"סדרת טלוויזיה תיעודית הפכה על ראשו תיק רצח ישראלי מסעיר. אבל האם היא הגיעה לפסק הדין הנכון?" - זו הכותרת שניתנה על שער מגזין הניו יורק טיימס לכתבה שסוקרת את השפעת הסדרה "צל של אמת" על משפט זדורוב, על החברה הישראלית ועל האופן שבו הציבור תופס את זדורוב ואת אולה קרבצ'נקו - שסומנה כחשודה מאיימת בסדרה, ונוקתה מכל חשד על ידי המשטרה. 

הכתבת רות מרגלית, שנפגשה עם אילנה ראדה, עם פרקליטו של זדורוב, עם יוצרי "צל של אמת", עם אולה קרבצ'נקו ועם רבים נוספים במהלך החודשים האחרונים, מתארת את המשפט החוזר של זדורוב המתקיים בימים אלה כאירוע חדשותי "שברוב הימים האפיל על הסיקור של משפט השחיתות של נתניהו". היא מציינת כי "צל של אמת", שעלתה לשידור ב-2016, "הייתה סנסציה מיידית", שהתאימה לחוסר האמון שהציבור הישראלי הרגיש כבר אז כלפי מערכת המשפט ושישראלים רבים מאמינים שהצלחת הסדרה והזעם הציבורי בעקבותיה הם שהביאו לכך שזדורוב זכה למשפט חוזר. 

הכתבה מספרת כיצד שלושת יוצרי "צל של אמת" - ארי פינס, יותם גנדלמן ומיקה תימור - התחילו להתעניין בפרשת הרצח של תאיר ראדה וכיצד הושפעו מסרטי "פשע אמיתי" אמריקאיים, שעוררו בהם רצון להעמיד במבחן דומה את מערכת המשפט הישראלית. בין השאר, בכתבה ניתן מקום רב להסבר מדוע העדות של אדיר חבני, שהסדרה הציגה כעדות שיכולה להפליל את אולה קרבצ'נקו ולזכות את רומן זדורוב, לא התקבלה באותו האופן על ידי המשטרה ("שבוע אחרי שיצר קשר עם המשטרה", נכתב בניו יורק טיימס, "חבני נעצר בגין אונס, ניצול מיני ומתן עדות שקר. בחיפוש במחשב שלו נמצא מסמך בשם 'וידוי' שנכתב שנה קודם לכן, ונקרא כמו תסריט לדברים שחבני אמר לשוטרים. היו בו התייחסויות למשפט זדורוב, שמהן עולה כי הוא חקר את המקרה"). בנוסף, הוקדשו פסקאות רבות למעשה האלימות המיוחס לקרבצ'נקו (תקיפת בן זוג לשעבר בבקבוק) ולשהות הארוכה שלה במוסד פסיכיאטרי. 

View this post on Instagram

A post shared by The New York Times Magazine (@nytmag)

"מבחינתנו הסדרה הסתיימה בסימן שאלה"

הכתבה מציינת כי הפרק הרביעי והדרמטי של "צל של אמת", המוקדש לטענות של חבני כי קרבצ'נקו אחראית לרצח, עשה את העבודה, וגרם לכך ש-62% מהישראלים שנשאלו על כך בסקר האמינו שאולה קרבצ'נקו, שהייתה ידועה אז רק כא"ק, היא הרוצחת של תאיר ראדה. ב-2018, בראיונות שהתקיימו איתו לאחר הימצאות ראיית הדי-אנ-איי השנויה במחלוקת, ארי פינס אמר כי הוא "שמח" שהגרסה של חבני התבררה כנכונה. "וגנדלמן אמר אז כי 'אפשר להגיד במידה רבה של ודאות שא'"ק רצחה את תאיר ראדה'", נכתב בטיימס.

אולה קרבצ'נקו, מתוך "צל כבד" (צילום: כאן 11, צילום מסך)
אולה קרבצ'נקו | צילום: כאן 11, צילום מסך

אמירות כמו אלו הן הסיבה שבדצמבר האחרון, קרבצ'נקו הגישה תביעה בסך 5.4 מיליון שקל נגד יותם גנדלמן וארי פינס וחברת ההפקות "ביצתעין", וכן נגד סנגורו של רומן זדורוב, עורך הדין ירום הלוי. עוד לפני כן דרשה קרבצ'נקו שהפרק שעסק בה יוסר מהסדרה, שמשודרת ב-HOT והייתה זמינה בעבר גם בנטפליקס. כפי שפורסם ב-mako, קרבצ'נקו גם מנהלת מאבק להסיר את הפודקאסט של "צל של אמת" שעלה לאוויר השנה לאחר שהתיק נגדה נסגר מחוסר אשמה.  

כאשר מרגלית נפגשה עם גנדלמן ופינס בתל אביב, היא תיארה את המפגש כמתוח, וכתבה כי "הם הודו שהיו שמחים להמשיך הלאה מהמקרה הזה". היא סיפרה כי "הם לבשו את אותה חולצה כחולה זהה" ותיארה את פינס כטיפוס "אינטנסיבי שקורנת ממנו אנרגיה עצבנית". גנדלמן אמר לה כי מבחינתם, "הסדרה הסתיימה בסימן שאלה". אולם כשהיא שאלה אותם "למה, אם כך, שני שלישים מהציבור האמינו שקרבצ'נקו היא הרוצחת לאחר צפייה בסדרה", ניכר כי נוצרה מתיחות ביניהם. "אנחנו נמצאים במצב מסובך כרגע כיוצרים", אמר לה גנדלמן, "כי תוקפים אותנו על משהו, ואנחנו מנסים להגן עליו. מה הגבול שלנו כיוצרים?", הוא שאל - לפני שהחליט להשוות את "צל של אמת" לסדרה "אופוריה" ("אופוריה" אינה סדרה דוקומנטרית הנוגעת לאנשים אמיתיים), ואמר: "היוצרים של 'אופוריה' בטח לא חשבו שנערים יעשנו קראק בשירותים בעקבות הסדרה. לא תמיד אפשר לדעת מה יהיו ההשלכות. לפעמים הן חיוביות ולפעמים שליליות".