תאונת דרכים. ארכיו (צילום: חדשות 2)
בכל תאונה יש נהג - לכן הגורם האנושי תמיד אשם | צילום: חדשות 2

שנת 2010 הסתיימה והגיע זמן הסיכומים הכואבים:
אנו סופרים לא פחות מ-394 בני אדם שסיימו את חייהם על הכבישים בשנה החולפת. עליה של יותר מעשרה אחוזים לעומת שנת 2009 בה נרשם מספר ההרוגים הנמוך ביותר מזה 40 שנה, ורחוק רחוק מהיעד השאפתני של צמצום מספר ההרוגים בכבישים בלפחות 6 אחוזים, יעד שהוצג בתחילת השנה כשכולם עוד היו מבוסמים מנתוני 2009.

לכולם היה ברור שחייבים לעשות מעשה דחוף כדי לשנות את הכיוון השלילי ולהציג תוכנית דחופה למלחמה בתאונות דרכים. ואכן, במשרד התחבורה לא התמהמהו ואתמול, רק ארבעה ימים לתוך שנת 2011, קיבלנו אותה, את התוכנית שתביא לצמצום במימדי הקטל בדרכים.

התוכנית הזאת הייתה יכול להצחיק אם זה לא היה כל כך עצוב וחורץ חיי אדם. בסיום עבודת מטה של ועדה מטעם משרד התחבורה גובשה התוכנית לפתרון המצב הקשה בכבישים. מצב בו מי אשם? משרד התחבורה? מה פתאום! תשתיות הכבישים? הן מצוינות! ההסברה וההדרכה לנהגים – על מה אתם מדברים?

רק הנהג אשם?

האשמים הבלעדיים במצב העגום בכבישים, על פי משרד התחבורה, הם אתה ואני, הנוהגים ברכב. יש לזה גם הגיון: הרי בכל תאונה יש נהג מאחורי ההגה – והוא עושה את התאונה – אז הוא אשם, למה להסתבך עם כל מיני בדיקות מעמיקות על בעיות בתשתית, עומס יתר בכבישים והכשרה לקויה.

הנהג תמיד אשם ועל כן יש לטפל בו, זאת אומרת צריך לגרום לגורם האנושי לשקשק בפעם הבאה שהוא יאחוז בהגה. איך עושים את זה? קבלו הפתעה מקורית שלא שמעתם בטח אף פעם: עוד ועוד אכיפה! כן, זה בטוח יחסל את כל התאונות.

על הדרך בואו נתקרב קצת לשלטון טוטאליטארי. נחלק סמכויות נרחבות ביותר לשוטרים לשלול ללא משפט רישיונות לתקופה של עד 90 יום, נאפשר ביד חופשית להחרים כלי רכב, נאיים על מי שירצה להישפט שאם יורשע הוא יקבל כפל קנס וכמובן גם נקבע שלא תהיה אפשרות לערער על תקינות מכשירי הבדיקה, הכיול שלהם ותפעולם הנכון בבית משפט.

רכב הפוך אחרי תאונה (צילום: אודליה כהן)
איזה תנאי דרך לא טובים? - גם כאן הנהג אשם | צילום: אודליה כהן

שלא תבינו לא נכון, אין לי בעיה עם אכיפה ממוקדת כשמדובר על עבירות תנועה חמורות או נהגים מסוכנים, אבל בסרט של הגדלת הסמכויות למשטרה כבר היינו וראינו שאולי הכוונות של כל הגורמים חיוביות אבל בפועל השוטרים ניצלו את הכוח הזה מתוך רצון לעמוד באיזו מכסה של דו"חות כדי לאכוף עברות בהן הפרצה, משמע תנאי הדרך הטובים, קוראת לגנב וכך הפכו עוד ועוד נהגים נורמטיביים לעברייני דרך מסוכנים שהורדו מהכביש לאלתר.

תאונת דרכים קטלנית ליד בית שאן. ארכיון (צילום: חדשות 2)
עמוד בטון בלי סיבה בצד הדרך? הנזירות היו צריכות להיזהר יותר | צילום: חדשות 2

בנוסף, תוכנית לצמצום הקטל בדרכים המתבססת על אכיפה בלבד, בלי מתן עדיפות לאומית עליונה על כל המשתמע מכך מבחינה תקציבית לשיפור תשתיות הכבישים, בלי יצירת פתרונות תחבורה המוניים שיצמצמו את העומס, בלי הקפדה אמיתית על תקינות ובטיחות כלי הרכב הנעים בכבישים שיכללו איסור של שיווק של חלפים תחליפים ברמה נמוכה, צמיגים זולים ובדיקה של תקינות מערכות העזר (ABS; ESP  וכו') במבחן הרישוי, בלי תוכנית שתלמד נהגים גם לנהוג ולא רק לעבור טסט ובלי הסברה נכונה שתתן את הדגש על תופעות שהשתרשו בישראל כמו שימוש נרחב בטלפון הסלולארי בנהיגה, סופה להתנפץ לנו בפנים ואנחנו נפגש כאן שוב בתחילת השנה הבאה, נספור מספר מזעזע של קברים שנוספו השנה לאדמת הארץ וננסה להבין איפה טעינו ומדוע התוכנית של משרד התחבורה למלחמה בקטל בדרכים נכשלה.

אז בבקשה הרשו לנו לנסות לזעוק כבר עכשיו למפרע: תתעוררו ותפעלו, אפשר לגרום ללא מעט אנשים להישאר בחיים כבר השנה.

תאונת דרכים (צילום: נעם וינד)
דם על הכביש - הנהג תמיד אשם | צילום: נעם וינד
>> תוכנית משרד התחבורה, כך נלחם בקטל המשתולל בכבישים