ב.מ.וו X5 משוריין (צילום: ספורט 5)
ב.מ.וו X5 משוריין | צילום: ספורט 5

 

אנחנו אולי כותבים כאן את המובן מאליו, אבל חייבים להודות שקיימת סתירה די רצינית בין ב.מ.וו X5 לבין צ'קלקה כחולה שמזוהה עם ניידות משטרה, קל וחומר כאשר מדובר בישראל (ולא רק). אבל אם נניח רגע בצד את התיוגים, ה-X5 המשוריין והחדש של הבווארים, ה-VR6 'פרוטקשן', הוא אחד מכלי הרכב המתוחכמים ביותר שהם תכננו בשנים האחרונות עבור אחמ"ים למיניהם שזקוקים לשמירה מתגלגלת. 

במבט ראשון הוא לא נראה חריג מכל X5 מלבד התאורה הכחולה בשבכה ומעל התקרה, אבל מתחת לפני השטח מסתתרת מערכת מיגון שתוכל למלט את יושבי הרכב מאיזורים מסוכנים תוך עיסוי גבם. אז מה יש לנו כאן בתפריט? נתחיל עם המתאבן; הגנה מפני יריות מצוינת בקטלוג עם עמידות בפני קליעים של רובה AK-47 בקוטר 7.62 מ"מ. הלאה. ב.מ.וו מציינים עוד שהרכב עמיד בפני מטעני צד במשקל 15 קילוגרמים (TNT) במרחק של עד 4 מטרים ומי שרוצה להרחיב את המעטפת ניתן לרכוש גם הגנת גחון מפני רימוני יד.

המיגון הוא תוצאה של הלבשת יריעות פלדה מחוזקות בדלתות ומיגונים כפולים בזגוגיות. רוחב החלונות למשל הוא יותר מ-30 מילימטרים ובחברה מעירים שעובי זה מספיק כדי לעמוד בפני קליעי אקדחים במרחק אפס, ואף הוסיפו בתוך הזגוגית שכבה שמונעת התפזרות של רסיסים מסוכנים שעלולים לחתוך את הנוסעים. אבל, גולת הכותרת ב-X5 המשוריין היא אופציה שלוקחת בחשבון גם התקפות עם חומרי נפץ וקליעים מעל הראשים - כלומר שימוש ברחפנים מתאבדים. גג מחוזק מעניק ליושבים כמה שניות לחשב מסלול מחדש, שכן הוא עמיד בפני חומרי נפץ מסוג C4 במשקל של עד 200 גרם. 

בניגוד לכמה כלי רכב משוריינים מובחרים שבהם אף תמצאנה מערכות תקיפה (גז, עשן וכדומה), ל-X5 יש מערכות התרעה אור-קוליות בלבד. פאנל מקשים ליד מוט ההילוכים כולל אינטרקום מובנה לשיחות עם היושבים מאחור, בקרת כריזה עם צופר שאמור להחריש את אזניי התוקפים והרבה אורות מבהבהים. כמו כן, במידה וצמיגי הרכב מנוקבים על ידי כדורים אפשר לנהוג ללא אוויר וכן קיימת מערכת ניתוק דלק מתקדמת במידה ומכל הבנזין סופג פגיעה. 

ואם כל זה לא עוזר וחומת האש מתפוגגת, תמיד אפשר לרמוס את המצערת ולברוח; לצורך כך תוכלו לגייס לרשותכם קרוב ל-530 כ"ס ממנוע 4.4 ל' טווין-טורבו שמונה צילינדרים עם 76 קג"מ. תוספת המשקל נאמדת בכמה עשרות קילוגרמים נכבדים, אבל זה עדיין לא גורם ל-X5 לעמוד במקום כמו מטרה נייחת. הוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות בלבד ומהירותו המרבית היא 210 קמ"ש מבוקרים אלקטרונית. צריכת הדלק אם שאלתם היא בערך 6 ק"מ לליטר.

חשוב להדגיש, ה-X5 עם חבילת ה-VR6 אינו מיוצר מחוץ למטה היצרן, כפי שאולי מבוצע בסדנאות חוץ או בהזמנה שלאחר קניה. ב.מ.וו מרכיבה את ה-VR6 פרוקטשן על רצפת הייצור של הרכב בספרטנבורג, דרום קליפורניה לצד כל דגמי ה-SUV של המותג הגרמני, מה שמבטיח איכות ייצור גבוהה ועמידה בכל הקריטריונים הקפדניים של ב.מ.וו. כל רוכש זוכה להדרכה צמודה של מהנדסי ב.מ.וו בהתאם לצרכיו האישיים. המחיר עדיין לא פורסם, אבל כהרגלם של דגמים משוריינים, הוא עתיד להיות גבוה ב-30-40% מגרסאות קונבציונליות.

ב.מ.וו מציינים השנה קרוב ל-40 שנה של פיתוח כלי רכב משוריינים. המכונית הראשונה שהוצעה במסגרת סדרות המיגון המתקדמות היא ה-733 high security שהופיעה ב-1978. מאותה נקודת זמן, ב.מ.וו ייצרה כמעט בכל מחזור חייה של סדרה 7 מכונית עמידה בפני התקפות של כלי נשק מסוגים שונים, והמשיכה לעשות כך גם בסדרות 3, סדרות 5 וכן בחלק מהקרוסאוברים הבינוניים.