נא לגעת
נא לגעת
נדירים הם המקומות בהם מיעוטים בחברה, שאינם זוכים בשגרת היומיום בתשומת לב הכלל, הופכים ללב ליבו של המקום. מרכז "נא לגעת" ביפו הוא מקום שכזה. המרכז מאחד את תיאטרון "נא לגעת", מסעדת החושך "בלאק אאוט" ומתחם האירועים "קפיש", ומהווה מודל חדשני בכל הנוגע לשילוב בעלי מוגבלויות בחברה. אחד מאתרי התרבות המובילים בישראל, אשר הוכתר על ידי הניו יורק טיימס כ"מסר פשוט ואוניברסלי", עומד כעת בפני סכנת סגירה. 

בית קפה עם עובדים חירשים ומסעדה עם מלצרים עיוורים

לפני כ-13 שנים העלו עדינה טל וערן גור את ההצגה "אור שומעים בזיג זג" עם קבוצת התיאטרון של עמותת "נא לגעת" – הקבוצה הראשונה בעולם שכל שחקניה הם חירשים-עיוורים. ההצגה התקבלה בהתלהבות גדולה על ידי הקהל והביקורת בארץ ובעולם. ההצלחה הולידה הצגות נוספות ובית שנמצא במחסן בנמל יפו. המרכז שפתח את שעריו ב-2007, עם ההצגה "לא על הלחם לבדו" הציע תחת קורת גג אחת במה לתרבות ואמנות יוצרת; את בית הקפה "קפיש", בו צוות מלצרים חירשים וכבדי שמיעה מארחים את הקהל לארוחה קלה ולתקשורת שהיא מעבר לשפה המדוברת; ואת מסעדת החושך "בלק אאוט" עם מלצרים עיוורים וכבדי ראייה המלווים את האורחים לחוויה קולינרית בחושך מוחלט.

למעלה מ-60% מהעובדים במקום הם בעלי מוגבלויות – חירשים, עיוורים וחירשים-עיוורים (מרביתם חירשים-עיוורים הסובלים מתסמונת אשר). חלקם חברים באנסמבל של התיאטרון, וחלקם מלצרים בבית הקפה או במסעדת החושך. בשנים האחרונות יצאו חברי התיאטרון למספר הופעות בלונדון, ניו יורק, סיאול ועוד וקצרו שבחים רבים.

נא לגעת
נא לגעת

משרד התרבות ועיריית תל אביב מפסיקות את התמיכה

כ-60% מהתקציב שעליו מתבסס מרכז "נא לגעת" מתבסס על הכנסות עצמיות של המרכז ממכירת כרטיסים, מבית הקפה ומהצגות, הופעות ואירועים שמתקיימים במקום. 14% נוספים מגיעים מהמדינה, בדגש על משרד התרבות, והיתר - תרומות וקרנות. לאחרונה, ובניגוד לשנים עברו, התבשר המרכז (על אף שעדיין לא התקבלה תשובה חד משמעית) כי משרד התרבות לא יתקצב את המרכז מכיוון שפעילות המרכז "אינה תואמת את התבחינים". אי העברת התקציב (400 אלף ש"ח) תגרום לתגובת שרשרת, במסגרתה לא תועבר גם תמיכה מעיריית תל אביב (שאף הגדילה את תמיכתה השנה, אך תתמוך רק אחרי אישור משרד התרבות), מה שיוביל לסגירת התיאטרון באופן מיידי ולהפסקת עבודתם של השחקנים, עיוורים-חרשים הפועלים במגוון תפקידים וסגירת במה יוצרת ייחודית במינה בישראל.

בימים שלישי וחמישי הקרובים תוצג במרכז "נא לגעת" ההצגה "לא על הלחם לבדו", בה השחקנים המשתתפים הם חרשים-עיוורים, חברי האנסמבל של התיאטרון. המרכז מזמין את הציבור הרחב להגיע להצגות ולסייע בכך למימון המקום. 

תגובות

מעיריית תל אביב יפו נמסר כי "העירייה מכירה בחשיבותו הרבה של מתחם 'נא לגעת'. השנה הכפילה העירייה את תמיכתה הכספית במוסד, ותמשיך לעשות כמיטב יכולתה על מנת לסייע להמשך פעילותו".

ממשרד התרבות והספורט נמסר כי "במשרד התרבות הערכה רבה לפעילות הייחודית המתקיימת במרכז 'נא לגעת'. המשרד תמך בעמותת 'נא לגעת' בשנים האחרונות במסגרת 'יוזמה בתחום התיאטרון', על אף שעלה ספק בשנתיים האחרונות באשר להתאמת הפעילות לסוג התמיכה שניתנת. כל זאת מתוך דאגה להמשך קיום פעילותו למען אנשים בעלי מוגבלויות קשות, שיקולים ציבוריים בעלי משקל ובמקביל למאמצים הרבים שנעשו כדי לאפשר קבלת תמיכה במסגרת מתאימה יותר. יצוין שייחודיות ומורכבות פעילותו של מרכז 'נא לגעת' הביא גם לכך שהמשרד נאלץ לאחרונה לקיים בירור מעמיק לגבי האפשרות של קיום כפל תמיכה במרכז בשנים 2012 – 2013, אשר כידוע אסור על פי דין. המשרד דאג להביא את הקשיים האלה לידיעת המרכז במהלך השנים האחרונות כאשר בפועל העמותה נתמכה בשנת 2014 בהיקף של 320 אלף שקלים. באשר לתמיכה בשנת 2015, הרי שטרם התקיים דיון בבקשות התמיכה של שנת 2015, לרבות בבקשתה של עמותת 'נא לגעת'. יחד עם זאת, המשרד עדיין בוחן את עניינה מתוך דאגה ורצון לאתר דרך מתאימה להמשיך לתמוך בפעילותה המבורכת. החלטה בעניינה תימסר ישירות לעמותה עם השלמת הבדיקה האמורה ולאחר התייעצות עם המועצה הישראלית לתרבות ואמנות".