כולנו מתייחסים לאתגר קרת כאל אחד הסופרים הישראלים המפורסמים בעולם, בוודאי הפופולרי ביותר בקרב הדור הצעיר בישראל. אבל לעיתים אנחנו נוטים לשכוח שקרת הוא גם קולנוען פורה, ויותר מארבעים סרטים קצרים מבוססים על סיפורים פרי עטו.

ובכן, במוזיאון פרה (Pera) הנחשב באיסטנבול מציגים כעת – לראשונה בטורקיה – רטרוספקטיבה של קרת בשם "Striking Daily Lives: Etgar Keret" ("אתגר קרת: שגרה לא רגילה"). במסגרתה מוקרנים (ועוד בחינם!) הסרטים שביים, וכן סדרות טלוויזיה וסרטים המבוססים על סיפוריו. מדובר במעין מסע אור-קולי בעולם של קרת: ההקרנות השונות מאפשרות התבוננות חדשה בסיפוריו הטבעיים כל כך ובה בעת כה מרשימים, המשובצים בחוויות חייו ובאבני דרך כמו איך הפך לסופר לאחר התאבדותו חברו הקרוב.

התוכנית כוללת את "מלכה לב אדום" הוותיק, עם שי אביבי ודנה מודן, שקרת ביים עם רן טל; את "חותכי ורידים: סיפור אהבה" המבוסס על "הקייטנה של קנלר", שהצליח מאוד בטורקיה; "מדוזות", את סרט הביכורים הנוקב והשנון שיצר קרת עם שירה גפן; את "המתווך", מיני סדרה צרפתית-בלגית שכתב גם כן עם שירה גפן; את "איזו חיה אתה?" דיוקן דוקומנטרי אינטימי של קרת וגור בנטוביץ'; את "אתגר קרת: מבוסס על סיפור אמיתי", סרטם של סטפן קאס ורוטגר לם שבו בני משפחה, חברי ילדות וקולגות חולקים את הסיפור האהוב עליהם מאת קרת; ואת "בחוץ", יצירת וידאו-דאנס על החיים בימי המגפה שיצר עם ענבל פינטו.

"איסטנבול היא אחת הערים שאני הכי אוהב להופיע בה"

לא רבים יודעים זאת, אבל קרת איננו שם דבר רק בישראל - והוא מוערך מאוד גם בטורקיה. "ביקרתי בטורקיה פעמים רבות כסופר, ואיסטנבול היא אחת הערים שאני הכי אוהב להופיע בה. הקהל באירועים תמיד מאוד מעורב וסקרן", הוא מספר בשיחה עם mako. "זאת הפעם הראשונה שאפגוש בטורקיה קהל כיוצר קולנועי, זו הרטרוספקטיבה הראשונה שעורכים עבורי, ואני שמח שהיא מתקיימת במוזיאון פרה המכובד. זה יהיה מרגש לראות סרט שכתבתי וביימתי, עם רן טל, לפני יותר מעשרים וחמש שנה כמו 'מלכה לב אדום', לצד 'המתווך' העדכני שכתבתי וביימתי ממש לא מזמן עם שירה עבור 'ארטה'", הוא מוסיף.

אוצרת התוכנית הקולנועית של המוזיאון, גיזם בייקסאל, מספרת כי הרטרוספקטיבה של קרת היא אירוע מאוד מרגש עבורה. "שמעתי את שמו של אתגר קרת בפעם הראשונה כשצפיתי בסרט 'חותכי ורידים: סיפור אהבה'. בדיוק מלאו לי 18 והתרשמתי מאוד מעולם הסרט ומהמציאות האבסורדית שלו", היא אומרת. "אחר כך התחלתי לחקור את אתגר ולקרוא את ספריו. אני עדיין זוכרת כמה התרשמתי כשקראתי את 'לשבור את החזיר'. כשדיברנו לראשונה על הרעיון לעשות רטרוספקטיבה של סרטים שעובדו מסיפוריו ובוימו על ידו, התרגשתי מאוד. זו הרגשה נפלאה סוף סוף להציג את התוכנית שנאלצנו לדחות בשנתיים בגלל המגיפה. לאתגר יש קהל וקוראים מדהימים בטורקיה. אנחנו מאוד שמחים סוף סוף להפגיש את אתגר עם הקהל הזה".

מתוך "מלכה לב אדום" (צילום: ערוץ 2, צילום מסך)
מתוך "מלכה לב אדום", הסרט בכיכובם של שי אביבי ודנה מודן, שקרת ביים עם רן טל | צילום: ערוץ 2, צילום מסך

"מנשים מכוסות בורקות ועד קהל הכי חילוני שיש"

"מוזיאון פרה הוא אחד משני המוזיאונים הוותיקים של האמנות המודרנית בטורקיה, שמקפיד על תוכנית קולנועית חודשית, בדרך כלל בנושא מסוים ולעתים נדירות על יוצר ספציפי", אומר אלעזר זינבל, נספח התרבות בקונסוליה הישראלית באיסטנבול. "הרטרוספקטיבה של קרת היא שיתוף הפעולה השלישי שהקונסוליה הישראלית באיסטנבול יצרה עם מחלקת הקולנוע של המוזיאון: שיתופי הפעולה הקודמים היו רטרוספקטיבה של רונית אלקבץ בנובמבר 2018 ורטרוספקטיבה של תומר הימן בנובמבר 2019". הרטרוספקטיבה של קרת, אומר זינבל, הייתה אמורה להתקיים ב-2020, אבל "לקורונה היו תוכניות משלה", ושבועיים לפני המועד המתוכנן - לא הייתה ברירה אלא לבטל.

לדבריו, "במשך שנתיים המחווה הזאת ישבה על המדף. טורקיה כיכבה ברשימת המדינות האדומות כך שהיו כל מיני אילוצים. אבל למרות האכזבה שהרטרוספקטיבה נדחתה שוב ושוב, יש גם צד חיובי – עד הקורונה היו רק הקרנות באולמות. בתקופת הקורונה נפתחה פלטפורמה שנועדה להקרין את התוכנית הקולנועית לצופים בבית, ועכשיו שחזרנו לחיים האמיתיים, זאת פעם ראשונה שיש תוכנית משולבת – הקרנות פיזיות במוזיאון וגם בבית, וכך אנחנו מרוויחים קהל גדול יותר, גם מחוץ לאיסטנבול. כל מי שרוצה בטורקיה יכול לחפש את הסרטים ולצפות בהם".

מוזיאון פרה באיסטנבול (צילום: יחסי ציבור)
מוזיאון פרה באיסטנבול | צילום: יחסי ציבור

מי בחר את שם הרטרוספקטיבה ואת הסרטים המוצגים?
"המוזיאון בחר את השם, הסרטים הם בחירה משותפת של האוצרת ושלי, בהתייעצות כמובן עם קרת. ידענו שאנחנו רוצים להראות את כל הדברים שקרת עשה, החל מ'מלכה לב אדום' ועד היצירה האחרונה שלו עם שירה; את המיני סדרה 'המתווך', לצד סרטים דוקומנטריים - שכל אחד מהם נותן נדבך אחר. רצינו להציג גם את הפן האישי, בסרט של גור בנטוביץ', ואת הפריזמה הרחבה של הסופר, אצל סטפן קאס ורוטגר לם. רצינו להציג צדדים שונים שלו, כבן אדם וכיוצר".

איזה קהל צפוי להגיע?
"מהפעמים הקודמות אפשר להבין שבאמת צפוי להגיע קהל מגוון. הקהל של קרת רב-גוני: מסטודנטים צעירים ועד מבוגרים בשנות ה-50 וה-60, מנשים מכוסות בורקות ועד קהל הכי חילוני שיש. אתגר הוא סופר מאוד מוכר כאן, בכל החתכים בחברה הטורקית. כל ספר וספר שכתב תורגם לטורקית ונחשב לרב-מכר בעולמות הספרות המתורגמת, אפילו הקומיקס עם אסף חנוכה וספרי הילדים. יש לו קהל מעריצים גדול ואוהד. הסרטים הם חינם לבאי המוזיאון, כי המטרה היא לחשוף אותם לכמה שיותר קהל. מהמחוות הקודמות אנחנו יודעים שההקרנות תמיד מפוצצות ושיש להן אימפקט חזק. כל סרט מוקרן פעמיים מול אולם מלא. זאת פעם ראשונה שיוצרים לקרת רטרוספקטיבה קולנועית. אנחנו ממש שמחים על ההזדמנות, וגם הוא מאוד נרגש להגיע לפה".


הרטרוספקטיבה החלה ב-11 במאי ותימשך עד סוף החודש, 31 במאי. קרת עצמו יגיע לאיסטנבול לפגישה עם הקהל ביום שלישי, 17 במאי