על פי נתוני אתר כאנביס, בישראל נמכרים כיום לא פחות מ-362 סוגים שונים של קנאביס רפואי. המשמעות היא שבשנתיים האחרונות עלה מספר הזנים בארץ ביותר מ-600%, ובמדינה בה רשומים כיום כ-114,000 בעלי רישיונות לקנאביס, מדובר למעשה בזן אחד לכל 315 מטופלים. מה היא המשמעות של ריבוי הזנים? האם הדבר פותח את השוק לתחרות ומביא להפחתת מחירים המיטיבה עם הלקוח, או שמא בעיקר יוצר בלבול מיותר בקרב חולים הזקוקים לזן המתאים להם ביותר למען הצלחת הטיפול?

ההשפעה על הרצף הטיפולי

"זה בעיקר מבלבל", אומר שלומי סנדק, פעיל לגליזציה ותיק ויועץ לחברת BOL פארמה. "בגלל שנכנסים זנים חדשים כה רבים והמקום בכספת של הרוקח מוגבל, מן הסתם הרבה זנים נעלמים כעבור חודש-חודשיים. כל זן חדש שאתה רוכש זה למעשה הימור. אם אני לא טועה, "הימור" ו"רצף טיפולי" לא הולכים טוב ביחד".

ואכן, פגיעה ברצף הטיפולי היא אחד מהנושאים שהכי מעסיקים את מטופלי הקנאביס בישראל של ימינו. לכל זן קנאביס השפעות משלו, ואלו לא תלויות רק בהרכב הבסיסי של החומרים הפעילים THC ו-CBD, כי אם גם בשילובם עם רכיבים רבים אחרים בצמח, הן קנבינואידים והן טרפנים וחומרים אחרים (מה שזכה לכינוי "אפקט הפמליה"). לכן, שמירה על רצף טיפולי, כלומר התמדה בטיפול באותו הזן שנמצא כמתאים ביותר בעבור המטופל, עשויה להיות קריטית להצלחת הטיפול. כשזן מסוים נעלם מהמדפים, לעתים בחירה של זן אחר עלולה שלא להשפיע באותו האופן, ולהביא להרעה במצבו של המטופל, גם אם מדובר בזן שלכאורה מכיל אחוזים דומים של החומרים הפעילים בצמח. "מוצרי הקנאביס בבתי המרקחת לא נמצאים על המדף לאורך זמן", תיאר ד"ר ג'ורג' חביב, בראיון שהעניק ל-Mako קנאביס בנובמבר 2021. "מטופל מקבל מוצר מסוים ואז אחרי זמן הוא לא מוצא אותו. אז הוא מקבל את אותו החוזק (אחוזי THC ו-CBD) מחברה אחרת, וזה לא עובד אותו דבר".

"המצב הבעייתי יכול להוביל למספר כיוונים", מסביר שקד שוסטר, מנהל מוצר בחברת IMC. "הדבר הראשון שאנחנו כבר מתחילים לראות היום הוא ה"חזרה למקורות" – מטופלים שחוזרים לזנים הוותיקים שהם מכירים ואוהבים. דבר נוסף הוא שבתי המרקחת יתחילו לצמצם ספקים וזנים, ויהיה הרבה יותר קשה לזנים חדשים להיכנס לתוך בתי המרקחת".

שאלה נוספת שעולה כאן היא האם באמת קיימים בישראל כל כך הרבה זנים שונים, או שמא מדובר באותו הזן המופיע בשמות שונים? נראה שבמקרים רבים זה אכן המצב. "תאורטית, כשיש היצע גדול אז המחירים יורדים, זה הגיוני", מסביר גורם בכיר בתעשייה בשיחה עם Mako קנאביס. "מצד שני - נכנסים כאן שיקולים של רציפות, של איכות, של 'מה זה הזן הזה?'. אנשים לוקחים פרחים וממציאים להם גנטיקות והכלאות. הכל מומצא. אתה יכול לקרוא לזה הטעיית צרכנים".

תפרחות קנאביס (צילום: Mitch M, shutterstock)
תפרחות קנאביס | צילום: Mitch M, shutterstock

"תמיד יש מבצע שמבטיח לך קנאביס טוב במחיר מוזל"

ריבוי הזנים, גם אם אינו גדול כפי שהמספר הראשוני מרמז, מביא איתו גם דברים חיוביים. בראש ובראשונה, היצע גדול ומגוון של מוצרים, וכמובן – גם תחרות מחירים, שעשויה להיטיב עם הצרכן. "לדעתי מטופלים כבר לא מאמינים כל כך ברצף הטיפולי. הוא קיים למוצרים מעטים מאוד וכמויות קבועות אך לא מהותיות" אומרת  מעין וייסברג יואלס, מנכ"לית 'היליז.' "המטופל רוצה לטעום דברים חדשים, להרגיש חלק מתרבות הקנאביס הבינלאומית, ולהרגיש שהוא מקבל תמורה עבור העלות המושקעת".

"ריבוי הזנים בהחלט עזר להורדת המחירים בחודשים האחרונים", מוסיף אבי מבית המרקחת מדי גרין. "יש מבצעים מאוד אטרקטיביים. בתי המרקחת יכולים להתמקח יותר עם המגדלים ולהוריד למחיר שממנו נהנה המטופל".

אין ספק כי מטופלים הזקוקים לזן מסוים צריכים להמשיך ולצרוך אותו, ובעיקר לקוות שהוא לא ייעלם מהמדפים בבתי המרקחת. עם זאת, מטופלים רבים שידם אינם משגת, יכולים להרוויח מהתחרות הגדלה והולכת, ולרכוש מוצרי קנאביס במחירים אטרקטיביים יותר משהיו פה בעבר הלא רחוק. לפעמים במחיר של עשרות שקלים בודדות (ל-10 גרם). "הצד הטוב הוא התחרות", מסכם שלומי סנדק, שהביע סקפטיות כלפי ריבוי המוצרים אבל רואה גם את חצי הכוס המלאה. "תחרות שווה מבצעים, הוזלות, ובסך הכל המחירים יורדים. תמיד יש מבצע שמבטיח לך קנאביס טוב במחיר מוזל. אתה רק צריך לדעת לעקוב אחר המבצעים השונים".

הנתונים נלקחו מתוך אתר "כאנביס"