אין תמונה
ארנסט המינגווי. עמד במשימה
"למכירה: נעלי תינוק, מעולם לא נלבשו" – שבע המילים הללו (שש באנגלית) נחשבות לסיפור הקצר הטוב ביותר בעולם, ומיוחסות לארנסט המינגווי. האגדה מספרת שבשנת 1922 ישבו המינגווי וחבריו במסעדה והתערבו איתו שאי אפשר לספר סיפור שלם בשש מילים בלבד. המינגווי ביקש מכל אחד מהם 10 דולר, שם במרכז השולחן, ואז לקח מפית, כתב עליה את המילים הללו והעביר בין כולם. הקונצנזוס היה גורף: הכסף שלו.

יש כאלו שטוענים שהסיפור הזה למעשה לא שייך להמינגווי, ושמקורו בכותרת של ידיעה חדשותית בעיתון משנת 1910, ושבכלל מדובר בעריסת תינוק ובתאומים, אבל זה לא באמת משנה. הנקודה היא ש-6 מילים אכן מסוגלות להוות סיפור קצר, תמציתי, מרגש ואפקטיבי, ושההשראה יכולה להגיע מכל מקום אפשרי.

הז'אנר הזה, שנקרא "Flash Fiction", המשיך להתפתח עם לא מעט סיפורים קצרים שהתפרסמו מאז:

"האדם האחרון בעולם ישב לבדו בחדר. פתאום נשמעה דפיקה בדלת..." הוא משפט של סופר מד"ב בשם פרדריק בראון, שלאחר מכן פיתח את הסיפור הזה לספר שלם.

"כשהתעורר, הדינוזאור עוד היה שם" הוא תרגום איטלקי לסיפור של אוגוסטו מונטרוסו.

"כמהתי אליו. קיבלתי אותו. שיט" הוא סיפור של סופרת קנדית בשם מרגרט אטווד.

"אלוהים אדירים, אני בהריון; מעניין מי עשה את זה" הוא סיפור שנכתב במסגרת משימת כתיבה בקולג', שאמורה להביע דת, סקס ומסתורין בכמה שפחות מילים.

דבר אחד ברור: סיפור קצרצר טוב אמור לעורר בכם רגש מסוים. מדובר במשפט שפותח בפניכם עולם שלם של תהיות שהרבה יותר גדול מסך המילים שמרכיבות אותו. הוא אמור לשאוב אתכם פנימה ולהפעיל לכם את גלגלי המוח. הוא אמור להיות יצירה, שלמה ומלאה בפני עצמה.

כבר שבע שנים שגם בארץ מתקיימת תחרות סיפורים קצרצרים בשם "צרצרפיס" ביוזמת מפעל הפיס ודדי צוקר.במסגרתה מוענקים פרסים לסיפורים נבחרים (צרצורים) שנכתבו ב-140 תווים (או פחות) – 15,000 ₪ לכותב במקום הראשון, 10,000 ₪ למקום השני ו- 5,000 ₪ למקום השלישי. כל משתמש טוויטר או פייסבוק בטח חושב לעצמו שהוא מפיק עשרות כאלה בשבוע, ושהסטטוס המגניב שלו שזכה לעשות שרים ולייקים בפייסבוק יכול להיות הסיפור הגדול הבא. הדוגמאות שלמעלה אמורות להוכיח לכם שזה לא כזה פשוט. זוכרים מה אמרנו על רגש ודמיון?

השנה, למשל, מתבקשים המתחרים לכתוב "קורות חיים" - סיפור של אדם, חפץ, מקום או בעצם כל דבר. המוזיקאית טל גורדון, הסופר אלכס אפשטיין והמחזאי רן אפלברג ייאלצו לקרוא אלפי אותיות כדי להכריע מי תיאר את החפץ שלו בצורה הכי דמיונית ומקורית.

גם אנחנו ב-mako חיפשנו את הצרצר שבנו וכך סיכמנו את "משחקי הכס", את גמר "האח הגדול", את המופע הקומי של "האשכנזים" ואת תערוכת בוגרי האקדמיה לאמנות בצלאל.

בשנה שעברה ההנחיה הייתה ליצור מודעה, וזה מה שכתב הזוכה משה כהן:

"למסירה בהזדמנות שלא תחזור!!! הרים וגבעות. מיקום מעולה, נוף מלא לים ולמדבר. אל תתפתו לזיופים. אצלנו ההרים והגבעות המקוריים!"

במשימת "פתק על המקרר" שלפני שנתיים זכה המשפט של שירה כרמי הזוכה:

"מיוחד לאספנים! תא חימום (7-4 מעלות צלזיוס) בעל שתי דלתות. יוצר בכוכב ארץ. כפי הנראה שימש לשימור רגשות"

ובמשימת ה"מכתב" שלפני שלוש שנים זכה שי אריה מזרחי ז"ל עם:

"לכבוד. שלום. אבקש לדון ב. אציין כי אני. זאת ולפי.ולפי.עבדתי.הכנסותיי היו.עבדתי.הייתי זכאי. בלבד. החישוב נעשה לפי. ולפי. כיום אני. בתודה"

רוצים לנסות לזכות ב-15 אלף שקלים? יש לכם עד ה-29 ביוני לכתוב עד 10 צרצורים באתר צרצרפיס, ולקוות שהצרצור שלכם לא ידרוך לאף אחד על האצבעות ויהפוך להיות ויראלי בקטע רע.

בשיתוף מפעל הפיס