ראובן נמדר (צילום: מיכה שמחון)
ראובן נמדר | צילום: מיכה שמחון
פרס ספיר לספרות – הפרס הכספי הגבוה ביותר המוענק בישראל – הוענק הערב לסופר ראובן נמדר על ספרו "הבית אשר נחרב" (הוצאת כנרת זמורה ביתן מודן דביר). נמדר יקבל 150 אלף שקלים מטעם מפעל הפיס עבור זכייתו, וספרו יתורגם לערבית ולשפה נוספת על פי בחירתו. בראש חבר השופטים עמד פרופ' מנחם מאוטנר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. יתר השופטים, שזהותם נחשפה הערב, היו פרופ' מירון איזקסון, פרופ' איריס מילנר, פרופ' אביעד קלייינברג, שירי לב ארי, שרה פון שוורצה ובתיה שמעוני.

נמדר גבר על לאה איני ("בת המקום"), חגית גרוסמן ("לילה ולואיס"), גלית דיסטל אטבריאן ("טווס בחדר המדרגות" – כל השלושה בהוצאת כנרת זב"מ דביר) ואגור שיף ("המאחרים", הוצאת עם עובד). כל אחד מהמועמדים שנכנסו לרשימה הקצרה יזכה ב-40 אלף שקלים.

גיבור "הבית אשר נחרב" הוא פרופ' אנדרו כהן, מומחה עולמי לתרבות השוואתית שמתגורר בניו יורק, המתחיל לחוות שורה של חזיונות מיסטיים על בית המקדש בירושלים. החזיונות חושפים בקעים בחייו הנינוחים למראית עין, ומובילים לקריסתו של החוקר.

ראובן נמדר, יליד ירושלים (1964), מלמד יהדות וספרות עברית בניו יורק. ספרו הראשון, "חביב", זכה בפרס הביכורים של משרד המדע, התרבות והספורט לשנת 2000.

בחודש שעבר זכתה הסופרת חנה נוימן בפרס הביכורים של מפעל הפיס על ספרה "העונה" (הוצאת גוונים). בנימוקי חבר השופטים נאמר כי הספר "כתוב בעדינות ובאיפוק נדירים" וכי נוימן "מטפלת במורכבות האנושית בכישרון כתיבה, ברגישות ובחמלה גדולה". נוימן קיבלה 40 אלף שקלים עבור הזכייה.

טקס פרסי ספיר ישודר הלילה ב"קשת" (ערוץ 2) ב-23:15, מיד אחרי התכנית "חי בלילה".