יותר מ-10,000 נהגי משאיות הורדו מהכבישים בארצות הברית מתחילת 2022. הסיבה – עבירות שימוש בקנאביס. הנתון הזה מצטרף לשורה של סיבות נוספות לכך שאיגוד נהגי המשאיות בארצות הברית חווה משבר חמור; כתוצאה מכך, משלוחים בכל רחבי המדינה מתעכבים.

העיכובים המתמשכים באספקת סחורות, בין אם בהזמנות פרטיות ובין אם לחנויות מכל הסוגים והזנים, מטרידים את אזרחי ארצות הברית כבר למעלה משנתיים. המדפים הריקים, הלקוחות המתוסכלים ובעלי העסקים הסובלים מהפסדים – מקורם במחסור חמור בנהגי משאיות. פרישתם של נהגים ותיקים והקושי לגייס נהגים חדשים בשל תנאי שכר נמוכים, כמו גם שאריות של נזקי הקורונה, הביאו לכך שבארצות הברית קיים מחסור של כ-80,000 נהגי משאיות – המחסור החמור ביותר אי פעם. העובדה שמאז תחילת השנה כ-10,000 הושעו מתפקידם בוודאי לא עוזרת.

מכולות במכס (צילום: Aunging, shutterstock)
צילום: Aunging, shutterstock

חוקי הקנאביס המשתנים בין מדינה למדינה עשויים, לכאורה, להיות מבלבלים למדי בעבור מי שנוסעים בכל רחבי ארצות הברית כאופן יומיומי. ב-18 מדינות בארצות הברית השימוש בקנאביס הוא חוקי לחלוטין, וב-37 מהן מותר להשתמש בקנאביס לצרכים רפואיים. כאשר אדם חוצה את הגבול ממדינה אחת לאחרת, עליו להיות מודע לחוקים הספציפיים של המדינה אליה הוא נכנס, במידה והוא נושא עליו קנאביס או מוצרי קנאביס מכל סוג שהוא.

אבל הבלבול והטרחה הללו לא באמת חלים על נהגי משאיות, עליהם נאסר לצרוך קנאביס בכל הקשר שהוא. כאנשים שמעבירים את מרבית שעות היום והלילה מאחורי ההגה, נהגי המשאיות צריכים להיות זהירים ביותר בכל הנוגע לצריכת תרופות כלשהן או חומרים משכרים; לכן, גם נהג שצרך קנאביס במדינה בה השימוש בצמח חוקי, ומחוץ לשעות העבודה, עשוי להיות מושעה במידה ויימצא חיובי בבדיקת קנאביס שגרתית. "בעוד מדינות מסוימות מתירות להשתמש במריחואנה לצרכים רפואיים, החוקים הפדרליים לא מכירים בלגיטימציה של השימוש הרפואי במריחואנה", נכתב במדריך לנהגי משאיות שהופץ על ידי משרד התחבורה. "גם אם במדינה מסוימת מותר להשתמש במריחואנה, תקנות משרד התחבורה רואות בה כבכל סם אסור אחר".

ככל שהשימוש בקנאביס הופך לנפוץ ולגיטימי יותר ברחבי ארצות הברית, משרד התחבורה מגביר את האכיפה נגד שימוש בקנאביס בקרב נהגים, ובדיקות שגרתיות הפכו לעניין נפוץ למדי בכל רחבי הארץ. מרבית הנהגים שמושעים, לא חוזרים אחר כך לעבודתם כנהגים, והדבר רק מגביר את המשבר החמור שחווה איגוד נהגי המשאיות.

נהג משאית (צילום: Virrage Images, shutterstock)
צילום: Virrage Images, shutterstock

בעוד ברור לחלוטין כי נהיגה תחת השפעת קנאביס עשויה להיות מסוכנת ויש להפעיל אמצעים לאכיפתה, קשה להימנע מהתהייה כמה מהנהגים שהושעו באמת נהגו תחת השפעה. בניגוד לבדיקת שימוש באלכוהול (ינשוף), בדיקות הקנאביס הקיימות בשירות המשטרה בימים אלו אינן מעידות מתי הנבדק באמת צרך קנאביס, והוא עשוי להימצא חיובי ל-THC (הרכיב הפסיכואקטיבי, הממסטל, בצמח) גם ימים ואף שבועות אחרי השימוש האחרון. זאת על אף שההשפעה בפועל נעלמת אחרי מספר שעות. הבעיה קיימת גם בישראל, והיא מטרידה במיוחד את צרכני הקנאביס הרפואי, שעשויים בכל רגע להיעצר על ידי המשטרה בשל נהיגה "תחת השפעה", גם אם עבר זמן רב מאוד מאז השימוש האחרון שלהם בקנאביס. בעוד חוקרים עובדים על פיתוח מכשיר אמין ומדויק יותר לבדיקת היותו של אדם "תחת השפעה" בזמן אמת, נהגים צרכני קנאביס בארצות הברית (וגם בישראל) נאלצים בינתיים לקוות שלא להיתקל בשוטר הלא נכון בזמן הלא נכון, וזאת כמובן בהנחה שהם אינם נוהגים תחת השפעה כלל.