עד לפני התפרצות נגיף הקורונה, תרבות האלכוהול בארץ הייתה במגמת עלייה ואפילו בפריחה של ממש, ברי הקוקטיילים שנמצאים בכל פינה, יקבי יינות בוטיק שמקשטים את מפת ישראל ומבשלות הבירה העצמאיות שמייצרות קהל מעריצים אדוק. אנחנו מקווים שסגירת המשק שהייתה בחודשים האחרונים, לא חיסלה את ההתקדמות אלא רק השהתה אותם. למרות זאת, היו גם יתרונות לתקופה הזו. בזמן שמקומות הבילוי היו סגורים ואנשים לא יכלו לצאת ולשתות את הבירה או המשקה האהוב עליהם על הבר, הם ניצלו את הזמן דווקא בשביל ללמוד יותר על המשקאות.

"התנועה בקבוצה גדלה בטירוף, אתה לא מבין אפילו כמה", מספר ל-mako קובי קרמר, ממייסדי "בירה אחת ביום", קבוצת הפייסבוק המונה היום קרוב ל-4.5 אלף חברים שמנהלים דיונים באופן יום-יומי על בירות מיוחדות ואקזוטיות שיצא להם לטעום. "בגלל שיש לנו צוות ניהול רחב יחסית וכולו אנשים שחיים את התחום, ניצלנו את המצב. מההתחלה כבר עברנו לעשות הרצאות וסדנאות אונליין", הוסיף קרמר.

לחברי "בירה אחת" היו תוכניות גדולות לקיץ כמו פסטיבל בירה ענק עם משתתפי הקבוצה. תוכננו להתקיים גם משלחות של אנשים לפסטיבל בירה בבולגריה, ולכנס מבשלי בירה הגדול בעולם בארצות הברית, אבל הקורונה כידוע קטעה הכל וכנראה ששום דבר מזה לא יקרה בזמן הקרוב. אבל כמו שקרמר סיפר, הם ניצלו את הזמן לעשות התאמות והתנפלו על ההזדמנות בשביל להגדיל את חברי הקבוצה. 

קובי קרמר - בירה אחת ביום (צילום: קובי קרמר - בירה אחת ביום)
צילום: קובי קרמר - בירה אחת ביום

קרמר עצמו, מגיע מעולם השיווק ובירות תמיד היו תחביב קטן כשטייל בחו"ל. הוא מספר שהיה מקפיד לטעום את הבירות המקומיות בכל מקום שהגיע אליו ומנסה להבין את כל המנהגים המקומיים שקשורים לבירה. 

מה גרם לך לפתוח את הקבוצה?
"אני עושה את זה כבר מ-2009 ואת הקבוצה הקמנו לפני שנה וחצי. כל בירה חדשה שמגיעה לארץ או ישראלית חדשה שיוצאת - אני טועם. עם הזמן גיליתי שיש עוד אנשים כמוני בארץ ושזו למעשה תופעה עולמית, אז החלטתי שקבוצת פייסבוק תהיה המקום מתאים ביותר שבו שאוכל לשתף, עם כל חובבי הבירה שקיימים בישראלי כמוני, את מה שאני טועם".

אתה באמת שותה בירה אחת ביום?
"על השם אחראי השותף שלי לקבוצה שחר הרץ, שהוא מהדמויות המוכרות ביותר בעולם הבירה בישראל. הוא לימד הרבה אנשים איך להכין בירה, הוציא טיולים בחו"ל והוא הביא את הרעיון כי בירה היא די משקה בריא, הצרפתים אומנם עשו ליין אחלה של יחסי ציבור, אבל גם לבירה יש את אותם מרכיבים בריאים שמיוחסים ליין. אנשים לא יודעים אבל כמות צריכת הבירה של הישראלים היא מהנמוכות בעולם. יש לפנינו כמה מדינות מוסלמיות ששם אסור לשתות לפי החוק, אבל אנחנו בין הנמוכים בעולם, אז המטרה שלנו היא לא סתם לעודד צריכת אלכוהול, אלא לעודד אנשים לטעום ולנסות בירות חדשות שלא ניסו".

לאחרונה קרמר נתקל במספר פוסטים בקבוצה שעוררו שיח לוהט לגבי בירת מכבי. "באופן כללי, האג'נדה שלנו היא לחפש בירות מיוחדות, אבל אנחנו מאמינים שכל בירה היא רלוונטית, בהתאם למקום ולסיטואציה". מנהל הקבוצה מוסיף שבעיקר הפריע לו שאנשים טענו שלא ישתו לעולם בירה מכבי ולכן החליט לעשות ניסוי קטן- ביחד עם מכבי וטמפו הוא ערך טעימה עיוורת לחברי הקבוצה. הטעימה כללה 4 בירות מקומיות, ביניהן מכבי. המשקאות נשלחו (ללא אמצעי זיהוי) לקבוצה של כ-50 נרשמים מהקבוצה. הם התבקשו לטעום שתי בירות לפני מפגש הזום, כאשר נשארו 2 בירות לטעימות מודרכות בלייב- ביניהן מכבי.

קובי קרמר - בירה אחת ביום (צילום: קובי קרמר - בירה אחת ביום)
צילום: קובי קרמר - בירה אחת ביום

"הדעה האישית שלי היא שמכבי היא בירה שהייתה בישראל הרבה לפני שמישהו הבין בכלל בתחום. עם השנים הדעה השלילית עליה התקבעה ולא בצדק לדעתי. האמת היא בסוף שבירה מכבי היא בירה טובה. היא עשויה טוב, היא 100% לתת וזה לא מובן מאליו (לא מעט מוסיפים תירס בשביל להוזיל עלויות). ולמרות זאת מבחינת מכבי לערוך את הטעימה היה מהלך אמיץ".

מייסד הקבוצה מודה שחשב שיהיו תגובות מעורבות, אבל לטענתו גם הוא לא ציפה שרוב התגובות יהיו כל כך חיוביות. "הייתי בשוק. אנשים פשוט הגיבו 'וואו, איזו בירה טובה' ואף אחד לא זיהה אותה. ואנשים ממש נהנו והיו בטוחים שהם שותים איזו IPA טרייה. קיבלתי המון פידבקים מאנשים שטענו שהם ישתו מהיום מכבי".

היה לך איזה הישג עם הקבוצה שעצרת והסתכלת ואמרת וואו?
"מבחינתי אני גאה פשוט כשהתחום הישראלי מתפתח. יש בישראל כיום מגוון בירות שלא האמנתי שיהיו פה שנה וחצי אחורה. עצם זה שבירת מכבי וטמפו, הספק הכי גדול בישראל, משתפים איתנו פעולה, זה הישג עצום".