מישה דפונסקה (צילום: ap)
אולצה להחזיר מיליוני דולרים להוצאה לאור | צילום: ap
מישה דפונסקה פרסמה בשנת 1997 את ספרה "מישה: זיכרונות מהשואה" ובו היא מגוללת את סיפור חייה כילדה קטנה בתקופת מלחמת העולם השנייה. על פי הספר, דפונסקה איבדה את הוריה שנלקחו על ידי הנאצים ב-1941 ויצאה לחפש אחריהם. במהלך המסע, שלקח אותה דרך יערות וכפרים ואילץ אותה לגנוב אוכל כדי לשרוד, היא פגשה להקת זאבים שקיבלה אותה לאחר שאימצה את הרגליה. כך שרדה דפונסקה את שנות המלחמה עד סיומה. הספר תורגם ל-18 שפות ואף נעשה לו עיבוד קולנועי.

לפני כ-6 שנים התגלה כי דפונסקה בדתה את הסיפור. הפרשה נחשפה לאחר שהסופרת החליטה לתבוע את ההוצאה לאור של ספרה משום שהאמינה שהיא מסתירה ממנה חלק מההכנסות. בית המשפט פסק שההוצאה חייבת לשלם לדפונסקה 22.5 מיליון דולר. במקביל לתביעה, נחשפו אי דיוקים היסטורים בספר שאילצו את דפונסקה להודות: היא אינה ניצולת שואה וגם לא יהודיה. את התקופה שבין גיל 7 ל-11 (שמתוארת בספר) היא בילתה בלימודים בבריסל.

בתגובה תבעה ההוצאה את הסופרת בחזרה. השבוע נגזר פסק הדין: דפונסקה נדרשה להחזיר את כספי התביעה הראשונה, מכיוון שהסיפור אותו כתבה לא היה אמיתי. דפונסקה נאלצה לשלם להוצאה 22.5 מיליון דולר. הוריה של דפונסקה, שנולדה בבלגיה, נלקחו על ידי הצבא הגרמני כשהייתה בת 4 ואביה אולץ להצטרף לגסטפו. היא גודלה על ידי סביה וטוענת שלקיחת הוריה גרמה לה להרגיש יהודיה ועודדה אותה לכתוב את הספר. "אני מתחננת שתשימו את עצמכם בנעליים שלי. ילדה בת 4 שאיבדה הכל", טענה לאחר פסק הדין.