מילים, מילים, מילים. עדיין לא נס ליחו של האדם הכותב. אלו הן שנים שבהן שוק הספרים נתון במשבר, וסובל משלל בעיות: מלחמות מתמשכות בין הרשתות, שגבו מחיר יקר - הוצאות הספרים שכוחן הוחלש, תגמולי הסופרים שצנחו, ויחס הקוראים לספר, שהפך למוצר זול. ויחד עם זאת, סדנאות כתיבה ממשיכות לשגשג ולפרוח. לא מעט אנשים מייעדים עצמם לכתוב או משתמשים בכתיבה ככלי להביע את עצמם, ולדייק את נחשולי הרגש שמסתובבים בנפשם. אלו סדנאות כתיבה מוצעות לקהל, מהם עמדותיהם של מדריכי הסדנה, ואיזה קהל מגיע לחטוא בה?

ניר ברעם
כתיבה דינמית ומרחיבת דעת. ניר ברעם
ניר ברעם ויוסי סוכרי במכון אלפרד לאמנות ותרבות

ברעם הוא סופר ומחבר הספרים: "מחזיר החלומות", "אנשים טובים", ו"צל עולם". סוכרי הוא סופר, מרצה למחשבה מודרנית ופובליציסט. מחבר הספרים "אמיליה ומלח הארץ", "בנגאזי-ברגן בלזן", ועוד. שניהם מעבירים סדנאות כתיבה למתחילים ולמתקדמים כאשר היעד הוא סיפורים קצרים שיכתבו בוגרי הסדנה. מטרת הסדנה היא לייצר סביבת כתיבה דינמית ומרחיבת דעת, שבה כל יוצר ימצא את מקומו וישפר את יכולותיו. הסדנה תתמקד בהתחלת הסיפור, בניית דמות הגיבור וקווי העלילה, נקודת המבט של המספר, עבודה על הדיאלוג, כתיבה בז'אנרים שונים, סגנון ועריכה ועוד. כמו כן הסדנה תעסוק בקריאת טקסטים בפרוזה והגות. ניתן דגש בסדנה על פידבקים בקבוצה. הקהל מגוון, מבחינת חתך הגילאים. רובם לא עסק עד כה בכתיבה ולחלקם נגיעה קלה לאמנות. 

עלות: 1800 שקלים ל-14 מפגשים, 90 דקות כ"א במכון מכון אלפרד, תל אביב

גבי ניצן (תמונת AVI: mako)
לסחים ולאנשי פסטיבלים. גבי ניצן | תמונת AVI: mako
גבי ניצן – לכתוב פרא במדבר

סופר ועיתונאי, שכתב את רב המכר "באדולינה", ו"פרא".
מזה 7 שנים מעביר ניצן את "לכתוב פרא" - סדנת סופ"ש באשראם במדבר ב"שיטים" אחת לחודשיים. לסדנה מגיעות יותר נשים מגברים, בטווחי גילאים שבין 17-80. "אני לא מלמד כלום ואני לא מאמין שצריך ללמד כתיבה, אלא לאפשר לקולות האותנטיים שלנו לצאת. כשעובדים על טכניקה אז רק חושבים, ומהחוויה שלי רוב האנשים חסומים, ולא מצליחים לשמוע את עצמם, להפתיע ולכתוב אחרת ממה שקראו. הסדנה היא מקום של פתיחת משהו פראי וראשוני, אין שם פידבקים וציונים, וקוראים בה ניסים מופלאים", אומר ניצן. "כמו העובדה שמתחילה קבוצה של זרים ולאחר שפותחים את הכול, מכירים אנשים כמו שלא היית מכיר במשך שנים".

תמהיל האנשים שמגיע הוא רב ומגוון, מ"סחים" ועד אנשי פסטיבלים, אלו העוסקים בכתיבה, וגם אלו שכלל אינם עושים זאת. "יש מי שעוסק בכתיבה ורוצה להרחיב ולהעמיק ויש כאלה שבאים בשביל התהליך, המשמש ככלי ולא רק כמטרה. זה לא טרנד, לאורך השנים אני רואה שעבור הרבה אנשים זה כלי שאין לו תחליף. הם עוברים תהליך מאוד חזק של גילוי מה שמסתתר בפנים, וזה מה שעושה טוב לאנשים".

עלות: 1,270-1,370 שקלים לסופ"ש כולל לינה וכלכלה.

ראיון עם שז (צילום: סתיו אלמגור)
לתת כבוד לידע שקיים באנשים. שז | צילום: סתיו אלמגור
שז – הרוח המערבית ושירה

סופרת, משוררת ומחזאית. ספרה בעל המוטיבים הביוגרפיים "הרחק מהיעדרו" עובד לסרט קולנוע, אותו ביימה קרן ידעיה ומוצג בימים אלה בקולנוע. 15 שנים מעבירה שז סדנאות כתיבה בספריות ציבוריות ברחבי הארץ, וסדנאות פרטיות ואינטימיות בשירה ובפרוזה ומחזאות – "הרוח המערבית", בביתה שבגבעתיים. הקהל שמגיע לביתה מורכב מנשים, טרנסג'דרים, ולא מעט גברים. "חלקם משוררים בעצמם, חלקם רוצה להיות משוררים מוכרים, להיטיב את הכתיבה שלהם לדייק ולמצות אותה.

"להיות כותב זה עיסוק מאוד בודד, וחשוב להגיע למקום שפותחים לך את הראש לא למקום אוטומטי, למנחה שמאתגר אותך למקום לא צפוי, ובעיקר לא להיות לבד", אומרת שז, "העיקר הוא לא להיכנע למורגל שלי, לא לכתוב "שזית", ובכל פעם ליצור מחדש, להיות במקום עניו להתחבר למקום שאני לא יודעת". בסדנאות הביתיות, הגבולות גמישים וישנה הכלה של המשתתפים, "אני מביאה את התפקיד האימהי והרך. רואה אותם בגובה העיניים, וסומכת על האינטואיציות של המשתתפים. החלק הכי חשוב בהנחיה שלי הוא איך לעזור לאנשים לסמוך על עצמם, לתת מקום של כבוד לידע שקיים בהם, למה שסמוי מעצמם". בסדנת הרוח המערבית המוקד הוא: איך הכותב לוקח את המקום שבו הוא נמצא ומשתמש בו למנף את הכתיבה שלו. "התהליך שעברתי ולמדתי הוא לקחת את המקום הרגשי שלי ולתעל אותו למקום אחר לגמרי".

עלות: "הרוח המערבית" לפרוזה ומחזאות, 20 מפגשים שבועיים, 3 שעות כ"א – 3000 שקלים, סדנת שירה 16 מפגשים אחת לשבועיים, 3 שעות כ"א - 2400 שקלים

אילן שיינפלד (צילום: matanya / wikipedia)
מי שרוצה, יישאר תלמיד לתמיד. אילן שיינפלד | צילום: matanya / wikipedia
אילן שיינפלד

משורר וסופר, מחבר ספרי שירה, סיפורת למבוגרים ולילדים, ומדריכים לסופרים ומשוררים בתחילת דרכם. מעביר סדנאות לכתיבה במסגרת "אסכולות", האוניברסיטה הפתוחה בת"א, וב"חשיפה" בכפר הירוק. לאסכולות מגיעים אנשים בגילאי פרישה, הקהל ברובו נשי, וישנם גם צעירים. "השילוב הגילי מבורך כי הוא מאפשר להם להתחבר ולשמוע עולמות וזיכרונות שונים". הסדנה עוסקת בגירוי מקורות היצירה, טכניקות כתיבה המתאימות לכל אדם וז'אנר, עבודה על זיכרונות, חושים וחלומות. סדנת המתקדמים מתמקדת בכתיבת סיפורת ודרמה, בניית דמות ועלילה. "כיום אני כמעט ולא עושה סדנאות שירה, זה לא משתלם וגם לא רוצים".

בנוסף, התהוותה קבוצת המשך, שבה נעשה מעקב אחר פרויקט כתיבה, ואותה מלווה שיינפלד באופן פרטי בביתו מזה שבע שנים, "זוהי שותפות גורל בין 8 אנשים. כל אחת מהמשתתפות עובדת כבר על ספר שני או שלישי. אני מציע גם עריכה ופרסום, מנסה לסייע להיכנס להוצאות אחרות, ובמידה ולא מתאפשר ישנה אופציה לפרסם בהוצאות הספרים שלי, "שופרא". אנשים שבאים לסדנת כתיבה זקוקים לכתוב ולטיפוח התהליך היצירתי שלהם. לעולם אינני עוזב תלמיד, מי שרוצה יישאר לתמיד".  

עלות: סדנת אסכולות 12 מפגשים, 3 שעות כ"א – 1250 ש"ח.

איך הפך רוני סומק למשורר המצליח בישראל (תמונת AVI: mako)
אני לא יכול ללמד לכתוב, אבל כן ללמד למחוק. רוני סומק | תמונת AVI: mako
רוני סומק – כתיבת פרוזה ושירה לנוער

משורר, סופר ואמן. פרסם 11 ספרי שירה ושני ספרי ילדים עם בתו, שירלי סומק.
מעביר 37 שנים ברציפות בבית אריאלה סדנא לפרוזה ושירה לנוער מגיל 15-18. "לא מעט מבוגרי הסדנא הם כבר משוררים ופילוסופים של תיאטרון וקולנוע, ביניהם ד"ר מיכל נפתלי. המוטו שלי בסדנאות הוא אמבטיית המילים שיכולות לשוט על שולחן הסדנה. חלק מהכלים אנו מלטפים, ויש כאלה שאנחנו מטביעים", אומר סומק, "אנשים צעירים, כותבים מתוך מחברות הלב שלהם את הסודות הכי אינטימיים שלהם ושמים אותם על שולחן. אני צריך להגיד את האמת והיא צריכה להיות חותכת, כמו סוג מסוים של בוקס, אבל בתוך אותה כפפת אגרוף יש בטנה רכה".

כאשר סומק היה בסוף השירות הצבאי שלו הוא עצמו לקח סדנא, שבה לימד יהודה עמיחי. "הוא לימד אותי למחוק.  סדנא זה לא פס ייצור לכותבים. אני לא יכול ללמד אף אחד לכתוב אבל אני כן יכול ללמד אותו למחוק. זה קומזיץ אינטימי, שכל אחד מביא את הגחל הפרטי שלו וזה תענוג להריח את ריח האש".

אז, אם חשבנו שאת הנוער של היום מעניינות רק הרשתות החברתיות ותרבות תוכניות הריאליטי, כנראה שטעינו. "השמועות על מות השירה היו מוקדמות מדי, הקבוצה הזו, שהנוער נלחם להיכנס אליה, הם סוג של אוונגרד. הפנקיסטים האחרונים שמבינים שמחזור הדיו הוא מחזור הדם שלהם ומוכנים להיות אנלוגיים בעולם דיגיטלי". לקבוצה זו באים נוער מכל קצוות הארץ, ויש שנים שמוציאים ספר המאגד את שירי המשתתפים בסוף השנה.  

עלות: 1,150 ₪ ל- 28 מפגשים בני שעה וחצי כ"א, בבית אריאלה