זהרירה חריפאי (צילום: אייל לנדסמן,  יחסי ציבור )
חריפאי. מתה לאחר מאבק ממושך | צילום: אייל לנדסמן, יחסי ציבור

 שחקנית התיאטרון זהרירה חריפאי הלכה לעולמה בגיל 83 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. חריפאי נפטרה הבוקר בבית החולים בלינסון שפתח תקווה. מדובר באבידה קשה נוספת לעולם התיאטרון הישראלי, שאיבד בחודשים האחרונים את ענת גוב, רוזינה קמבוס ואברמל'ה מור.

חריפאי שיחקה למעלה מ-50 שנה בעשרות הצגות, והשנה זכתה בפרס לשחקנית המשנה הטובה ביותר על משחקה בהצגה "סוף טוב" בתיאטרון הקאמרי, הצגה שנכתבה על ידי ענת גוב, שנפטרה גם היא מסרטן לפני מספר שבועות.

חריפאי קיבלה את פרס מפעל חיים מהאקדמיה הישראלית לתיאטרון ב-2001, פרס ישראל בתיאטרון ב-.2003 ופרס הוקרה ב"פסטיבל אשה" ב-2004. בים הסרטים המוכרים בהם כיכבה אפשר למצוא את "סאלח שבתי", "אבו אל בנאת", "השוטר אזולאי" ו"חמש חמש". בשנים האחרונות חריפאי גם ביימה הצגות ואף זכתבה עליהם בפרסים.

חבריה ומכריה מהדרך הארוכה שעברה בקולנוע והתיאטרון מתקשים לעכל את האבדן. אריק איינשטיין, מכר ותיק, מספר: "אני זוכר אותה ויצא לי להית איתה איזה תקופה בבצל ירוק, בתכנית האחרונה, חתול בשק, נדמה לי קראו לה. הכרתי אותה, עוד הספיקה להיות בצ'יזבטרון. זה קורע את הלב וזה עצוב. זה כל כך עצוב לי שאין לי מילים אין לי מה להגיד הבנתי שהיא הייתה בהתליך של השתקמות והחלמה ועכשיו אני שומע את זה, זה הלם ועצוב מאוד. 

שייקה לוי מוסיף: "צער גדול מאוד, למרות שהיא באמת הייתה מאוד מאוד חולה. אבל גם במחלות קשות, תמיד יש תקווה. היא הייתה אישה נדירה, אני מכיר אותה מצעירותי, מהימים שהייתי חייל בלהקה צבאית. היא תמיד הייתה דוגמא ומופת לאמנות הבמה, אישה עם יושר, הגינות ונפש יפה. מצער נורא".

זאב רווח: "קיבלתי את הידיעה לפני ממש דקה, אני עדיין לא מעכל את הפגיעה. השחקנית הנפלאה הזאת שיחקה בתיאטרון עד לפני חודש זה לא יאומן. מה אני אגיד, שחקנית נפלאה, הקהל התברך בה. הרבה שנים של תפקידים נהדרים, התמזל מזלה שהיא עבדה כמעט עד יומה האחרון. אהבתי אותה מאוד כשחקנית וגם כבן אדם, שיחקתי אתה בקאמרי אבל באמת הרבה זמן לא היה לי קשר אתה, יהי זכרה ברוך"

זהרירה חריפאי
חריפאי בהצגה "סוף טוב"

שרית וינו אלעד, חברתה של חריפאי, מספרת: "זה הורס אותי שנשאר לנו רק מילים מהאישה הזאת. היינו חברות טובות, אני גאה להגיד שכן. היא מתה כמו שהיא הייתה - הפתעה, כל האישה הזאת  היא הפתעה. שום דבר שהיא עשתה לא היה לפי הספר. לפני 10 ימים היה אירוע שנה למותו של גארי בילו, היא עמדה על הבמה וספדה לו במילותיו של שייקספיר בלי טקסט ביד, מהזיכרון. זה היה בדיוק כשהיא חזרה מטיול ללונדון עם הבת שלה, אני הייתי משוכנעת שהיא תחזור לעבוד. וגם פה היא הפתיעה. היא אושפזה לפני תשעה חודשים ומאז לא חזרה לבמה. היא יצאה מהאשפוז והמצב מאז ראש השנה היה נפלא, עד כמה שהרפואה המודרנית יודעת להסביר. ואז הייתה הדרדרות פתאומית.

במפגש האחרון שלנו בערב האזכרה לגארי אני החמאתי לה על המעיל והנעליים שהיא קנתה בלונדון והיא סיפרה לי על המתנה שהיא קנתה לי, אמרנו שעוד נשב בגלעד ודניאל והיא תיתן לי אותה.  זה לא כבר לא יקרה.

זיכרון אחרון: שרתי ביחד איתה בחדר שלה בבית חולים את סורביה ג'וני, שיר של ברכט, שבזכותה ובזכות הביצועים שלה הבנתי שיש דבר כזה שנקרא תיאטרון. בזכות השיר הזה שהיא בצעה והיה מונח על תקליט של פעם שהיה לי הצלחתי ללמוד בבית צבי, כי זה היה השיר שבזכותו קיבלתי מלגות. הבאנו את המוסיקאי של 'סוף טוב' לעשות לה נעים בחדר בבית חולים ושרנו את זה ביחד, מבחינתי זה רגע שלא אשכח בחיים". 

נועם סמל, מנכ"ל תאטרון הקאמרי: "זהרירה הלכה לעולמה היום בבוקר ואבל גדול ירד על תיאטרון הקמארי ומצטרף לאבל על שתי נשים גדולות אחרות שהלכו לעולמן החודש, רוזינה קמבוס וענת גוב. בחודש אחד איבד תאטרון הקאמרי שלוש נשים גדולות מוכשרות ומיוחדות. מדובר בשחקנית כלת פרס ישראל, זהרירה הייתה על במת הקמארי כמעט 40 שנה ומאחוריה גלריה מכובדת של המון תפקידים, ובעיקר במחזותיו של חנוך לוין, עד "אשכבה"' ההצגה האחורנה שחנוך הספיק לביים.

"היא הייתה אשת רוח וספרות עם יכולת דיבור משחק ושירה, השתתפה בהרבה הצגות מוסיקליות היסטוריה מגוונת בתיאטרון הקמארי ובתרבות הישראלית בכלל. היא הייתה מעורבת וחברה במועדון הנאמנות של התיאטרון, הגוף המפקח על כל פעילותו של התיאטרון. היא הייתה נציגת השחקנית ותמיד מעורבת בכל מה שקרה ובעיקר על הבמה. עד לפני כמה שבועות עוד שיחקה ב'סוף טוב' והשתתפה בלוויה של רוזינה קמבוס לפני שלשוה שבועות".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת הביעה גם היא צער על מותה: ״איבדנו היום את אחת מאבני הדרך של התרבות הישראלית. זהרירה היא מענקי התיאטרון של דורנו. שחקנית נפלאה וטוטאלית שהתמסרה לבמה ולקהל עד רגעיה האחרונים. היא היתה גיבורת תרבות אמיתית, דוגמה ומופת לדורות רבים של שחקנים ושחקניות. אני משתתפת בצער בני משפחתה. יהי זכרה ברוך!״.

סילבן שלום, המשנה לראש הממשלה, העלה לפייסבוק שלו סטטוס: "היום הלכה לעולמה כלת פרס ישראל לתאטרון ומגדולות השחקניות הבמה בארץ זהרירה חריפאי ז"ל.זוהי אבידה קשה נוספת לעולם התאטרון ישראל.יהי זכרה ברוך", שלום אף צירף קטע יוטיוב של חריפאי מ"השוטר אזולאי": 

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה כי "עולם התרבות הישראלי איבד היום את אחת מאושיותיו הגדולות. הפרידה קשה משחקנית אדירה שאולם התיאטרון היה קטן מלהכיל את הכריזמה שלה. מי שצפה בה עושה תפקיד לא יכול לדמיין מישהי אחרת בנעליה״.

מחר יוצב ארונה ארונה של חריפאי על במת אולם קאמרי 1, בשעה 13:00. בשעה 13:15 יתקיים טקס אשכבה וב-15:00 תיערך הלוויתה בבית העלמין האזרחי בקיבוץ גבעת השלושה.