sportFive816826 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

פרשת הדיזלגייט שנחשבת להונאה הגדולה בהיסטוריה של תעשיית הרכב עם נתוני זיהום אוויר שקריים ממשיכה לחצוב בסלע המוצק של תאגיד פולקסוואגן. לאחרונה פורסם כי אחד מבכירי פורשה הוזמן לחקירה בחשד שגם הוא מעורב בפרשה שעולה עדין לפולקסוואגן מאות מיליוני יורו בנזקים ישירים ועוד כמה מאות מיליוני יורו בנזקים עקיפים כשההערכה של אנליסטים כלכליים בשוק הרכב העולמי שהפרשה טרם הסתיימה מבחינה כלכלית ופולקסוואגן עוד תשלם מחיר נוסף. חרף העניין המאוד חמור הזה, המכירות של פולקסוואגן בשנתיים האחרונות נמצאות בשיאן ובשנה שעברה התאגיד חצה את קו המכירות של 10 מיליון כלי רכב בשנה ודחק את טויוטה למקום שני. אנשי המכירות אמנם מרוצים מהתוצאות אך בסיכום הכולל של מאזני החברה הענקית, עדיין ניכר אותו נזק כלכלי של אותה פרשה עגומה שמלווה את הקונצרן שנה שלישית ברציפות.

יו"ר חדש עם משימה
הרברט דיס, יושב הראש החדש של הקונצרן שמונה לאחרונה לתפקיד אחרי ששימש בתפקיד מנכ"ל, איננו פוסל על הסף את מכירת אחד המותגים של החברה העצומה במטרה לגייס סכום כסף גדול ממקור חיצוני שיכסה ולו חלקית את הבור הענק שנפער עקב הנזק של אותה פרשה. לפני שנה עסקו בפולקסוואגן בניסיון מכירה של יצרנית האופנועים האיטלקית דוקאטי אולם ברגע האחרון, העסקה שכבר היו לה הצעות, ירדה מסד היום. האם שוב מדובר בדוקאטי, או אולי באחד ממותגי הפרימיום כמו בנטלי או בוגאטי? קשה להניח שפולקסוואגן תיפטר מאחד החברות שמכניסות לה הכי הרבה כסף כגון סיאט או סקודה וגם מכירתה של אאודי או פורשה נראית כאופציה לא הגיונית, אבל היו"ר החדש אמר שכל המותגים עומדים למבחן בעיניו מבלי להבדיל ביניהם. ניסיונות וגישושים בהנהלת התאגיד נתקלים בתגובות אדישות ובטוחות שלא תהיה מכירה של שום מותג, אבל כולם מחכים שם בקוצר רוח לתוצאות הבחינה של יו"ר החברה ולהמלצותיו שיובאו לאישור ההנהלה. זהו מבחן אדיר להחלטות האמיצות שיצטרך לקבל הרברט דיס בתחילת תפקידו וזהו מבחן אמון גדול של ההנהלה שמינתה אותו לתפקיד, לתמוך בו גם אם זה לא עולה בקנה אחד עם חלק מדעותיהם של חברי ההנהלה.