בסתיו האחרון נפתח בלוס אנג'לס מוזיאון האקדמיה (Academy Museum), מוזיאון שמוקדש כולו להיסטוריה של הקולנוע. אבל פתיחתו לוותה בעיקר בהד תקשורתי שלילי, כשהמוזיאון ספג ביקורת רבה על כך שהתעלם מתרומתם של היהודים להוליווד. מבקרים רבים מחו על השמטת היהודים מהסיפור ההוליוודי כפי שהוצג במוסד האמנותי, ובפרט על היעדר ההתייחסות לכמה מהאבות המייסדים של תעשיית הקולנוע - דוגמת לואי ב. מאייר, האחים וורנר וסמואל גולדווין.

כעת, אחרי הביקורת, המוזיאון שואף לתקן את העוול – ולהשיב לקולנוענים היהודים את הכבוד הראוי להם. על כן, תערוכת הקבע הראשונה של מוזיאון האקדמיה תעסוק במייסדי הוליווד, היהודים ברובם. התערוכה העתידית, שזכתה לשם "הוליוודלנד", תיפתח באביב 2023.

בניין סבן של מוזיאון האקדמיה בלוס אנג'לס (צילום: Getty Images)
מוזיאון האקדמיה בלוס אנג'לס. "החמצה אדירה", אמרו בליגה נגד השמצה | צילום: Getty Images

אחד הראשונים לבקר את העלמתם של היהודים מהיסטוריה של תעשיית הקולנוע במוזיאון הוא גם אחד מהתורמים הגדולים של המוסד: הפילנתרופ הישראלי-אמריקאי חיים סבן. סבן ורעייתו שריל תרמו למוזיאון, על פי הניו יורק טיימס, לפחות 50 מיליון דולר, והבניין המרכזי שלו נקרא על שמם. זמן קצר לאחר הפתיחה הרשמית באוקטובר 2021, סבן השמיע את דעתו בנושא - וכעת, באימייל שכתב לניו יורק טיימס, הוא הבהיר שהצעדים שנקט המוזיאון בעקבות הביקורת "מוכיחים עד כמה מוזיאון האקדמיה מתייחס ברצינות לפידבק, ומדגישים שבמוזיאון מבינים עד כמה קריטי היה התפקיד של היהודים בעיצוב הוליווד ובייסוד התעשייה". 

חיים סבן, 2018 (צילום: Getty Images)
חיים סבן | צילום: Getty Images

ראש הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, אמר לניו יורק טיימס כי הוא היה "המום מההדרה של היהודים מהסיפור ההוליוודי" כפי שנעשתה ביום פתיחת המוזיאון. "זו החמצה אדירה", הוא אמר, "כל חקירה כנה של תעשיית הסרטים צריכה להתייחס לתפקיד שהיהודים מילאו בבניית התעשייה הזאת מאפס". עם זאת, גרינבלט מעודד מהאופן שבו הגיבו בכירים במוזיאון לביקורת שנמתחה עליהם - ומכך שהם פנו לרבנים ולחוקרים שמייעצים להם בתהליך האוצרות של "הוליוודלנד".

"הוליוודלנד" היא תערוכה אחת מתוך לוח התערוכות של מוזיאון האקדמיה שהוכרז ביום שני האחרון. היא צפויה לספר את ההיסטוריה של תעשיית הקולנוע בלוס אנג'לס, ולהתמקד באופן בו סיפוריהם האישיים של מייסדי האולפנים המרכזיים, שהיו ברובם יהודים, השפיעו על סוגי הסרטים שכל אחד מהאולפנים יצר. "ההיסטוריה של הקולנוע עשירה ומגוונת עד אין קץ, וזו הסיבה שבגללה דמיינו את התערוכות של מוזיאון האקדמיה כמערך של מיצבים ותוכן וירטואלי, מערך שמתפתח ללא הרף", אמר נשיא המוזיאון ביל קרמר. 

בזמנו, ספג המוזיאון ביקורות גם על הדרתם של שחורים מסיפור תולדות הקולנוע. נראה שקרמר מכיל את הטענות נגדו ומנסה לשנות גישה, שכן בקיץ הקרוב תיפתח במוזיאון התערוכה הזמנית "Regeneration: Black Cinema 1898–1971", תערוכה שתבחן את ההיסטוריה של הקולנוע השחור מראשיתו ועד לתנועת זכויות האזרח שפרחה בשנות השישים.

תערוכות מתחלפות נוספות יעסקו ב"הסנדק" של פרנסיס פורד קופולה ובעשייתה של הבמאית אנייס ורדה - המזוהה עם הגל הצרפתי החדש – מ-1955 ועד למותה ב-2019. תערוכה אחרת תעסוק בסרט "החבר'ה מהשכונה" של ג'ון סינגלטון.