לפני שנה וחצי קיבל היזם שחר בר דוד הזמנה מפתיעה, להפוך לדירקטור בחברת בטר (better), אחת החברות המובילות בתעשיית הקנאביס הרפואי בישראל.

"עד לפני שנה וחצי הייתי משקיע שקט, שנמצא רוב הזמן מאחורי הקלעים, לא מעורב מדי", מתחיל את הסיפור שלו בר דוד. "באותה תקופה בטר קידמה הנפקה בבורסה שלבסוף לא יצאה לפועל וכתוצאה מכך הדירקטוריון והמנכ"ל התפטרו, כשהם משאירים את החברה ללא הנהלה, מה שהכניס את החברה לסחרור בלתי צפוי".

הבחירה בבר דוד לא הייתה מקרית. יזם בנשמה, שכבר בגיל 8 החל להרוויח את הכסף הראשון כשמכר לחברים לכיתה את העוגיות מעשה ידיה של אמא שלו. "שמתי לב שבכל פעם כשהחברים מגיעים אלי הביתה, הם מחפשים את העוגיות של אמא בכל הארונות. אז שאלתי אחד מהם, שהיה הכי נחוש, אם היה מוכן לשלם על שקית של עוגיות חמישה שקלים והוא הסכים בשמחה גדולה. הגעתי לאמא, ביקשתי ממנה לקנות יותר קמח וביצים ובתמורה ויתרתי על דמי כיס. המכירה הצליחה".

הרשת החברתית הראשונה בישראל

כל שנות בית הספר בר דוד שיחק כדורסל. בכיתה י"ב החל לעסוק בכל הקשור למסיבות לאירועים. "פתאום הבנתי שאני מכיר הרבה אנשים. המשכתי לעסוק בזה גם בשירות הצבאי, ארגנתי מסיבות לחיילים ובין לבין עלה הרעיון להרים אתר אינטרנט שיעזור לאנשים למצוא אחד את השני. כך, בשנת 2004 הקמתי את הרשת החברתית הישראלית הראשונה – 'מקושרים'".

עוד לפני עידן הפייסבוק הצליח "מקושרים" לעשות מהפיכה בישראל. "לא היה לי תקציב, אז הדפסתי כרטיסי ביקור 'כל ישראל מקושרים זה לזה' עם פרטי האתר והייתי מחלק אותם לאנשים במסיבות, ככה ידעתי לעבוד. הייתי מבקש מכל אחד להיכנס לאתר ולהתחיל לחפש אנשים. היום זה נשמע הכי טבעי, אבל אז היו מסתכלים עלי כמו על משוגע".

משוגע או לא, השיטה עבדה. "בדיוק כפי שקיימת תיאוריית 6 הנקודות, ישראל היא מדינה קטנה מאד ולכן כאן מספיק 2 אנשים כדי להגיע לכל אחד", נזכר בר דוד. האתר הגיע לעשירייה הראשונה של אתרי האינטרנט המובילים בישראל עם מעל מיליון משתמשים רשומים, ובשנת 2009 נמכר לוואלה.

"זה היה האקזיט הראשון שלי. הרגשתי מאד גאה. בתור ילד שבא מבית שלא היה בו הרבה אמצעים, נחשפתי פתאום לסכום כסף מאד גדול. איכשהו התגלגלו אלי החבר'ה של בטר. כששמעתי את החזון המטורף והמשוגע, החלטתי שאני משקיע את רוב הכסף שלי, למרות שכל מי שסיפרתי לו שאני בודק אפשרות להיכנס להשקעות קנאביס, ניסה להוריד אותי מזה בתירוץ שזה סמים, פשיעה ומאד מסוכן".

אבל נחזור שנתיים אחורה, לשנת 2007. טרום תקופת הסמארטפון. האטרקציה היחידה שהטלפון הנייד היה מסוגל לייצר היה משחק הסנייק. אבל בר דוד היה נחוש בדעתו: "בעתיד רוב האנשים יצפו בוידאו דרך מסכי הטלפונים שלהם". וכך קמה לה "שרוטונים" יחד עם השותף, ניב פועל. חברת תוכן, קריאייטיב והפקות שכל אחד מכיר. בהתחלה התמחתה החברה בהפקות סרטוני אנימציה קומיים ברשתות החברתיות ובהמשך נכנסה לשוק הפרסום. נכון להיום, החברה הפיקה קרוב ל-1000 סרטונים הכוללים תכנים מקוריים ותכנים מסחריים, שצברו מעל לחצי מילארד צפיות. היום בר דוד משמש כמנכ"ל החברה וניב פועל לצדו בתפקיד סמנכ"ל התוכן. כשאר הם מייצרים פרסומות אהובות למותגים ולחברות המובילות בישראל. "הצלחנו לגרום לצופים לאהוב את הפרסומות שלנו במקום לדלג עליהן, לראייה ערוץ היוטיוב המסחרי שלנו שאליו רשומים 137,000 מנויים שמעוניינים לצפות בתכנים הפרסומיים שלנו."  

שחר בר דויד  (צילום: אדיר לוטן)
שחר בר-דוד | צילום: אדיר לוטן

"גם אם אפסיד את הכסף שהשקעתי, ארגיש טוב שעזרתי לאנשים"

ועכשיו שוב קפיצה לשנת 2009. בר דוד נחוש בדעתו להשקיע בחברת בטר (better). "אחרי שנחשפתי לכל הסיפור, קראתי מחקרים ולמדתי לעומק על ההיבטים הרפואיים והמדעיים הקשורים בקנאביס. אני זוכר שאמרתי לעצמי שבטוח אעשה משהו טוב, אם אעזור לאנשים לחיות טוב יותר או לחיות בכלל. ידעתי שגם אם אני אפסיד את כל הכסף שהשקעתי בבטר, אני ארגיש טוב עם זה שלפחות עזרתי להרבה אנשים".

היום, במבט לאחור, אני יכול להגיד שכמו כל אנשי עסקים, אני מונע הרבה פעמים מתחושת הבטן שלי. אני מאד מאמין ברגש ובאהבה וכמובן גם חשוב לי ליהנות מהדרך", חוזר בר דוד לתקופה בה רק התחיל לעבוד עם בטר. "האמנתי בתחום הקנאביס, בסגולות הצמח. אגב, אני בטוח שהמדע ימשיך לגלות עוד ועוד תגליות פורצות דרך הקשורות בו. אבל העדפתי להישאר מאחורי הקלעים ולא לספר לאף אחד על ההשקעה, אז הסביבה והחברה עוד לא היו מוכנות לקבל את הבשורה".

פאסט פורוורד ל-2019, אותו טלפון גורלי עם ההזמנה לעבור לפרונט ולהתחיל לנהל את תהליך ההבראה של החברה. העבודה היתה מרובה: לייצב את החברה מבחינת המכירות, להחזיר לאנשים את הביטחון וכמובן להיפטר מהחובות. "היום אני חושב שזה שביטלנו ברגע האחרון את ההנפקה אז ב-2019, היה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לחברה כמו בטר", הוא ממשיך. "על הדרך קרה גם משהו מדהים,  בעוד ורוב החברות במשק היו עסוקות בהנפקות ובגיוסי הון, אנחנו התמקדנו במחקר ופיתוח והמשכנו להעמיק ולבסס את איכות זני הקנאביס והטיפולים שלנו. במקביל, הנענו תהליכים מסחריים גדולים והכנסנו לחברה משקיע בינלאומי שהשקיע בחברה עשרות מיליוני שקלים וכיסינו את כל החובות שהיו לנו. אבל יותר מכל – הצלחנו להחזיר את האנרגיה לחברה ולהתחיל להנגיש לכולם את תפיסת העולם שלה".

כשבר דוד אומר "תפיסת העולם של בטר" (better) הוא מתכוון, "לשים את המטופלים ואת איכות הקנאביס לפני הכל. אני יודע לומר בוודאות שאיכות הזנים שפיתחנו ושאנחנו יודעים להפיק בסדרי גודל מסחריים, יחד עם ההבנה שמה שמניע את אנשי בטר הוא הרצון לשים את המטופל במרכז, לזהות את הצרכים שלו ולהתאים את סוג הזן למצבו הרפואי. שעה שכל עולם הרפואה רק מתחיל לדבר על רפואה מותאמת אישית, במעבדות של בטר כבר מקדימים אותם במספר צעדים".

"בסופו של דבר, מדובר בצמח מדהים", משתף בר דוד. "ואני מרגיש שעוד לא התחלנו לגלות את כל הסגולות הרפואיות שלו. למשל, אחד המחקרים שאנחנו עובדים עליו עכשיו, בצמוד עם המעבדה של פרופ' דדי מאירי מהטכניון, קשור לטיפול באפילפסיה בקרב ילדים באמצעות זן ייחודי של קנאביס שפיתחנו ושיפרנו לאורך השנים. גם הרגולטור האוסטרלי אישר לנו לקדם מחקר קליני שלב 2 בשמן לטיפול באפילפסיה לילדים. רק כדי לסבר את האוזן, אפילפסיה היא אחת המחלות הנוירולוגיות השכיחות ביותר בעולם. למרות זאת, הטיפולים הפרמקולוגיים הזמינים כיום אינם יעילים בכ-30% מהמטופלים. אנחנו מדברים על מיליוני ילדים ללא טיפול אפקטיבי. בנוסף אנחנו עובדים על פיתוח תרופות קנאביס שעשויות להקל על הלומי קרב, ילדים שסובלים מאוטיזם ומצבים בריאותיים אחרים. כמובן לאורך כל הדרך אנחנו תומכים באנשים ועוקבים אחרי המסלול הטיפולי שלהם".

"התפיסה צריכה להשתנות", טוען בר דוד נחרצות. "היום, ב-2021, יותר מדי אנשים עדיין משתמשים בקנאביס רק כמשהו לשימוש פנאי שעושה-'היי' ולכן חשוב במקביל למחקרים ולפיתוח לעבוד גם על ההסברה. בתור אחד שבמשך כל חייו ביזמויות הקודמות שלי, היה שם כדי לחנך את השוק, אני מרגיש שזו השיטה היחידה שתצליח. אנשים צריכים להבין שמדובר בתרופה לכל דבר"."אני מאמין שאנחנו נמצאים היום בפתחה של אחת המהפכות הגדולות ביותר בתחום הרפואה. תחום הקאנביס הרפואי רחוק מכדי מיצוי ואנחנו רואים היום רק את קצה הקרחון שלו. ככל שיותר מדינות יכשירו חוקית את התחום אנו נראה יותר ויותר טיפולים המבוססים על צמח הקנאביס כך שעולם התרופות יתחיל לעסוק במחקר ופיתוח של תרופות מבוססות קנאביס שישנו את עולם התרופות".

בטר מתמקדת בימים אלה בהרחבת פעילות הייצור בישראל ובאוסטרליה לצד כניסה והתבססות בשווקים נוספים שאליהם היא מייעדת לייצא את הטיפולים שלה. "הבידול שלנו הוא בכך שאנחנו יצרנים של טיפולים רפואיים, ושם נמצא הערך האמיתי בתחום הזה. אנחנו לא מגדלים תפרחות אלא מפתחים טיפולים הנותנים מענה למחלות ספציפיות כגון אפילפסיה, מלנומה ואוטיזם. המתקנים שלנו הם מפעלים לייצור טיפולים רפואיים עם מחלקת מחקר ופיתוח. היתרון שלנו נמצא במחקרים ובניסויים הקליניים, בייצור בסטנדרטים עולמיים של פארמה (pharmaceutical-grade) וביכולות ייצור והפקה אוטומטיים מהמתקדמים בעולם. ה-IP שלנו נמצא גם בזנים הייחודיים שפותחו בהנדסה גנטית מהם ניתן למצות את החומרים התרופתיים וגם ביכולת לייצר את אותם זנים באופן עקבי ובכמויות גדולות. בנוסף, כל שרשרת הייצור שלנו היא אורגנית לחלוטין. יתרון נוסף שיש לנו הוא Track Record של למעלה מעשר שנים מול עשרות אלפי מטופלים". 

עם הידע והניסיון שיש לנו היום, הטיפול בקנאביס הרפואי צריך להיות האפשרות הראשונה ולא האחרונה ואני מאמין שהרגולציה יותר ויותר מבינה את זה ושבקרוב גם תאפשר את זה".