זהו כבוד גדול מאוד לתיאטרון שלנו, שמאז 2007 מגיע בכל שנה למדינת ישראל. אנחנו יכולים לומר שבשבילנו להגיע למדינת ישראל זה כמו להגיע הביתה". הריקודים ההונגריים, השירה והתלבושות יסמנו שנה עם אירועים צבעונים ומעניינים בישראל. 

משהותי הקצרה בהונגריה למדתי שהצבע האדום בדגל המדינה הגיע,  ככל הנראה, מהפפריקה. תבשילים בתיבול פפריקה נקראים בהונגרית פפריקאש, והמגוון בהם הרבה מעבר למה שתוכלו לדמיין, מנזיד בשר בפפריקה, כלומר גולאש או למהדרין במבטא הונגרי תקני - גויאש, ועד תבשיל כרבולות, שזכיתי לראותו מוגש לשולחן במסעדת "גטו גויאש" מבלי שהיה לי האומץ לטעום, ואני מציין את זה רק כדי להדגים את המבחר מעורר הפלצות של דברים נוסח פפריקאש. בין ההפתעות הנוספות שיש לאוכל ההונגרי המסורתי להציע ישנם קינוחים טעימים ויפים, וכל דבר שאפשר לעשות עם אווזים שאיננו כבד אווז. האירוע הבא בסדרת האירועים שתסמן את שנת שיתוף הפעולה התרבותי בין שתי המדינות יהיה שבוע האוכל ההונגרי, ובו יתארחו שפים הונגריים מעולם המסעדנות ההונגרי העכשווי - אבל לא רק. במסגרת האירועים שיאצור עופר ורדי יתקיימו סדנאות בישול ואפיה, סיורי אוכל, ערבי טעימות יין ופלינקה (שנאפס הונגרי), וכן תערוכות, מפגשים בנושא אוכל ועוד פעיליות. האוכל ההונגרי, מה שהיינו נוטים אולי לכנות 'כבד', לא מעיד על יושבי בודפשט שאינם כאלה כבדים. בודפשט, כך מתברר, היא מוקד חיי לילה. בעשורים האחרונים, חיי הלילה בעיר זכו לתאוצה מדהימה עם עלייתם של מה שנקרא "בר חורבות" - ברים שהתגשמו בתוך חללים נטושים תוך שיתוף פעולה מצד אמנים ואנשי חיי הלילה. אמנים ויוצרים הונגרים יגיעו ליפו הלוהטת לשבועות מספר בסוף יוני, ויקימו ב"קן הקוקיה" היפואי בר חורבות קטן, ואנחנו אומרים קטן רק כי בבודפשט לרוב מדובר בבית דירות שלם. בבר יופיעו דיג'ייז ולהקות מהונגריה שירימו לתל אביב את הפלינקה. 

הונגריה בישראל (צילום: יח"צ; מסעדת גטו גויאש)
איך אומרים בהונגרית "עוד ארבעה מזה, בבקשה"? | צילום: יח"צ; מסעדת גטו גויאש

אחריו עתיד לעלות פסטיבל הקולנוע ההונגרי עם כמה פנינים משלו. הסרט עם החזות המסתורית והמושכת יותר מכל הוא "קורטיז", דרמה על חייו של הבמאי ההונגרי-יהודי המפורסם מייקל קורטיז, מי שביים את הסרט הקנוני "קזבלנקה", ועל מה שקרה על הסט בזמן צילומי הסרט. "הוא היה נכנס בוודאות לרשימה השחורה של metoo#", אומרת מפיקת הסרט קלאודיה שימגי, שגם תגיע להקרנתו הראשונה בישראל. הסרט מקפל בחובו מחקר ארוך ומעמיק על מייקל קורטיז שביצעו יוצרי הסרט, הבימאי תאמאש טופלנסקי, שימגי, והכותבת סוזנה בק. בין היתר כמובן מצאו דפוס התנהגות כזה שהוביל אותן למסקנה כי "מייקל קורטיז המציא את ספת הליהוק".

הסרט מתמקד בנסיונו של קורטיז לאזן בין חיי המשפחה הכושלים שלו (ולגמרי באשמתו), הפקת הסרט "קזבלנקה", ושמירה על איזון בין תוכניתו האמנותית ובין המסרים האידאולוגים המוכתבים לו ישירות מהבית הלבן - נושא אשר יש שיגידו משותף למצבם של אמנים גם היום בהונגריה עם הגבלת החירויות בתקשורת בידי ראש הממשלה, ויש שיוסיפו שגם בישראל. הסרט זכה בפרס לסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי במונטריאול, ויוקרן בסינמטקים בירושלים תל אביב וחיפה בין 10-12 במאי. לצידו יוצגו סרטי אנימציה של היוצר עטור האוסקר פרנץ רופוס, סרטי אנימציה לילדים, והמותחן "השגריר מברן", המבוסס על סיפור אמיתי שהתרחש במרד הגדול בהונגריה ב1956.

חוץ מהסינמטקים, מה שעוד עתיד לקבל זריקת מרץ הונגרית הוא צבע טרי, יריד האמנות הגדול ביותר בישראל, שיארח את ארט מרקט בודפשט, גם הוא, בדומה לצבע טרי, הוא יריד אמנות צעיר עכשווי גדול פעיל במיוחד, המתרחש מדי שנה בבודפשט. מי שלא ספג מספיק תרבות, יוכל להשיב מעט רוח בנפשו אם יגיע לירושלים או הרצליה, שם יעלה מופע ייחודי של להקת הבלט ההונגרית, גיור. בין היצירות שיוצגו בארץ נציין את "הפסנתר" - כוראוגרפיה מאת לאסלו ולקי ליצירות של הווירטואוז ההונגרי פרנץ ליסט, בביצוע של אחד מהפסנתרנים ההונגרים הידועים בעולם כולו - יאנוש באלאזש. "לרוב אנו מעלים יצירות בעלות נראטיב דרמטי", מספר מנהל הלהקה יאנוש קיס, "אבל היצירה ‘הפסנתר’ היא יותר כמו שירה". המופע נוצר מתוך השיח בין הפסנתרן המחונן ולהקת הבלט, שתשלב את הלחנים הישנים של ליסט עם בלט מודרני מהפנט, המעלה שאלות על אמנות הבלט, הנגינה בפסנתר, ועל המכלול של מוזיקה קלאסית, בלט, ותרבות עכשווית.

הונגריה בישראל (צילום: יח"צ; Gábor Stiglincz)
מתוך "קורטיז" | צילום: יח"צ; Gábor Stiglincz

הונגריה בישראל (צילום: יח"צ;Vera Eder)
יותר כמו שירה - מתוך "הפסנתר", להקת גיור | צילום: יח"צ;Vera Eder

ובכלל, אירועי שנת הונגריה-ישראל ינסו לנסח משהו מן המכלול של התרבות ההונגרית - תרבות שהתרחקה מאיתנו בגלל שתי מלחמות העולם, שפגעו קשות באוכלוסיה היהודית בהונגריה, ולאחריהן שלטון קומינסטי שהשאיר את הונגריה מנותקת מישראל וממדינות אחרות בעולם. הרשימה הזו אינה מסכמת את שלל האירועים והמופעים שיגיעו לישראל בשנה הקרובה. יגיעו גם אנסמבל המחול הלאומי, בית האופרה הממלכתי, קונצרטים, אירועי תרבות וממתקים נוספים שעודם בשלבי הכנה. כישרונות גדולים מהונגריה יגיעו לישראל לחלוק מאהבתם לתחום ולתרבות ההונגרית בכלל, ולמי שיש מקום בלב, כדאי לקחת בהם חלק.

>> ניתן להתעדכן בכל האירועים בעמוד הפייסבוק "שנת התרבות ההונגרית"

הכותב היה אורח משרד החוץ ההונגרי ושגרירות הונגריה בישראל