האמנית הבריטית סוניה בויס זכתה בפרס הראשון בביאנלה לאמנות בוונציה, התערוכה הבינלאומית הממושכת והמתוקשרת ביותר בעולם האמנות העכשווית. העבודה של בויס "Feeling Her Way", מיצב סאונד ווידאו המציג חמש מוזיקאיות בריטיות שחורות שרות אקפלה, קטפה את פרס אריה הזהב להשתתפות הלאומית הטובה ביותר. בויס היא האישה השחורה הראשונה שמייצגת את בריטניה בביאנלה בוונציה.

"זה כנראה הדבר הגדול ביותר שעשיתי אי פעם", אמרה בריאיון לניו יורק טיימס. "זה באמת היה אתגר מפואר". כפי שהסבירה האמנית, "הפרויקט עוסק בשאלת הזיכרון הקולקטיבי, וההתנגדות למחיקת קולות הנשים במוזיקה הבריטית. זו לא רק אני שחוגגת". השנה, ראשת חבר השופטים של הביאנלה השנה היא אדריאן אדוארדס, מנהלת תחום האוצרות במוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית. לדבריה, בויס הציעה בעבודתה "קריאה אחרת של ההיסטוריה באמצעות סאונד", וכי "בשיתוף פעולה עם נשים שחורות אחרות היא פורקת שפע של סיפורים מושתקים".

העבודה של סוניה בויס, "Feeling Her Way" (צילום: VINCENZO PINTO/AFP, Getty Images)
העבודה של סוניה בויס, "Feeling Her Way"', בביאנלה בוונציה | צילום: VINCENZO PINTO/AFP, Getty Images

בפרס הגדול הנוסף של הביאנלה בוונציה, פרס אריה הזהב לאמנית הטובה ביותר בתערוכה המרכזית של הביאנלה, זכתה האמנית האמריקאית סימון לי. עבודתה תוארה בתור "עבודה פיסולית המשכנעת בעוצמתה". האמנית גם מייצגת את ארה"ב השנה כך שהיא הציגה תערוכה מלאה בביתן האמריקאי, שכוללת פסלים שונים המהווים ייצוגים של נשים שחורות. לדוגמה, הציגה האמנית את עבודתה, "Brick House", עבודת פיסול בברונזה שמתנשאת לגובה 16 מטרים; היא מציגה אישה שחורה שנדמה שהיא לובשת חצאית העשויה מלבני חימר, שערה קלוע לצמות ועיניה מוסתרות. העבודה הוצגה לראשונה ב"High Line Art" בניו יורק בשנת 2019.

בפרס אריה הכסף לאמן הצעיר המבטיח בתערוכה המרכזית של הביאנלה זכה האמן הלבנוני עלי צ'רי, שהציג סרטון רב ערוצי שמגולל את קורותיו של יצרן לבנים סודני, סיפור שמשלב בתוכו גם את סיפורו של הקמת סכר מונומנטלי.

הביאנלה של ונציה נוסדה בשנת 1895, כאשר התערוכה הראשונה והבאות אחריה התמקדו בעיצוב הפנים. בראשית שנות ה-20 הפכה התערוכה יותר ויותר בינלאומית ואמנים מרחבי העולם הגיעו להשתתף בה, כאשר מכל מדינה נבחרים האמנים הבולטים ביותר בתחומם והם יוצרים את יצירותיהם במיוחד עבור התערוכה.

העבודה "Brick House" של סימון לי בביאנלה בוונציה (צילום: VINCENZO PINTO/AFP, Getty Images)
העבודה של סימון לי, "Brick House", בביאנלה בוונציה | צילום: VINCENZO PINTO/AFP, Getty Images

התערוכה המרכזית של הביאנלה נאצרת בכל פעם על ידי מנהל אמנותי אחר; השנה, הופקדה המלאכה בידיה של ססיליה אלמני, האוצרת הראשית של "High Line Art" בניו יורק, שניצלה את ההזדמנות שניתנה לה כדי לאתגר את השליטה הגברית בעולם האמנות, בתערוכה שבה תשע מתוך עשרת האמנים המציגים הן נשים. ישנם 80 ביתנים לאומיים באירוע השנה, שתוכנן במקור להתרחש בשנת 2021 אך נדחה בשל אילוצי מגפת הקורונה.

חבר השופטים העניק גם ארבעה פרסים נוספים. ציון לשבח להשתתפות לאומית הוענק לצרפת - שיוצגה על ידי האמנית ממוצא אלג'יראי זינב סדירה, ולאוגנדה – שיוצגה על ידי האמנים אקאיה קרונן וקולין סקג'וגו. ציון לשבח לאמנים הוענק לאמנית שובינאי אשונה, שהציגה ציורים בעלי אלמנטים פנטסטיים שמתייחסים לתרבות האינואיטית, ולאמנית לין הרשמן ליסון מסן פרנסיסקו שעובדת עם בינה מלאכותית.