אם היינו זקוקים לתזכורת לגבי רצונם של הישראלים בתרבות אחרי שלושה חודשי בידוד - הנה היא. בשבוע שעבר פתח מוזיאון תל אביב לאמנות את שעריו למבקרים, אחרי חודשים של סגר בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל. וכמו כדי להעצים את חוסר המזל, הסגירה אירעה ימים ספורים אחרי השקת התערוכה "ג'ף קונס: ערך מוחלט, עבודות נבחרות מאוסף מרי וחוזה מוגרבי", שמציגה כמה מהפסלים המוכרים (ומבחר עבודות נוספות) של אחד האמנים הפלסטיים המשפיעים והמצוטטים ביותר בעשורים האחרונים. התערוכה של קונס עוררה עניין רב עוד לפני פתיחתה הרשמית, מה שניכר גם בטורי האנשים שהתייצבו מחוץ למוזיאון בפתיחתו המחודשת.

במוזיאון מספרים כי בחמשת הימים הראשונים לפתיחתו המחודשת, פקדו את המוזיאון יותר מ-5,000 מבקרים, שפקדו הן את "ערך מוחלט" וכן את שאר התערוכות המוצגות כעת במוזיאון, בהן תערוכות יחיד של קרן רוסו ודניאל צאל, וכן תערוכות של רייצ'ל מקלין, ריימונדס פטיבון ו-וויליאם קנטרידג'. במוזיאון תל אביב בירכו על כמות המבקרים המכובדת, והדגישו כי הביקור במקום מתאפשר בהתאם לתקנות התו הסגול ובכפוף להוראות משרד הבריאות. חללי התערוכות השונים במוזיאון יכולים להכיל עד אלף איש בכל רגע, והצורך לנטר את הכמות ולשמור על בריאות המבקרים הוא זה שמייצר את התורים מחוץ למוזיאון, שהגיעו בשיאם גם לעשרות אנשים שעמדו וחיכו ברחבה ובגן הפסלים.

מוזיאון תל אביב נסגר, כאמור, באמצע חודש מרץ ועובדיו הצטרפו גם לשורת אירועי המחאה שנערכו בחודשים אפריל ומאי, בהם קראו לפתיחה מחדש של המוזיאנים, בתי הקולנוע, גלריות האמנות והתיאטראות בישראל. מתווה החזרה לשגרה של מוסדות התרבות בישראל הושג בסוף חודש מאי, וקבע כי הפעילות השוטפת ברוב המקומות תשוב ביום ראשון הבא, אולם מוזיאון תל זכה בתו סגול כשטען שביכולתו לארח מבקרים רבים ללא סכנת התקהלות.

מוזיאון תל אביב (צילום: יח"צ מוזיאון תל אביב)
מבקרים ממתינים לכניסה למוזיאון, בשבוע שעבר | צילום: יח"צ מוזיאון תל אביב

טניה כהן-עוזיאלי. מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות: "אני שמחה ונרגשת עם פתיחת המוזיאון מחדש למבקרים. כ-5,000 איש הגיעו בחמישה ימים הראשונים לפתיחת המוזיאון. נתון שמוכיח ומנכיח עד כמה חשוב לפתוח את מוסדות התרבות מחדש ועד כמה הקהל משתוקק לצאת לבילוי תרבותי, לחווות ולספוג אמנות טובה. התערוכה המרכזית במוזיאון תל אביב שמושכת קהל רב היא כמובן התערוכה של ג'ף קונס, אבל חשוב לי להדגיש שמוצגות במוזיאון תערוכות נפלאות נוספות , מרתקות ורלווונטיות כל כך לתקופתנו".

"ערך מוחלט", שנאצרה על ידי דורון רבינא ושחר מולכו, צפויה להינעל בחודש אוקטובר