זמן קצר לאחר מינויו של משה קפטן למנהל האמנותי של התיאטרון הלאומי הבימה כממלא המקום של קודמו בתפקיד אילן רונן, פרסם אתמול (ג') התיאטרון את תכניית עונת ההצגות 2016-2017, הכוללת שילוב בין קלאסיקות בינלאומיות, מחזות זמר ופרויקטים חברתיים-פוליטיים, תוך שימת דגש מרכזי על יצירה ישראלית.

עם ההפקות המעניינות ביותר הכלולות בתכנייה נמנה העיבוד הבימתי לסדרת הטלוויזיה המצליחה "עספור". חנן סביון וגיא עמיר, שכתבו את הסדרה ואף כיכבו בה, הם אלו שיביאו לתיאטרון את סיפורם של ארבעת הגברים הירושלמים אשר נאלצים לפרוש מאורח חייהם הרגוע והעצלני לחזור להתחרות במירוץ החיים.

בנוסף, יועלה מחזה הביכורים של הבמאי, התסריטאי והסופר שמי זרחין ("אביבה אהובתי", "המילים הטובות"), הקומדיה המשפחתית "המפץ הגדול חוזר". העלילה תספר על טובה, אשת ברזל אשר מנהלת ביד רמה את כל עסקיה הכלכליים, היומיומיים והרגשיים של משפחתה המטורללת, עד שיום אחד מקבלים כאבי הראש הכרוניים שלה אבחון חד וחותך ומתברר שדווקא לה, משענתם של כל הסובבים אותה, אין על מי להישען. אם תהיתם לגבי שם המחזה, אז במקביל לעלילה מתרחש בחלק כלשהו של העולם מפץ גדול נוסף. שלא תגידו שלא אמרנו.

מחזה מעניין נוסף הוא "זהר" מאת דפנה אנגל ומשה קפטן, אשר יצרו יחדיו מחזמר המספר את סיפורו של המלך, זהר ארגוב. המחזה, המבוסס על סיפוריו וזיכרונותיו של אמנון ארגוב, אחיו של זהר, מספר על התחלתו האמנותית של זהר, הסתבכויותיו עם החוק ועלייתו לתהילה – עד לסוף המר, כשבתוכו משובצים כמובן מיטב להיטיו של ארגוב.

זהר ארגוב (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

חובבי מחזות הזמר יוכלו להתפנק גם עם הפקתו הגדולה של משה קפטן את "עלובי החיים", שתחזיר לבימה את הפרולטריון הצרפתי של המאה ה-19; עם העיבוד המחודש ל"מרי פופינס", האומנת שמוציאה את ילדי משפחת בנקס להרפתקאות מופלאות; ועם מחזמר מקורי מאת גיורא יהלום ואורן יעקובי בשם "סימני דרך", המבוסס על שיריה של נעמי שמר ומציג את דמותה לא כמיתוס לאומי אלא כיוצרת מורכבת וכפמיניסטית פורצת דרך.

עוד יעלו המחזה "סיפור אהבה בשלושה פרקים" בבימויו של נתן דטנר, המספר את סיפורו של ארנולד, הומו יהודי אמריקני המופיע כדראג קווין; הקלאסיקה "1984" בבימויו של עירד רובינשטיין; עיבוד לסרט הקולנוע "שייקספיר מאוהב" במחזה מאת לי האל ובבימוי מאיה ערד; ו"המלך ליר" של שייקספיר עצמו. בגזרת המחזאות הישראלית המקורית יעלו "הצלמניה", המבוסס על סרטה הדוקומנטרי עטור השבחים של תמר טל; "בנגאזי-ברגן-בלזן", המבוסס על ספרו של יוסי סוכרי, אשר מספר את סיפורם העלום של יהודי לוב בשואה; ו"המאהבת התשיעית" של יהושוע סובול, המספר על יחסיו יוצאי הדופן של קרל גוסטב יונג עם אחת המטופלות שלו.

התכנייה מתהדרת גם בשני פרויקטים חברתיים – "פלטפורמא" של דנה דבורין וקרן כהן, היוצא נגד האלימות נגד נשים, ו"כאן ועכשיו" של השחקנית רובי פורת שובל, בו שובל וצוות שחקנים יורדים אל השטח להביט מקרוב אל שולי החברה הישראלית ולהביא את החומרים שאספו שם אל הבמה.

אודליה פרידמן, מנכ"לית התיאטרון, מסרה: "הבימה, התיאטרון הלאומי של ישראל, מתחייב בפני הציבור מדי שנה ליצור עבורו את מיטב התרבות התיאטרונית בישראל. על אף האתגרים, אנו שואפים תמיד להמשיך לחדש, לרגש ולהציב רף חדש עבור הקהלים בישראל. הבימה יחגוג בעוד חודשים מספר את שנתו המאה ועשייתו לאורך השנים לא ידעה שובע. מיקומו הגיאוגרפי בתל אביב אך עשייתו נודדת מדן ועד אילת".