פסטיבל "שובר מסך" 2022 נערך אמש (רביעי) בעמק יזרעאל ובו לקחו חלק, כמדי שנה, אנשי התקשורת המובילים בישראל. בפסטיבל התארחו קרני זיו, מנהלת תחום דרמה וקומדיה בקשת 12 ומני אבירם, מגיש הפודקאסט "הקלט כסדרה" שעוסק במאחורי הקלעים של הדרמה הישראלית. בפודקאסט, מתראיינים מדי שבוע היוצרים ויוצרות הבכירים של הדרמות בישראל. בשיחה עם ברק גולן סיפרו זיו ואבירם על העבודה המשותפת, האופן שבו הצופה הישראלי תופס את סדרות הדרמה ואיך נולד הרעיון לפודקאסט.

"אני אוהב דרמות בלי קשר לעבודה שלי, וזאת הייתה הזדמנות בשבילי לדבר עם האנשים האלה על מאחורי הקלעים של היצירה שלהם", סיפר אבירם והוסיף. "המפגשים איתם היו מאוד מעניינים ומקווה שכך גם יהיה למאזינים. אנחנו מנסים לגעת ברוב הדברים שנעשים פה בארץ: קומדיות, סיטקומים, קומדיות רומנטיות וכל זה תחת הכותרת 'דרמה'. בגלל שהרגשנו שיש בום עצום של סדרות דרמה מצוינות, יש תעשייה אמיתית של יוצרים שיש להם מה להגיד ועושים עבודה מדהימה, חשבנו שלקשת זה המקום הנכון לתת במה לעולם הזה ולספר את הכל מבחינת העומק של תהליכי היצירה".

בהמשך, סיפרה זיו על החיבור של הצופה לדרמות הישראליות. "גדל פה דור מדהים של יוצרים שיודעים לכתוב את עצמם, את מה שהם מכירים ואיפה שהם גדלו. אנשים מצאו את עצמם בסיטואציות שהם אמרו: 'וואו, אני מכיר את הסיטואציה הזאת'. ככל שהסדרה נטועה יותר ויותר בישראליות היא עובדת יותר חזק ואחר כך יש לה סיכויים טובים לעבוד בחוץ לארץ - כי בגרעין הישראלי יש משהו שקורץ החוצה".

קרני זיו ומני אבירם (צילום: תמר רוזנבלום, שובר מסך 2022)
קרני זיו ומני אבירם | צילום: תמר רוזנבלום, שובר מסך 2022

בנוסף לכך, צמד המגישים סיפרו על הסיבה שבגללה החליטו לפתח את העיסוק בדרמה הישראלית לכדי פודקאסט. "הרגשנו שיש בום עצום של סדרות דרמה מצוינות, ויש תעשייה אמיתית של יוצרים שיש להם מה להגיד ועושים עבודה מדהימה. חשבנו שלקשת זה המקום הנכון לתת במה לעולם הזה, לכל התהליכים שקורים מאחורי הקלעים ולספר את הכל מבחינת העומק של תהליכי היצירה", שיתפה זיו ומני הוסיף. "הרבה אנשים שומעים פודקאסטים וזה זמין מתי ואיפה שאתה רוצה וזה יתרון כפורמט. אין בסוף סיבה אמיתית לראות את המרואיין - וזה עובד. המרואיינים מרגישים יותר נוח וזה פותח אותם יותר".

כחלק מתפקידה כמנהלת תחום דרמה וקומדיה בקשת 12, קרני סיפרה על אופי העבודה שלה והאתגרים עימם מתמודדים יוצרי הדרמה כחלק מתהליך היצירה. "אני מקבלת המון דברים. חלקם מגיעים אליי ישירות מיוצרים וחלקם דרך חברות הפקה. אני קוראת הכל וחושבת שאני יודעת היום די מהר להבחין בכישרון. אני מקבלת גם הרבה דברים בוסריים, אבל אני חושבת שיש לי די חושים טובים ויודעת להרגיש אם סיפור הוא מספיק גדול בשביל קשת. החיפוש של דרמות הוא אחר".

"אנחנו זוכרים שהסדרות צריכות לעשות רייטינג, יש לנו את מבחן ערב השידור ולמחרת כשמקבלים את הרייטינג", אמרה והתייחסה להפסקות הפרסומות שגם להן יש משמעות בהצלחתה של דרמה. "הפסקות הפרסומות עדיין מרגישות ארוכות. זה להגיד לכותב: אתה צריך לכתוב משהו שהצופה ירצה לבוא בכל שבוע ויגיד: 'אני בוחר עכשיו לראות את הסדרה'. זה דבר מאוד מאתגר. בסוף טלוויזיה טובה היא כזאת שמספרת סיפור, ולשמחתי ליוצרי הדרמות יש את כל הכלים להחליט מה הסיפור שלהם ומה מעניין אותם או את הצופה. מזה צריך לייצר סדרה שאתה יושב מולה ומחויב לה".

_OBJ

בעולם שבו יש שפע של סדרות דרמה איכותיות, מדוע לא מרכזים אותן לפלטפורמה אחת?
זיו: "אין לזה הצדקה כלכלית. יש מעט מדי צופים בישראל כדי להצדיק פלטפורמה שמחזיקה רק דרמות. לכן, המיקס בין הסדרות צריך לעמוד גם במבחן הכלכלי ובמבחן מול הצופה".

האם יש חוקים לכתיבת סדרת דרמה איכותית?
"אין כלל אצבע אחד שעובד. יש יוצרים שמצליחים נורא מהר לפצח משהו ויש כאלה שזה תהליך הרבה יותר ארוך ועמוק, כשאנחנו מחפשים איך הדרמה נהיית עמוקה ומצוינת ומתאימה למה שקשת צריכה".