שבוע הספר יחל ביום רביעי בחנויות ובירידים ברחבי הארץ - ויימשך עד מוצאי שבת, 25 ביוני. השנה יושפעו המכירות באופן משמעותי מהחלטתה של שרת התרבות והספורט, מירי רגב, לבטל את חוק הספר החל מספטמבר.  

באופן חד פעמי, ניתנה למו"לים ולרשתות אפשרות למכור ספרים חדשים (שיצאו ב-18 החודשים האחרונים) בשבוע הספר בהנחות עמוקות - בניגוד לחוק הספר, שאיפשר להן למכור ספרים חדשים בשבוע הספר בהנחה של עד 20% בלבד. זאת, מתוך הבנה שצרכני הספרים יעדיפו להמתין לספטמבר - מועד שבו יבוטל חוק הספר - ולרכוש ספרים חדשים במבצע. 

מבדיקת TheMarker עולה שרשתות הספרים הגדולות, צומת ספרים וסטימצקי, ורוב ההוצאות לאור, מתכוונות לנצל את האישור ולמכור ספרים חדשים במבצעים עמוקים.

סטימצקי וצומת ספרים יציעו שתיהן את אותו המבצע של 2 ספרי מבוגרים או 3 ספרי ילדים ב-99 שקל. בכנרת זמורה ביתן יציעו מבצע זהה, רק שעבור העסקה תשלמו שקל יותר – 100 שקל.

ידיעות ספרים תעניק ספר במתנה בקניית שני ספרים והנחה של 20% על כל רכישה נוספת. כל המבצעים יכללו גם ספרים חדשים, שלא עברו 18 חודשים מהוצאתם לאור. תחת ידיעות ספרים נמכרים גם , בין היתר, ההוצאות בבל ואחוזת בית שיהנו מאותו מבצע.

הוצאת כתר תמכור 3 ספרי ילדים או מבוגרים ב-100 שקל. גם ספרי הוצאת הספריה החדשה ימכרו תחת מבצעי כתר, אך באתר האינטרנט של הספריה החדשה כבר פתחו במבצע משלהם שימשך עד מחר (ג') בחצות. במסגרת המבצע החל על מגוון של 34 ספרים, נמכרים 3 ספרים ב-60 שקל ו-5 ספרים ב-90 שקל. במהלך שבוע הספר, ההוצאה תמכור באתר כעשרים ספרים מוגנים ב-40% הנחה.

עם עובד יציעו מבצע של אחד פלוס אחד על מגוון ספרי מבוגרים, ומבצע של 3 ספרים ב-100 שקל על מגוון ספרי ילדים.

לא כל המו"לים משתפים פעולה עם ביטול החוק המתקרב ועם ההיתר להעמיק את ההנחות על ספרים חדשים בשבוע הספר הנוכחי. "אנחנו יוצאים עם אותו מבצע כמו בשנה שעברה, כך שמבחינתנו מירי רגב לא השיגה את שלה" אמרה רחלי אידלמן, מו"ל הוצאת שוקן ויו"ר התאחדות הספרים בישראל. "אנשים קנו ספרים חדשים גם בשנה שעברה, כשניתנה הנחה של 20%", שוקן תציע 20% הנחה על ספרים חדשים, ומגוון ספרים ישנים במבצע של 2 ב-90 שקל.

ההוצאה הצעירה תשע נשמות שעורך ומוציא לאור אוריאל קון, מבין המו"לים של הוצאת זיקית שנמכרה בתחילת השנה למודן, תציג אף היא דוכן בשבוע הספר ותמכור את ספריה בהנחה של 20%. ספרי ההוצאה נמכרים מראש במחירים קטלוגיים נמוכים שבין 38-60 שקל.

בחנות הפרטית "האחים גרין", הממוקמת בסמוך ליריד בתל אביב, יתקיים זו השנה הרביעית, אירוע "שבוע הספר האלטרנטיבי" במסגרתו סופרים, משוררים והוצאות שאינם יכולים להרשות לעצמם דוכן ביריד או שאינם מעוניינים בכך, ימכרו את הספרים שלהם בצורה ישירה ללקוחות. מלאי החנות, של ספרים משומשים יוצע בהנחה של 20%, ומגוון של אלפי ספרים יוצע ללקוחות ב-10 שקלים לספר.

שבוע הספר  (צילום: הרמן חנניה, לע"מ)
צילום: הרמן חנניה, לע"מ

ביריד ובחנויות מצפים למספר מבקרים גדול מהרגיל

באירועי שבוע הספר 2015 המבצעים של חלק מההוצאות לאור והרשתות היו עמוקים יותר אולם הם לא כללו ספרים חדשים. "הוצאות הספרים לא יכולות להתפרע השנה עם המבצעים כי הן עדיין פועלות תחת חוק הספרים ומשלמות תמלוגים גבוהים על ספרים חדשים, של 8%-12% מהמחיר הקטלוגי של הספר. אם היינו עושים מבצע של 3 ספרים ב-100 שקל כמו בשנה שעברה, ומכלילים בו גם ספרים חדשים, המו"לים היו מפסידים כסף", אומר אבי שומר, מבעלי רשת צומת ספרים.

השחקנים בענף אופטימיים וטוענים שהם מצפים למספר מבקרים גדול מהרגיל השנה. "אנחנו מקווים שכאשר ההמון יתבשר שלא יהיה הבדל במחיר בין ספרים חדשים לישנים הם יגיעו ויקנו. הספרים שספגו את הפגיעה החדה ביותר במכירות מאז חוק הספר הם ספרי ילדים ובשנה שעברה הרבה הורים אמרו לי שהם יחכו שנה וחצי כדי שספר הילדים שהם מעוניינים בו ייצא מההגנה וייכנס למבצעים. אני בטוח שהשנה יקנו הרבה ספרי ילדים חדשים והרבה ספרי ביכורים", אומר דניאל דולינגר, סמנכ"ל השיווק של הוצאת הספרים כנרת זמורה ביתן.

שומר מעריך כי "המכירות יהיו כמעט רק של ספרים חדשים כי רק לפני חודשיים עשינו מבצע של 4 ספרים במאה שקל שלא כלל ספרים חדשים. לדעתי השנה יימכרו יותר ספרים בשבוע הספר כי קיבלנו הרבה הד על ביטול חוק הספר והשרה (מירי רגב) בטח תרבה להתראיין בנושא".

אולם למרות האופטימיות, החשש האמיתי של השחקנים בענף הוא לגבי מה יקרה יום אחרי שבוע הספר. "אחרי שבוע הספר תהיה התרסקות כי בעצם מאמצע יולי ועד סוף ספטמבר אף אחד לא יוציא לאור ספרים חדשים, והם מהווים היום 35% מהמכר שלנו. יש מו"לים שביקשו שנחזיר להם ספרים שכבר יצאו כדי לשנות את תאריך ההוצאה לאור על הכריכה.

"אנשים יגיעו לחנות ספרים ולא יהיו ספרים חדשים. אז שבוע הספר יהיה בסדר אבל מה שיקרה ביולי-אוגוסט יבטל את ההצלחה של שבוע הספר. אנשים גם לא יקנו ספרים מוגנים עד ספטמבר כי הם יחכו שהחוק יבוטל", אומר איציק שלו, סמנכ"ל הסחר של סטימצקי. בתשובה לשאלה מה תהיה מדיניות המבצעים אחרי שבוע הספר אמר: "אנחנו מנסים להחזיר את ההיגיון למחירי הספרים ולא ללכת למבצעים אגרסיביים אנחנו בעד להציע מבצעים אך במקביל לשמור על כבוד ענף הספרים".

הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך: