לפני כשנה וחצי, יוצר "משחקי הכס" והסופר ג'ורג' ר. ר. מרטין, הפתיע את מעריציו כשהודיע כי הוא מתכנן על הוצאת ספר חדש אך לאכזבת המעריצים, הוא ממש לא התכוון ל"רוחות החורף" המצופה, הספר השישי בסדרת "שיר של אש וקרח", עליו מרטין ככל הנראה טרם סיים את העבודה.

הסיפור הישן-חדש של מרטין נקרא "אש ודם", והוא למעשה מהווה פריקוול (עלילה מקדימה) לאירועים של ספרי "שיר של אש וקרח". "אש ודם" הוא הראשון מבין שני ספרים שמתרחשים כ-300 שנה לפני האירועים שמתוארים בספר "משחקי הכס" וההוצאה לאור מתארת אותו כ"עלילה רחבת היקף המתארת דורות של בני טארגאריין שנלחמו כדי לשבת על אותו כס מפורסם.

השאלות שהספר מבטיח להשיב עליהן הן מה באמת התרחש מחול הדרקונים? מדוע מסוכן כל כך לבקר בוואליריה לאחר החורבן? מה מקורן של שלוש הביצים של דאינריז? ועוד שאלות שישיב עליהן מלומד בכיר מהמצודה, שהספר, המונה 650 עמודים, מסופר מנקודת מבטו.

הביקורות בחו"ל לספר, אם תהיתם, לא נלהבות במיוחד. במגזין GQ כינו את הספר "יבש כמו ספר לימוד על נושא שאין לו חשיבות", באינדיפנדנט הלכו עם אותו קו כשטענו כי מדובר בספר שהוא "לעיתים קרובות מייגע" וכי "מרטין הניח שהכתיבה ההיסטורית צריכה להיות קלינית ויבשה, אך מעריצים יישארו מתסכולים מההיסטוריה הרחבה והממצה הזו של משפחת טארגאריין והדרקונים שלהם". בגארדיין לא התווכחו עם הטענות אך הוסיפו כי "יש הרבה ממה להנות, ההומור העשיר של מרטין נוכח לאורך כל הספר". אז איך הספר באמת? כמו תמיד, תיאלצו לבחון זאת בעצמכם. 

"אש ודם", ג'ורג' ר.ר. מרטין. תרגום: צפריר גרוסמן, 650 עמודים, הוצאת אופוס