היום (שני) הכריז מפעל הפיס על הזוכים בפרס מפעל הפיס לאמנויות ע"ש לנדאו לשנת 2022. הפרס ניתן כאות הוקרה לאנשי תרבות על מצוינותם ועל השפעתם על זירת האמנות וחיי התרבות בישראל. כל אחד מהזוכים בפרס - יחד עם הזוכים בפרס למדעים על שם לנדאו, שהוכרזו היום גם הם - יזכה בפרס כספי על סך 150 אלף שקלים.

"הפרס הפך לאחד הפרסים החשובים והיוקרתיים ביותר בתחומי התרבות והאמנות בישראל", אמר יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, בהצהרה. "בתחום האמנות והתרבות אנחנו חווים פריחה מחודשת שמגיעה עם סיום משבר קשה במיוחד לענף, וקוצרת כבר השנה פירות מדהימים בתחומי הקולנוע, הטלוויזיה, הצילום והאנימציה". מנהלת אגף התרבות של מפעל הפיס, דולין מלניק, אמרה בהצהרתה כי "הפרסים שמפעל הפיס מעניק הם דרך נוספת להכיר, להוקיר ולתמוך במצוינות בתחומי האמנויות השונים". הזוכה בפרס בתחום האנימציה הוא יוני גודמן, את פרס המחול קטפה ענת דניאלי, פרס הצילום הוענק לנועה צדקה ואת הפרס לאמנות בינתחומית קיבל עמית דרורי. כמו כן, הכריז מפעל הפיס על הזוכה בפרס מפעל חיים לשנת 2022: היוצרת והזמרת קורין אלאל, וזאת על תרומתה הייחודית לקידום המוזיקה הישראלית על כל גווניה.

יוני גודמן, במאי אנימציה ואנימטור במקצועו, עבד רבות עם הבמאי ארי פולמן: השניים יצרו יחד את סרטי האנימציה "ואלס עם באשיר" מ-2008 ואת "כנס העתידנים", ולאחרונה גם את "איפה אנה פרנק", שזכה לשבחי המבקרים. גודמן עובד גם כמרצה והכשיר אנימטורים ישראלים רבים. מצוות השופטים – גילת פרג, יוסי גוון וגיא חיות - נמסר כי "גודמן הוא יוצר אנימציה מוכשר ופורץ דרך, שסלל את המעבר מדור המייסדים אל תקופת הפריחה של האנימציה הישראלית העכשווית". בנימוק הזכייה צוות השופטים כינה את "ואלס עם באשיר" "יצירת מופת" והסביר כי בשנים שאחריו "גודמן המשיך והעלה את רף האנימציה, אותו הוא מציב בכל סרט מחדש". נימוקי הזכייה התייחסו גם להשראה שמשמש גודמן עבור יוצרים צעירים בתחום. "אנחנו מאחלים לו שימשיך להתפתח וליצור יצירות מרגשות ומשמעותיות", נמסר מהוועדה.

מתוך "איפה אנה פרנק" (איור: לנה גוברמן,  יח"צ)
מתוך "איפה אנה פרנק" | איור: לנה גוברמן, יח"צ

זוכת הפרס בתחום המחול, ענת דניאלי, היא כוריאוגרפית במקצועה. היא הייתה בין מייסדי "עמותת הכוריאוגרפים" וגם הקימה את מרכז "כלים" בבת ים, שפתח מרחב חדש לעשייה בתחום המחול. המרכז פועל גם למען הנגשת תחום המחול לאוכלוסיות בעלות צרכים מגוונים. לפי צוות השופטים – טל יחס, טליה פז ודלית הרמתי – הפרס הוענק לדניאלי בשל חותמה המקורי ככוריאוגרפית, כמו גם בשל מחויבותה לקידום שדה המחול בארץ. "בעשייתה של דניאלי ניכרים הערנות לכוחות הפועלים ולרוח הזמן כמו גם הרצון לחקור, לאתגר, ולהציע פתרונות פיוטיים ומעשיים עבור היצירה הישראלית וקהילת המחול המקומית", כך נמסר מהוועדה, וצוין כי יצירותיה של דניאלי מאירות סוגיות שונות במציאות הישראלית הנעות בין האישי לפוליטי "במבט שהוא בה בעת פואטי ונוקב".

נועה צדקה, זוכת הפרס לצילום, היא צלמת ישראלית שנוכחת בזירת האמנות כבר שלושה עשורים. בעשר השנים האחרונות היא שקדה על מחקר בו היא סוקרת את השיח סביב מדיום הצילום מ-1910 ועד 1984, תוך נקיטת עמדה ביקורתית. במחקר הקדישה גם פרק לדמויות נשים, מורות לצילום וצלמות כאחד, שנעלמו מהתודעה. בנימוקי צוות השופטים – רון עמיר, רונה יפמן ותומר קאפ – הוסבר כי "לא פעם יוצאת צדקה כנגד הזרם המרכזי ומתייחסת בכנות מרובה למצבים מורכבים וטעונים במישור האישי, הפוליטי והחברתי באמצעות יצירתה". השופטים התייחסו גם לכשרונה של צדקה "לארוג נרטיב של כתיבה וצילום יחד", שמתבטא לדבריהם גם בספרה "המעבר בתעלות הדמע תקין". השופטים גם הביעו את הערכתם לנטייתה של צדקה לדבוק בחדר חושך ובצילום אנלוגי בעידן דיגיטלי. 

הזוכה בפרס בתחום האמנויות הבינתחומי הוא כאמור עמית דרורי, שמזה שני עשורים מקיים מפעל אמנותי ובו משתלבים מספר תחומים: טכנולוגיה, רובוטיקה, בובנאות, מלאכות בנייה מסורתיות, כתיבה ודרמטורגיה. לפי צוות השופטים – איציק ג'ולי, דנה יהלומי ועידית הרמן – "הוא מביא אל הבמה יצירות המתחמקות מהגדרה מדיומלית ויוצרות מחשב שמאתגר את אופני ההתבוננות השגורים". צוות השופטים הסביר כי "יצירתו מעמתת אותנו עם מציאות מדומיינת ועם זאת לא לגמרי בדויה, שבה יצורי כלאיים רובוטיים מתארגנים כחברה, רוקמים קשרים ומגלמים תכונות אנושיות". הבינתחומיות, כך לפי הוועדה, "באה לידי ביטוי בכל היבט בעשייתו של דרורי"; הוועדה התייחסה בנימוקיה גם לכך שבעשייתו, דרורי מאפשר ליוצרים חדשים בשדה לצמוח.