רפאל נדאל (צילום: Lucas Dawson, GettyImages IL)
אין מה לעשות, הוא באמת מס' 1. נדאל | צילום: Lucas Dawson, GettyImages IL

רפאל נדאל זכה היום (ראשון) בתואר גראנד סלאם שישי בקריירה לאחר שגבר בגמר אליפות אוסטרליה על המדורג 2 בעולם, רוג'ר פדרר, 5:7, 6:3, 6:7, 6:3 ו-2:6 בסופו של קרב מרתק שנמשך 4 שעות ו-23 דקות.

המפגש בין השניים, הוליד עוד קלאסיקה בלתי נשכחת, שלא נופלת בהרבה מהגמר הענק בווימבלדון האחרון ולבטח תירשם בספרי ההסטוריה.

פדרר, שהציג יכולת מצויינת במהלך הטורניר, רצה להחזיר לעצמו את התואר שאיבד בעונה שעברה לנובאק ג'וקוביץ' ועל הדרך להשוות את שיאו של פיט סמפראס, שזכה ב-14 טורנירי גראנד סלאם, אך נכנע למדורג 1 בעולם בפעם החמישית ברציפות.

בעקבות הניצחון על פדרר ובאליפות כולה, ישלשל נדאל לכיסו סכום "צנוע" בסך 1.62 מיליון דולרים אוסטרלים.

מערכה ראשונה - 5:7 לנדאל

פדרר הגיש ראשון אך נקלע לפיגור 40:15 אחרי שתי טעויות בלתי מחוייבות ושגיאה כפולה בהגשה. השוויצרי המשיך לטעות בצורה לא אופיינית וחבט כדור נוסף החוצה בכדי לאפשר ליריבו הספרדי להשיג שבירה מוקדמת ולעלות ליתרון 0:1.

למרות הפתיחה הרעה, השוויצרי לא נבהל והשיב לנדאל עם שני ווינרים נהדרים מהקו האחורי בדרך ל-15:30 אל מול ההגשה של הספרדי. שגיאה של "מלך החימר" העניקה לפדרר אפשרות שבירה, אך נדאל התעלה וכפה שובר שיוויון. חבטת כף היד המפורסמת של פדרר הוציאה לפועל עוד ווינר משובח בדרך לאפשרות שבירה נוספת, שלא נוצלה, אולם הפנומן הגיב עם ווינר נוסף ושבירה ראשונה משלו. - 1:1.

פדרר המשיך לשלוט בנקודות והריץ את נדאל לכל עבר. הספרדי צבר ווינר ראשון משלו במשחק, אך אייס ראשון מצידו של השוויצרי העניק לו יתרון 15:40. חבטת כף יד מסוגננת מהבייסליין, העניקה לפדרר יתרון 1:2 במערכה. מנגד, הטעויות המשיכו להיות בעוכריו של המדורג 2 בעולם, שחבט שלושה כדורים החוצה ועזר לספרדי לחזור ל-2:2 בתום משחקון קליל.

נדאל נכנס בהדרגה למשחק והפך אגרסיבי יותר בדרך ל-0:3 במשחקון החמישי, אך הראה מנגד עד כמה משחק הרשת שלו לוקה בחסר כשלא הצליח לנצל נקודה קלילה לטובתו. חבטה של פדרר לרשת העניקה לנדאל יתרון 30:40 ואפשרות שבירה, אך פדרר התאושש וחבט אייס שני במשחק בדרך ל-2:3.

ההגשה עברה לנדאל, שעלה ל-15:30 אחרי טעות נוספת של פדרר. השוויצרי המשיך לשחק בסבלנות מהקו האחורי וחבט ווינר אדיר שנחת על הקו והעניק לו אפשרות שבירה, שנוצלה כהלכה - 2:4 לשוויצרי. המשחקון השביעי של המערכה החל באייס של פדרר, השלישי שלו במשחק, ונמשך עם חבטה בלתי יאמנת של נדאל שעלה ל-30:40, כשהוא סוחט תשואות רמות מעשרות אלפי הצופים ב"רוד לייבר". שגיאה כפולה בהגשה של פדרר, העניקה לנדאל שבירה שנייה במשחק - 3:4 לשוייצרי.

המשחקון הבא היה כולו נדאל, שהמשיך להינות מהטעויות של השוייצרי בדרך ל-4:4. ההגשה חזרה לפדרר, ששלט במשחקון ה-9 ביד רמה, אילץ את נדאל להילחם על כל כדור וניצח בקלילות בכדי לעלות ליתרון 4:5.

ווינר בלתי אפשרי של פדרר במכת גב יד משובחת, העלה אותו ל-0:15, אך נדאל חזר ל-15:40 והמשיך לניצחון במשחקון - 5:5. פדרר הבין שעליו לנצל יותר את משחק הרשת המשובח שלו, עלה קדימה ובלם חבטה אדירה של נדאל בדרך ל-15:15. מעבר השני, נדאל השיב ב"דרופ-שוט" מתוחכם, ללא כל מענה מצידו של פדרר - 15:40 לספרדי נגד ההגשה של פדרר. ווינר של נדאל, ה-9 שלו במשחק, הקנה לו שבירה מספר 3 - 5:6 למדורג 1, שמגיש למערכה.

נדאל עלה ל-0:30 קליל במשחקון הבא ובהמשך ל-15:40 אחרי חבטה לא מוצלחת של פדרר החוצה. מכת פור-האנד משובחת של הספרדי, העניקה לו 5:7 וניצחון במערכה הראשונה שנמשכה לא פחות מ-58 דקות.

מערכה שניה - 3:6 לפדרר

פדרר פתח את המערכה השניה עם אייס ו-וולי אדיר מהרשת בדרך ל-30:40 וקינח עם אייס נוסף, הרביעי שלו במשחק, כדי לעלות ל-0:1 במערכה. נדאל השיב מלחמה, עלה ל-15:40 במשחקון הבא. פדרר חזר ל-40:30, אך נדאל השיב בחבטת גב יד אדירה שנחתה ממש על הקו - 1:1. המשחקון השלישי של המערכה היה בסימן פדרר, שניצח ללא מענה מצד יריבו והחזיר לעצמו את היתרון - 1:2.

שתי טעויות בלתי מחייבות של פדרר ו-ווינר נוסף של נדאל, העניקו לספרדי יתרון 15:40 במשחקון הרביעי. השניים המשיכו להילחם כשני אריות והולידו את הנקודה היפה עד כה במשחק, כשפדרר משחרר ווינר אדיר בתום גיים ארוך להפליא בדרך ל-40:40. פדרר, בעזרת עבודת רגליים אדירה, חבט ווינר נוסף והשיג אפשרות שבירה, אך נדאל השיב עם האייס ראשון שלו במשחק ונהנה מטעות נוספת של יריבו כדי להשוות ל-2:2.

המשחק המשיך להיות שקול והתאפיין בגיימים ארוכים שהתנהלו בעיקר מהקו האחורי. הטעויות, אוי הטעויות. פדרר המשיך לתקוף אך לעיתים איבד סבלנות, דבר שהיה בעוכריו. נדאל ניצל שתי טעויות רצופות של השוייצרי בכדי להשיג שבירה ראשונה במערכה השניה - 2:3 לספרדי.

טעות כפולה של נדאל בהגשה, הראשונה שלו במשחק, בתוספת שגיאה בלתי מחוייבת, העניקו לפדרר אפשרות שבירה, שהפעם נוצלה - 3:3. פדרר המשיך לנוע על גלי המומנטום וניצח גם את המשחקון הבא בקלילות יתרה - 3:4.

ה"סלייס" הקטלני של פדרר המשיך להיות נשק עיקרי בנקודות, נדאל נראה כמתעייף והשוייצרי ניצל זאת בכדי לעלות לרשת ולחבוט ווינר נהדר בדרך ל-15:40. נדאל לא נבהל והשיב עם סרב מסובב להפליא שאילץ את פדרר לשגות בדרך ל-40:40. השוייצרי השיג עוד שתי אפשרויות שבירה, אך הספרדי חבט אייס אדיר והוסיף "דרופ שוט" אלגנטי בדרך לשיוויון. הפעם, פדרר לא נתן למשחקון לחמוק מידיו והוא הצליח לשבור את הספרדי בדרך ל-3:5.

ההגשה חזרה לפדרר, ששלט במשחקון ה-9 של הסט ביד רמה והצליח להשיג ניצחון במערכה, הפעם "רק" אחרי 52 דקות (לצורך השוואה, משך הזמן של גמר הנשים בין סרינה וויליאמס לדינארה סאפינה).

מערכה שלישית - 6:7 לנדאל

נדאל עלה בטירוף למערכה השלישית והרבה להשתמש במכת כף היד האדירה שלו בדרך ל-15:40. פדרר חזר ל-40:30 אך שגה והעניק לספרדי יתרון 0:1 במערכה. ההגשה חזרה למדורג 2, שעלה ל-0:40 אחרי אייס נוסף ושגיאה בלתי מחוייבת של יריבו. נדאל, בנחישות אופיינית, חזר ל-40:30 אך פדרר שמר על משחק ההגשה עם הנחתה אדירה בסמוך לרשת - 1:1.

ההגשה חזרה לספרדי, שעלה ל-0:30 באמצעות חבטת כף יד אדירה. פדרר השיב מלחמה, חזר ל-30:30 ובהמשך ל-40:40 עם עוד "סלייס" אפקטיבי. הקהל במלבורן לא הפסיק להריע, אחרי עוד "פור-האנד" של נדאל ומהעבר השני, "בק-האנד" של השוייצרי שכפה שיוויון 40:40 בשנית. הפעם, נדאל לא התכוון לוותר על ההגשה שלו ולחק את המשחקון בדרך ל-1:2.

השניים העלו את רמת המשחק שלהם וניפקו את הגיים היפה ביותר במשחק, בשעה שפדרר מציל שתי הנחתות אדירות של נדאל בסמוך לרשת, אך לא מצליח לאגור כוחות בכדי לבלום את המכה השלישית. אייס נוסף של השוייצרי, ה-9 שלו במשחק, העניק לו ניצחון במשחקון - 2:2.

פדרר עלה לפרקים לרשת והקשה על נדאל, אך זה השיב בעוד חבטה בלתי אפשרית על מנת להשוות להשוות ל-15:15 במשחקון החמישי של המערכה. פדרר הוכיח שבכל הנוגע לכושר גופני, הוא לא נופל בהרבה מנדאל, אך לא יכל לספרדי שלקח את המשחקון הבא בדרך ליתרון 2:3. שגיאה בלתי מחוייבת של הפנומן השוייצרי העניקה לנדאל יתרון 30:40 ואפשרות שבירה, אך פדרר כפה שיוויון עם מכת כף יד עוצמתית לפינה והמשיך לניצחון במשחקון - 3:3.

העייפות החלה לתת את אותותיה מבחינת נדאל, שביצע יותר מדי טעויות מבדרך כלל. פדרר עלה ל-15:30 אך הספרדי חזר ל-30:40 ולניצחון במשחקון - 3:4. ווינר של פדרר במכת כף יד בתוספת לשגיאה בלתי מחוייבת של נדאל, הקנו לשוויצרי ניצחון קליל במשחקון ה-8 של הסט - 4:4.

פדרר העלה את רמת המשחק שלו, עלה ל-0:30 במשחקון הבא ובהמשך השיג 3 אפשרויות שבירה אחרי שגיאה נוספת של נדאל העייף. הספרדי היה רחוק מלהיכנע וחזר ל-40:40. לאחר מכן הגיע גיים שנמשך למעלה מדקה, אותו הצליח פדרר להכריע לטובתו, אך נדאל הגיב באייס משום מקום והמשיך לניצחון במשחקון - 4:5 למטאדור.

השוייצרי המשיך לעלות לרשת והלחיץ את נדאל, שחבט החוצה. ביתרון 15:40 חבט פדרר ווינר שנותר ללא מענה וכפה שיוויון 5:5 במערכה. במשחקון הבא עלה המדורג 2 בעולם ליתרון 15:30 ובהמשך הציל כדור בלתי אפשרי על מנת לצבור שתי אפשרויות שבירה. נדאל חזר גם מזה וכפה שני שוברי שיוויון במשחקון. שגיאה בלתי מחוייבת של פדרר העניקה לספרדי ניצחון ויתרון 5:6 במערכה השניה.

שתי שגיאות בלתי מחוייבות של פדרר העניקו לנדאל אפשרות שבירה במשחקון ונקודת מערכה. פדרר השווה ל-40:40 ועלה ליתרון, אך נדאל כפה שיוויון בשנית. כשהוא עם הגב אל הקיר, פדרר התעשטת ולקח את המשחקון בכדי לכפות שובר שיוויון.

שובר שיוויון: פדרר עלה ל-1:2 אחרי ווינר וטעות של נדאל, אך הספרדי חזר אחרי שגיאה, הפעם של השוייצרי, ל-2:2. נדאל עלה ל-2:3 אחרי שצ'אלנג של פדרר לא התקבל, אל המדורג 2 השיב בסיומת נאה ליד הרשת בדרך ל-3:3.

ווינר של נדאל עם כף היד העניק לו יתרון 3:5. נדאל שלט במהלך העניינים וטירטר את פדרר מצד לצד. נקודה של הספרדי ליד הרשת ושגיאה כפולה של פדרר, העניקו לנדאל את המערכה.

מערכה רביעית - 3:6 לפדרר

פדרר פתח בסערה את הסט השלישי וניצח את משחקון ההגשה שלו על האפס (בפעם השניה בלבד במשחק) כדי לעלות ליתרון 0:1. נדאל נלחץ מעט וחבט לרשת, מה שהקנה לסגנו בדירוג העולמי שתי אפשרויות שבירה. הפעם פדרר הצליח לנצל את ההזדמנות ועלה ל-0:2 משמעותי במערכה.

רוג'ר פדרר (צילום: Clive Brunskill, GettyImages IL)
לא הצליח להתעלות באמת. פדרר | צילום: Clive Brunskill, GettyImages IL

מכת כף היד האדירה של נדאל הוכיחה בפעם המי יודע כמה את יעילותה והעניקה לו שבירה במערכה וראשונה מזה זמן רב - 1:2 לפדרר. השייצרי נהנה מלא מעט מזל במשחקון הבא, כשכדור שחבט קיפץ על הרשת ונחת בצד המגרש של נדאל - 0:30 לשוייצרי. המדורג 1 בעולם השיב בשתי נקודות משלו וכפה שיוויון 30:30. בהמשך השיג הספרדי שתי נקודות נוספות והשווה את המערכה ל-2:2.

המומנטום של נדאל נמשך והספרדי השיג נקודת שבירה נוספת במערכה. פדרר ניצל וכפה שובר שיוויון, אך ביצע טעות כפולה שמנעה ממנו לקחת את המשחקון. בהמשך יכול היה נדאל לשבור את השוייצרי אך חבט מעמדה נוחה החוצה. זה עדיין לא נגמר: הספרדי ניפק חבטת החזרה לא מהעולם הזה והניף את ידיו לשמיים, אך פדרר הגיב עם אייס נוסף והפך את הקערה על פיה בדרך ל-2:3.

פדרר לא עצר ועלה ל-30:40 במשחקון השישי של המערכה השלישית. השוייצרי ניצל את נקודת השבירה שהשיג ועלה ליתרון 2:4. ההגשה חזרה לידיו של המדורג 2, שהגדיל את יתרונו ל-2:5 אחרי משחקון קליל במיוחד.

אם מישהו לא הבין זאת קודם, נדאל לא התכוון לוותר על המשחק במהרה וצימק ל-5:3 אחרי משחקון הגשה שהתנהל בשליטה בלעדית. פדרר הגיב במשחקון הגשה מצוין משל עצמו וניצח במערכה כולה, בדרך לשיוויון 2:2 במשחק.

מערכה חמישית

נדאל שמר על משחקון ההגשה שלו ועלה ל-0:1 בפתיחת המערכה החמישית והמכרעת. פדרר המשיך לעלות לרשת, חזר מפיגור 30:15 במשחקון השני וסיים עם הנחתה עוצמתית בדרך ל-1:1. ההגשה חזרה לספרדי, שחבט שני אייסים והפגין עליונות מהקו האחורי בדרך למשחקון הראשון במשחק בו הוא מנצח את פדרר על האפס - 1:2 לנדאל.

אייס של פדרר העניק לו יתרון 15:30 במשחקון הבא, אולם טעות בלתי מחוייבת שלו בהמשך, העניקה לנדאל נקודת שבירה. הטעויות, שהיו בעוכריו של פדרר לכל אורך המשחק, באו לידי ביטוי גם הפעם, בשעה שהשוייצרי חובט לרשת ונותן לנדאל יתרון 1:3 במערכה.

שתי טעויות רצופות של פדרר העניקו לנדאל יתרון 0:40 במשחקון החמישי והקריטי של המערכה. השוייצרי עוד הצליח לחזור ל-40:40 אך לא יותר מזה - המדורג 1 בעולם שנראה רענן מתמיד, חבט עוד ווינר בדרך לניצחון שני ברצף במשחקונים ול-1:4 משמעותי במערכה המכריעה.

כשהוא בפיגור 4:1 פדרר התעורר, חבט שני אייסים רצופים ועלה ליתרון 0:40 במשחקון. טעות בלתי מחוייבת של נדאל, צימקה את הפער ל-4:2 בלבד, לטובתו של נדאל.