יוחנן דנינו (צילום: חדשות 2)
משפחות הפשע, האלימות והטרור - הכל חשוב. ומה עם הכבישים? | צילום: חדשות 2

משטרת ישראל לובשת חג. אתמול (א') כינס השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', מסיבת עיתונאים ובישר על מינויו של המפכ"ל הבא. האיש הוא יוחנן דנינו, מפקד המחוז הדרומי של המשטרה כיום, וממאי הקרוב – המפקד העליון בתוך המשטרה.

אנחנו מודעים לעובדה שדנינו הולך להיות טרוד עד מעל לראש בכנופיות פשע, פליטים, אלימות וחקירות חוזרות ונשנות נגד אישי ציבור במדינת ישראל.

אבל אותנו מעניינת עבודת המשטרה בכבישי ישראל, כלומר – אותו חלק שבו המפכ"ל אחראי על ראש אגף התנועה. אני לא מתיימר לכסות את כל העניין בטור אחד, אבל בכל זאת, מעוניין להציע למפכ"ל חמש נקודות שאם ינקוט בהן ויקפיד עליהן, בפקודה שתינתן לראש אגף התנועה, מצב התחבורה בישראל ישתפר מהותית.

1. עזוב את המהירות

שוטרי תנועה אוהבים מהירות, ואוהבים לתת דו"חות מהירות. זו עבירה שקל לאכוף – פשוט עומדים במקום רחב ובטוח, עם ראות טובה, שבו נהגים מרשים לעצמם ללחוץ יותר על הגז. עכשיו כל שנותר הוא לתפוס אותם כמו זבובים. זה משנה שזו לא סיבה מרכזית לתאונות הדרכים? זה משנה שדו"חות המהירות ניתנים בדרך כלל במקומות בטיחותיים, שכל קשר בינם ובין מפת תאונות דרכים מקרי בהחלט?

המלצתנו היא שתפחית לחץ מהעבירה הזו ותעלה את רף המהירות שיוצרת דו"ח. כל נהג שעיניו בראשו מרים גבה על האכיפה הזו, ובצדק. אני מניח שהבסיס לאכיפה טובה הוא הערכה מצד האזרחים – שלטובתם אתה הרי מתכוון לפעול.

מצלמת מהירות
גם אתה בוודאי יודע שאכיפת המהירות לא מצמצמת את הקטל בכבישים

2. לך על עבירות איכות

הפיתרון ללקוח: לכבות, ולהדליק מחדש (צילום: חדשות 2)
חסל את תופעת הסמסים בנהיגה | צילום: חדשות 2

במקום עבירת המהירות, דאג שיהיו לפניך נתונים מחקריים, שיגלו לך מהן העבירות המהותיות שמביאות לתאונות דרכים. את העבירות האלו תאכוף במרץ. קשה לאכוף כתיבת SMS בנהיגה? קשה לאכוף אי חגירת חגורת בטיחות? קשה לאכוף בריונות כביש? לא נורא. בשביל זה שוטרי אגף התנועה מקבלים משכורת, לא? אז מה אם יותר קל לאכוף את עבירת המהירות.

זו תהיה היכולת שלך בתור מפכ"ל, והיכולת של מפקד אגף התנועה, פקודך לעתיד: לקבוע את חומרת העבירות ועל פיהן – את סדר החשיבות באכיפה.

3. אכוף במרץ עבירות אנטי חברתיות

היזהרו מהפקקים (צילום: אור גלזר)
צילום: אור גלזר

יש עבירות שקשה לאמוד את היקף הפגיעות שלהן בממון, בגוף ובנפש, אבל הסדר והתרבות בכבישים דורשים השקעה בהן. במלים אחרות, מספר הנפגעים אינו חזות הכל, אלא גם הסדר הציבורי.

משום מה אגף התנועה והמשטרות המקומיות אינם ממהרים לתת דו"חות לחונים על מדרכות, לנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית (למרות שיש שיפור מסוים בעניין לאחרונה) או לאלו שעוקפים את הפקק ונדחפים לראש. אוף!

מפכ"ל יקר, שוטר שיעמוד בקצה הפקק ויתן דו"חות לנדחפים – יקבל הרבה מחיאות כפיים!

4. אל תדרוש מכסת דו"חות

שירה מנור עם שוטר תנועה (צילום: אלעד דיין)
הצורך לעמוד במכסה מביא לאכיפה לא איכותית | צילום: אלעד דיין

זה נכון, קל להשוות בין יכולות של שוטרים לפי אומדן סטטיסטי פשוט: כמה דו"חות הביא כל שוטר בכל משמרת. אבל מספר הדו"חות, הרי, לא חשוב, אלא אופי הדו"חות, החומרה והאם הם מתאימים לסדר היום של המשטרה.

ותעשה לעם ישראל טובה: נחמד לחייך אל אנשי האוצר ולדעת שהענקת להם כספי דו"חות בהמונים, אבל המשימה שלך איננה העשרת הקופה הציבורית. אתה תרצה לחזור הביתה בסוף המשמרת ולהגיד לעצמך בלב שלם: פעלתי למען הביטחון והבטיחות של עם ישראל.

5. פעל בשיטת "סיכול ממוקד" נגד עבריינים סדרתיים

זירת התאונה בליל חמישי, רחובות (צילום: חדשות 2)
עבריינים סדרתיים גורמיים שוב ושוב לתאונות דרכים | צילום: חדשות 2

לא נעים, אולי, להגיד, אבל האיש שהפסיד לך את המירוץ למפכ"לות, ניצב שחר איילון, היה אחד מראשי אגף התנועה הטובים שהכרנו. אחת המשימות המרכזיות שלקח על עצמו היתה העתקת שיטת ה"סיקול הממוקד" מעולם הטרור אל עולם העבריינים החוזרים, בעיקר אלו שצברו המון עבירות תנועה, ו/או נוהגים בשלילה. את אלו, הרי, צריך לעצור בלי היסוס ובלי וויכוח. לך עליהם – הם עושים תאונות! איילון הפסיד במירוץ, אבל יש לא מעט ללמוד ממנו בתחום הזה.

6. תמוך בספורט מוטורי

נכון, צריך לאכוף כל עבירה על כל חוק שנחקק בפרלמנט שלנו ובינתיים, על פי חוק, מירוצים אסורים בישראל. עכשיו תחשוב על כל התאונות – הקטלניות והפוגעניות האחרות, של מספר נהגים צעירים שעורכים מירוצים על כבישים ציבוריים וגורמים לתאונות קשות, ולסיכון יתר הנהגים.

ישנן התארגנויות סמי-לגיטימיות לארגון אירועי ספורט מוטורי – בעיקר אירועי שטח, אבל לא רק. במקום לבוא למקומות הללו, לסגור את האירוע ולהחרים כלי רכב, תחשוב על זה שהאירועים הללו מאפשרים לצעירים מהפסקה הקודמת להפגין תחרותיות מוטורית בצורה מסודרת ומאורגנת (כשזה כך), מבלי לסכן את הציבור או את עצמם. למה לא להגיע להסדר עם המארגנים, לתחום ולהגדיר את הגבולות – וכך להסדיר את העניין בשטח?

קן בלוק, נהג ראלי ופעלולן (צילום: נעם וינד)
עודדו את הספורט המוטורי ואל תלחמו בו | צילום: נעם וינד

כך או כך, הצלחה שלך בתחומים המוטוריים – היא הצלחתם של אזרחי המדינה. בהצלחה!

>> הכתבה פורסמה לראשונה באתר motocar.co.il
>> לקבלת גיליון של מגזין "הגה" במתנה לחצו כאן