איך מדווחים בעצם על ביקורו של קווין ספייסי בישראל? כלי התקשורת בארץ נקלעו לצומת מעניין בין הרצון לכתוב על ביקור של כוכב הוליוודי בארץ, להבנה הברורה שספייסי איננו כוכב ממוצע. לפני כשנתיים פורסמו (ולא לראשונה) תלונות הטרדה מינית נגד ספייסי, בהן גם תלונה של השחקן אנתוני ראפ ("Rent"), שסיפר כי ספייסי תקף אותו כשראפ היה בן 14 בלבד. בניסיון לחלץ את עצמו מהבוץ התקשורתי הזה, ספייסי פרסם התנצלות רעועה בטוויטר ("בכנות, אני לא זוכר את האירוע", כתב, "אבל אם אכן התנהגתי כפי שהוא מתאר אז אני חייב לו את התנצלותי העמוקה ביותר"), בסופה גם יצא מהארון באופן פומבי. הפרשה של ספייסי עלתה שוב לכותרות רק לפני שבועיים, כשאחד המתלוננים נגד ספייסי, שגם היה אמור להעיד נגדו במשפט, נמצא מת.

ולמרות חיבתה של הוליווד למחול לגברים חזקים ולהמשיך להעסיק אותם, ספייסי הוקצה והוגלה מתעשיית הבידור באופן כמעט מיידי. הוא פוטר מתפקידו בסדרה "בית הקלפים", וכל הסצנות בהשתתפותו מהסרט "כל הכסף שבעולם" נחתכו וצולמו מחדש במהירות כדי להספיק ולהפיץ מחדש את הסרט לפני עונת הפרסים. כלומר, למושכים בחוטים היה ברור שספייסי הוא רעל קופתי, ושלא שווה להם לקשור את שמו בפרויקטים היקרים שהם מפיקים. בשנתיים שחלפו מאז, ספייסי מנהל מערכה כפולה: ראשית, הוא נכנס ויוצא מבתי משפט, בהם הוא מנסה להגן על חפותו בשני תיקי ההטרדה שמנוהלים נגדו. שנית, הוא מבליח מדי פעם להופעות ציבוריות ביזאריות. בסוף השנה שעברה פרסם סרטון פארודיה על "בית הקלפים" בו הישיר מבט למצלמה, ובקול הדבש של הנשיא הטלוויזיוני פרנק אנדרווד אמר "אני יודע מה אתם רוצים - אתם רוצים אותי חזרה", ולפני כחודשיים התייצב במוזיאון הלאומי של רומא, ומול לא מעט צלמים וכלי תקשורת הקריא את השיר "The Boxer", בו נאמר בין השאר "הם השתמשו בי בשביל הבידור שלהם... החיים נגמרו ברגע".

ועכשיו קוקו במבינו. אהבנו מאוד את המוטיב האיטלקי, אגב. מזכיר את הפעם היפה ההיא בה ספייסי צץ אאוט אוף שום מקום בתוכנית הבידור האיטלקית "Amici", וזכה לחזות בהופעת בלט סקסית (דבר שקיים, מי ידע?) של רקדן חתיך ופתייני לצלילי "Get Naked" של בריטני ספירס. האם תל אביב רוצה להיכלל ברשימת המקומות שנדרשים למרק את המצפון של ספייסי וחשוב מכך (לפחות עבורו), את המוניטין שלו? לא נראה לי. ספייסי כפה את עצמו על העיר ומסעדותיה, ומכיוון שאנחנו, בגדול, אומה שמתלהבת מביקורים של דודים מפורסמים מחו"ל, לא ידענו מה לעשות עם זה לכן חייכנו והגשנו לו, קולקטיבית, איזו בוראטה לסטורי ושלחנו אותו לדרכו.

אבל כשחושבים על זה, למה שספייסי לא ירצה לבקר בתל אביב דווקא עכשיו? מעבר למזג האוויר המשגע, השבועות האחרונים הם עונתם היפה ביותר של המטרידנים המפורסמים. הרי רק השבוע התבשרנו שלואי סי. קיי. יערוך בישראל הופעה שלישית - שתיים יותר ממה שהבטיחו לנו במקור - בעקבות הביקוש הרב לכרטיסים. גם סי. קיי., כמו ספייסי, הוא לא עבריין מין מורשע. בית המשפט עוד לא פסק בתיק של ספייסי, והתלונות נגד סי. קיי. לא הבשילו בשום שלב לכדי תיקים במשטרה. שניהם נשפטו אפוא על ידי הציבור ועל ידי מעסיקים פוטנציאליים, וסי. קיי. - שמספר תסריטאיות וקומיקאיות סיפרו שחשף בפניהן את איבר מינו, כפה עליהן לצפות בו מאונן, ובמקרים מסוימים השתמש בסוכן המקושר שלו כדי לאיים עליהן שלא יתקבלו לעבודות אם יתלוננו נגדו - לא עבד בהוליווד מאז סוף 2017, אבל ישראל איננה הוליווד.

חשוב להודות שזו לא בדיוק השוואה הולמת. כלומר, סי. קיי. מתקבל בישראל באהדה כקומיקאי מוערך, שמגיע לכאן באופן מתוכנן ומתוקשר, בעוד ספייסי הסתנן לישראל כמי שלא נשארו לו עוד הרבה מקומות לנפוש בהם. אבל גם בעיניו של ספייסי עצמו, הביקור בישראל נראה כמו פשרה. כמו מקום בו אולי יצלמו אותו, אבל גם אם יצלמו - לאן זה יופץ, ולמי זה יפריע? כמה כבר ביקור בישראל יוכל להרים לספייסי, וכמה זה כבר יכול לפגוע בתדמית שלו?

בהתאם, הדיווחים על סעודתו בקוקו במבינו נמסרו לקוראים בתערובת של התלהבות פרובינציאלית ("שחקן הקולנוע הבינלאומי וזוכה האוסקר לשחקן הטוב ביותר", נכתב בסטורי של חשבון האינסטגרם הפופולרי "ישראל בידור") להוקעה קורקטית מאוד. בוואלה סלבס כתבו "השחקן המפורסם, שהואשם לפני כשנתיים בתקיפה מינית ויצא מהארון, נחת היום (ד') בישראל ויצא לסיבוב לילי בנחלת בנימין - שם בדק את המסעדות והברים השונים עד שהתיישב במסעדה של טום אביב", בישראל היום כתבו "השחקן, ששמו נקשר בשנתיים האחרונות בשורה של תקיפות והטרדות מיניות, הגיע לבקר בארץ ונצפה במסעדה תל אביבית מוכרת" (ועל הדרך כינו את ספייסי "אורח מפתיע"), ונוסח דומה הופיע גם אצלנו, ב-mako סלבס: "לאחר שעמד במרכז פרשה שהסעירה את כלי התקשורת בארה"ב, הכוכב ההוליוודי הגיע לביקור בישראל ובילה הלילה במסעדה בתל אביב".

במעריב השמיטו לחלוטין את התלונות והסתפקו ב-"אחרי דמי לובאטו, גם השחקן כוכב "בית הקלפים" קווין ספייסי נחת לביקור מפתיע בישראל ונתפס על ידי עדשת המצלמה במהלך בילוי תל אביבי", וכך גם ב-ynet: "השחקן ההוליוודי נחת בישראל בלי הודעה מוקדמת, ויצא לבלות בתל אביב. תפסנו אותו יושב עם ניקי גולדשטיין במסעדת קוקו במבינו".

המסגור של "ישראל בידור" לאירוע אולי מביך מעט, אך לא מפתיע - זה חשבון אינסטגרם שמיועד בראש ובראשונה לקוראים צעירים, שגם בלי תלונות ההטרדה לא היו מזהים את קווין ספייסי. וכך גם כלי התקשורת הממוסדים יותר - גם הם תיווכו את הידיעה הזו בצורה הטובה ביותר עבור הקוראים שלהם, והקוראים שלהם לא כועסים כל כך על קווין ספייסי. שימו לב לבחירות הניסוח: "פרשה שהסעירה", "יצא לסיבוב לילי" - יש כאן שימוש בסימנים מוסכמים, בשפה משותפת שמצביעה על סיקור חצוף וכיפי. על הרמה. כל סלב שמכבד את עצמו היה שמח להתכבד בתיעוד של הסיבוב הלילי שלו בתל אביב, ופרשה מסעירה היא בכלל ג'קפוט של עניין. להסעיר זה לעניין, זה להפעיל, זה ליצור ולחולל שינוי שראוי לדבר עליו.

 מתוך הסטורי של

שלא מרצון, הפכה ישראל למפלטם של המטרידנים. לברוני נפט ולאילי תקשורת שנתפסו בקלקלתם יש מקלטי מס באיי קיימן, ולעברייני מין (לכאורה, נו) יש מקלט מצפוני ותדמיתי במסעדות על ציר אלנבי. זה נובע מאותם יחסי גומלין מוכרים: הקהל המקומי, שחושב עדיין על ישראל כמו על פריפריה תרבותית רואה בכל ביקור של כל סלב, ולו הזניח ביותר, אות של כבוד. הסלב המוקע ומנהליו יודעים שישראל היא מדינה מערבית שקל להגיע בה, קל להופיע בה וקל להתקבל בה בכבוד. כמו כן, כפי שג'ניפר לופז ודמי לובאטו ישמחו להגיד לכם, ברגע שתגיעו לישראל הדבר האחד שיעסיק את מבקריכם הוא חוסר המוסריות שבביקור במדינה כובשת. ספייסי יודע שאין לו מה להפסיד מהביקור פה. מקסימום יוסיפו גם "שונא פלסטינים" לרשימת חטאיו. סי. קיי., שכבר התקבל פה באהבה רבה ב-2016, יודע שיש לו מה להרוויח מביקור נוסף כאן - זו עוד תחנה בדרך חזרה ללגיטימציה.