מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה בחן את היחס של התקשורת הישראלית לתאונות דרכים הקשורות לשימוש בקנאביס. השאלה שהחוקרות ביקשו לענות עליה הייתה האם נהגים שגרמו לתאונה כשהם תחת השפעה של קנאביס רפואי ברישיון זכו ליחס מקל ומכיל יותר לעומת נהגים שצרכו קנאביס באופן לא חוקי.

המחקר בחן 299 כתבות ודיווחים שעסקו בתאונות דרכים הקשורות בקנאביס, שפורסמו בעיתונים ובאתרים הגדולים בישראל במשך 12 שנה – מינואר 2008 ועד לאוגוסט 2020. מדור mako קנאביס, שהוקם בתחילת 2021, לא נכלל בדיווחים, אבל אתר mako נכלל כמובן, כמו גם N12, וואלה, הארץ, מעריב, ישראל היום, גלובס, כלכליסט והג'רוזלם פוסט.

נהג מעשן (צילום: Smarteless, shutterstock)
נהג מחזיק ג'וינט | צילום: Smarteless, shutterstock

כל הכתבות שנבחנו עסקו, כאמור, בתאונות דרכים שנבעו כתוצאה משימוש בקנאביס. באמצעות קוד שתוכנת לאפיין כל כתבה וכתבה, נבחנו מאפייני הדיווחים השונים ובוצעה קטגוריזציה. כצעד ראשון, חילקו החוקרות את הדיווחים לשלוש קטגוריות, על פי הסיבה לשימוש בקנאביס מלכתחילה: רפואית, פנאי או גם וגם. לאחר כן נרשמו נתונים שונים אודות הדיווחים שסייעו לחוקרות להסיק מסקנות אודות המגמה בה נקטו הכותבים. למשל, נבחן האם הנהג האשם בתאונה תואר במילים שליליות כמו 'עבריין', 'נרקומן' וכו', או במילים חיוביות יותר ומעוררות סימפטית. עוד נבחן האם הכתבה תיארה את הקנאביס כגורם מרכזי לתאונה, והאם השימוש בקנאביס בכלליות תואר כגורם שמעלה את הסיכון לתאונות דרכים.

מתוך 299 הכתבות שנבחנו, 41 עסקו בתאונות שנבעו משימוש בקנאביס הן לצרכי פנאי הן לצרכים רפואיים. הכתבות הללו נותרו מחוץ למחקר. מבין הכתבות שכן נכנסו למחקר, 188 (62.9%) עסקו בתאונות הקשורות לשימוש פנאי בקנאביס, ו-70 עסקו בתאונות הקשורות בשימוש בקנאביס רפואי.

אוניברסיטת חיפה (צילום: Art-Silvan, shutterstock)
אוניברסיטת חיפה | צילום: Art-Silvan, shutterstock

ההבדלים באופי הדיווח בין תאונות שנגרמו משימוש פנאי בקנאביס לעומת שימוש רפואי הם גדולים למדי: בתאונות שנגרמו משימוש פנאי, 76% מהדיווחים העיתונאיים קשרו את התאונה באופן אישי לנהג. מבין התאונות שנגרמו משימוש רפואי, לעומת זאת, רק 45.9% יוחסו למאפיינים אישיים של הנהג, והשאר לגורמים חברתיים ומוסדיים.

75.5% מהתאונות שיוחסו לשימוש פנאי בקנאביס הציגו באור שלילי את הנהג המעורב, לעומת 37% בלבד בתאונות שיוחסו לשימוש בקנאביס רפואי. יתרה מכך, ב-27% מהתאונות "הרפואיות", הוצג הנהג באור חיובי, לעומת פחות מ-4% במקרה של תאונות שנבעו משימוש בלתי חוקי בקנאביס לצרכי פנאי.

זאת ועוד, דיווחים על תאונות שנגרמו משימוש פנאי בקנאביס הדגישו ביתר שאת את הסיכון לתאונות דרכים בעקבות שימוש בקנאביס, והתמקדו יותר בצורך באכיפה מחמירה ופחות בצורך בחינוך האוכלוסייה לצריכה נכונה. בסך הכל, מראה המחקר כי התקשורת בישראל מתייחסת באופן מקל ומכיל הרבה יותר לתאונות דרכים שנבעו משימוש בקנאביס, אם השימשו היה לצרכים רפואיים. בהתחשב בכוחה של התקשורת להשפיע על דעת הקהל, יתכן שיש פה טעם לפגם, שכן גם צרכני קנאביס ברישיון צריכים להיזהר מנהיגה תחת השפעה (להבדיל מנהיגה שנתפסת כ"תחת השפעה" על ידי המשטרה, גם אם הנהג צרך קנאביס שעות רבות ואולי אף ימים לפני שנתפס). בתקופה בה השימוש בקנאביס זוכה ללגיטימציה גדלה והולכת, חשוב להדגיש גם את הסיכונים הכרוכים בשימוש בו.