יהודים בקופסה
יהודים, זה מדבק?

איך מזהים יהודי? ומה יהודים עושים בקריסמס? מה מביאים לארוחת שבת אצל יהודים? מסתבר שלגויים יש לא מעט שאלות לגבי העם הנבחר, ועכשיו יש להם הזדמנות לקבל עליהן תשובה.

תערוכה חדשה במוזיאון היהודי בברלין בשם "האמת כולה – כל מה שאי פעם רציתם לדעת על יהודים" מתמודדת עם שאלות נפוצות, חלקן דביליות, חלקן מצחיקות, חלק לא פוליטיקלי קורקטיות ("איך מזהים יהודי?" או השאלה שלנו – "האם זה מדבק?") וחלקן באמת רלוונטיות לגבי יהדות ויהודים. התערוכה אמורה לסייע לסקרנים לקבל תשובות, ולנו לחזק את התפיסה שלכולם אכפת מאיתנו.

השאלות מוצגות בעזרת אמצעים אומנותיים ויומיומיים כאחד, ובין היתר על ידי העזר "יהודים בתצוגה", שכשמו כן הוא – קופסת זכוכית ובתוכה ספסל שעליו יושב יהודי מתחלף מבין שלל מתנדבים ועונה על שאלות הקהל. זה עלול לעורר אי נוחות, במיוחד כשלפי מבקרים הקופסא מזכירה באופן מעט מצמרר את תא הזכוכית שבו ישב אייכמן בעת משפטו, ושלל ביקורות רשת על התערוכה תהו עד כמה אתי זה להעמיד יהודים בתצוגה שכזו.

סביר להניח שמדובר במאמץ מבורך של המוזיאון היהודי לפתוח בדיאלוג, אבל אחת ממבקרות התערוכה, ג'יליאן סטיינהאוור, תוהה אם במקום לדבר על חיי היהודים בגרמניה ועל גיוון באופן כללי, לא נופלים שוב לתוך הסטריאוטיפים המיושנים של מה יהודים לובשים ואוכלים. 

כצפוי, היוזמה גורמת אי נוחות גם לחברי הקהילה היהודית בברלין, שחשים כמו בתצוגה בגן חיות, וטוענים כי להפוך את היהודים למוצג מוזיאוני זו לא הדרך לגרום לקהל להכיר אותם. מצד שני, רבים אחרים טוענים כי גם ככה יהודים בברלין מעוררים לא מעט שאלות שאי אפשר להתחמק מהן, במיוחד בהתחשב במספרם הזעום (שלאחר ההשמדה הגרמנית ומלחמת העולם השנייה התכווץ לאזור ה-30,000, לאחר שהיה בעבר מעל חצי מיליון) ומדובר בדרך, גם אם שנויה במחלוקת, להנגיש אותם לציבור הרחב. 

עבור הגרמנים, היהודים מתקשרים בעיקר לנאצים ולשואה, הם הכתם בעברם ואין להם ממש זהות מעבר לכך. התערוכה הזאת היא מה שעוזר להם להפוך מייצוג מאשים של העבר, לאינדיבידואלים שלכל אחד מהם סיפור משלו, העדפות ומאפיינים. 

בואו לפייסבוק שלנו!