אם נדמה היה שפרשת בני ציפר תבוא לקצה עם הודעתו על הפסקת כתיבת הטור האישי ב"הארץ", היום נראה שהסיום עדיין רחוק. פסטיבל השירה במטולה הודיע הבוקר כי ציפר לא יסיים את תפקידו כמנהל האמנותי של האירוע, למרות מחאת המשוררים שהחלה בשבוע שעבר. בתגובה הודיעו מארגני המחאה כי הם עומדים בסירובם לקחת חלק בפסטיבל, ומתכוונים ליזום פסטיבל אלטרנטיבי. "ציפר ידוע כאיש מקצוע מהמעלה הראשונה, המבין ובקי בתחומי הספרות והשירה", נמסר בהודעת הוועדה הציבורית של פסטיבל מטולה. "הוועדה גינתה ומגנה בכל פה את הדברים שהשתמעו מהטור של ציפר. הוחלט שלאור ההתנצלות והחרטה העמוקה והכנה שהביע, ימשיך ציפר לשמש כמנהלו האמנותי של הפסטיבל".

טל ניצן (צילום: עמית צינמן)
עובדות על פסטיבל אלטרנטיבי. המשוררת טל ניצן, ממנהיגות המחאה נגד מינוי ציפר | צילום: עמית צינמן

המשורות טל ניצן וליאת קפלן פירסמו בתגובה: "קשה לומר שאנחנו מופתעות: הנהלת הפסטיבל כשלה במינוי צורם ולא ראוי מלכתחילה ולא ציפינו שתשכיל לתקן את המעוות בן רגע. צפויה באותה מידה ההיאחזות של בני ציפר במשרת הניהול, מיד אחרי שהצהיר במופע החרטה שלו שהוא מבקש 'להתנקות' ולפרוש אל חופים ריקים מאדם, מתקשורת וגו'. כל 110 המשוררות והמשוררים החתומות על המכתב — ואחרים שלא הספיקו ומבקשים להצטרף כעת — עומדים בסירובם לקחת חלק בפסטיבל כל עוד ציפר המנהל.

"יתר על כן, רובנו ככולנו מסרבים לשלוח שירים למוסף בעריכתו. ההסתייגות שלנו מציפר היא לא עניין אישי כפי שהוא ניסה לרמוז, וגם לא התחילה מהטור המסליד האחרון: הוא הרוויח אותה בהתנהלות נלוזה, כוחנית ושוביניסטית במשך שנים רבות ובאלפי מלים פוגעניות ומזהמות וחמורות, ואנחנו עומדים מאחורי התנגדותנו להעניק לו איצטלה תרבותית. רבים גם פנו אלינו והודיעו שלא יבואו כקהל לפסטיבל בניהולו. אנחנו שמחים על ההדים שהיכה המכתב ועל התוצאות שלו, בין השאר הוספת שלוש נשים ראויות לוועדה האמנותית של הפסטיבל, וכן כמה וכמה יוזמות לפסטיבל שירה אלטרנטיבי, כזה שנוכל להשתתף בו בשמחה ובלב שלם".

בין יותר ממאה המשוררים והמשוררות שהודיעו על סירובם להשתתף בפסטיבל נמצאים כאמור מלבד ניצן וקפלן גם מאיר ויזלטיר, אפרת מישורי, יודית שחר, שחר מריו מרדכי, מאיה בז'רנו וסבינה מסג.