לאס וגאס, שכל מה שקורה בה נשאר בה, הייתה כנראה המקום הסמלי ביותר לקיום תערוכת קנאביס גדולה מהחיים. במקום אחד הוצגו כל החידושים בתעשייה, בצורה שמעניקה ביטוי לצמיחה הכלל עולמית המהירה שלה. אך למרות ה"הייפ" וההתרגשות, עדיין נותרתי עם תחושה מסוימת של החמצה.
תעשיית הקנאביס העולמית צומחת במהירות על רקע מגמת לגליזציה של השימוש הרפואי והאישי. נושאת הדגל היא קנדה שכבר אישרה לגליזציה מלאה לרפואה ולפנאי. בעקבותיה צועדת ארה"ב, בה 38 מהמדינות כבר אישרו שימוש בקנאביס לצורך רפואי ו-18 מתוכן גם לצרכי פנאי. המדינות בארה"ב שכבר אישרו את השימוש גם לצרכי פנאי מייצרות את הגידול המרשים ביותר בצריכה. הגידול הזה במכירות מאפשר להן הכנסות יפות ממיסים. כך למשל, ב-2020 ההכנסות ממיסים בקליפורניה היו מעל מיליארד דולר לעומת 400 מיליון בלבד ב-2018.
הגודל של השוק האמריקאי נאמד כיום ב-17.5 מיליארד דולר. עד 2025 הוא צפוי לגדול ל-43.2 מיליארד דולר, פי 2.5 מגודלו כיום. בארה"ב מועסקים כיום בתעשיית הקנאביס 321 אלף איש. בשנת 2017, רק לפני 4 שנים, מספרם היה 122 אלף. קצב גידול המשרות בענף צפוי להמשיך לגדול בקצב של 27% בשנה.
הפן הכלכלי הזה של גידול במשרות והכנסות במדינות המאשרות את השימוש היה שגור בפי הדוברים המרכזיים בתערוכה בלאס וגאס ועבר כחוט השני כמסר מרכזי מוביל באירוע החשוב ביותר בתחום בכל העולם. אף מדינה לא רוצה להישאר מאחור ולהפסיד הכנסות ומשרות. זה גם סימן למדינה כמו ישראל, שטרם אישרה את השימוש באופן גורף למרות שהיא מחזיקה באחד השווקים המתקדמים מדעית בתחום זה בעולם, להתקדם.
בתערוכה שנועדה לאפשר למקבלי החלטות בתחום לחפש את הפתרונות הטכנולוגיים שיענו על הביקוש העולה שמניע את הגלגל הזה, ליעילות יש תפקיד מפתח. אך יעילות זו עדיין לוקה בחסר. משיטוט בתערוכה ניתן היה ללמוד רבות על הכיוונים אליהם הולכת התעשייה, אך גם על מה שעוד חסר בה ועלול להוות מכשול לתחזית האופטימית.
מוצר צריכה לכל דבר, אבל השיטות ארכאיות
בווגאס היה ניתן להתרשם מדוכנים של חברות העוסקות בפלטפורמות דיגיטליות המחברות בין קונים למוכרים, חברות רבות שעוסקות במכשירי עישון ואידוי חדשים שמאפשרים חווית שימוש שונה, מכשורי יבוש ומיצוי מתקדמים להפקה איכותית של החומרים הפעילים בצמח, תאי גידול לשימוש ביתי וכמובן מותגים רבים לעישון ותפרחות מיובשות שארוזות כמו שוקולד יוקרתי.
המשותף לכל אלו הוא הסתכלות על צמח הקנאביס כמוצר צריכה לכל דבר, אך אחד הנושאים הקריטיים ביותר לא זכה לתשומת לב דומה, התמקדות בגנטיקה של הצמח עצמו, באפיון שלו ואיך נכון להתאים את שיטות הגידול והריבוי שלו על מנת לענות על הפערים הניכרים בשוק.
למעשה, הדיון הכה נחוץ על ייעול בקנה מידה מסחרי והפחתת העלויות הניכרות בשיטות גידול קנאביס, בניצול שטחים ובשיטות הפקה של החומרים הפעילים בצמח עדיין נמצא בחיתוליו – זאת למרות שכבר יש חברות שמציעות מערכות גידול אירופוניות, הידרופוניות ומתקדמות אחרות. לפער הזה בין השימוש ההולך וגדל בקנאביס כמוצר צריכה לבין התבססות בשיטות גידול ארכאיות ניכר כבר היום ומורגש היטב גם בקרב מטופלי הקנאביס בישראל. התוצאה: חוסר אחידות והדירות במוצרים המשווקים גם בשם אותו מותג. הדבר מביא לחוסר שביעות רצון של המשתמשים שמקבלים מוצר לא זהה למוצר שרכשו קודם לכן ולרוב אינם מסוגלים לשחזר את החוויה.
כיום החקלאים מתחילים את הגידול בשתילת ייחורים. שיטה זו מבוססת על חיתוך ענף מצמח קיים ושימוש בו ליצירת צמח עתידי. זוהי פרקטיקה עתיקה, יקרה יחסית בשטח ובעבודת ידיים, ולא מתאימה להיקפי הגידול הקיימים ובנוסף גורמת לבעיות אגרונומיות רבות כגון החלשת הצמח . אך עיקר הבעיה היא בקבלת צמחים לא אחידים המבטאים בכל עונת גידול חדשה חומרים פעילים ברמות שונות. כך בסופו של דבר מתקבל מוצר לא איכותי שלא זהה בטעם וברמות החומרים הפעילים למוצר תחת אותם שם ותווית שיוצר מלפני חודשים בודדים מצמחים אחרים של אותו הזן.
הפיתרון - בחקלאות
אחד הפתרונות המוכחים והיעילים לחוסר אחידות בגידולים חקלאיים ידוע ומיושם כמעט בכל צמח חקלאי - ביצוע תהליך טיפוח שבסופו מקבל החקלאי זרעים יציבים ואחידים של זן מסוים שמאפשרים קבלת תפרחת הדירה ללא הגבלה במספר מחזורי הגידול. כך מגודלים מלפפונים, פלפלים, עגבניות ושאר הירקות שאנחנו קונים בסופר. מקורם בזרעים יציבים ולכן הם תמיד זהים לגמרי בטעם ובצורה כל עוד מדובר באותו הזן. אין סיבה שבקנאביס הצרכנים לא יוכלו להנות מאותה אחידות בזנים השונים.
יצירת צמחים אחידים עם תפרחות אחידות ברמת החומרים הפעילים היא המפתח ליצירת שינוי לטובה בתעשיית הקנאביס שיאפשר את המשך צמיחתה – או כפי שהיא ידועה בעגה המקצועית - סטנדרטיזציה.
לראשי התעשייה בכל העולם, אבל גם כאן ב"סטארט-אפ ניישן", שדוגלת בהובלה וחדשנות, צריך ליפול האסימון: אם רוצים שצמח הקנאביס יהפוך באמת ממוצר נישה של צרכנים בודדים למוצר צריכה לכל דבר – הגיעה העת להתאים את שיטות הגידול כך שיאפשרו קבלת מוצר איכותי ואחיד, פעם אחר פעם. על הרגולטורים לפעול לחקיקה בעניין זה ועל ראשי החברות המגדלות לפעול לשם כך. כמו בטבע, השינוי צריך להתחיל בזרעים. משם, יש סיכוי טוב שתחום הקנאביס באמת יהפוך לגדול מהחיים – ממש כמו לאס וגאס.
ירדן דלומי הוא מנהל הפיתוח העסקי והמכירות בחברת הנטיקה והזרעים הישראלית BetterSeeds