ניצחון גדול! אדם ייטס (getty) (צילום: ספורט 5)
ניצחון גדול! אדם ייטס (getty) | צילום: ספורט 5
השאיר את סיימון מאחור. אדם ייטס (getty) (צילום: ספורט 5)
השאיר את סיימון מאחור. אדם ייטס (getty) | צילום: ספורט 5

איזה סיפור נפלא כבר בקטע הפתיחה של הטור דה פראנס. המהדורה ה-110 יצאה היום (שבת) לדרך עם דרמה גדולה על קו הסיום בבילבאו (182 ק"מ). אדם ייטס גבר על אחיו סיימון ייטס וזכה בשלב ראשון אי פעם בקריירה וילבש את החולצה הצהובה.

ייטס פתח בהתקפה בעליה האחרונה והמכרעת בקוט דה פיקה ואליו הצטרף אחיו. השניים עבדו קשה כדי ליצור פער של 15 שניות ואף יותר בקילומטרים האחרונים ולבסוף לרוכב של UAE היה יותר כוח ב-600 המטרים בעליה לעיר הבאסקית. 4 שניות לאחר מכן הגיע אחיו הגדול סיימון מג'ייקו אלולה.

טדיי פוגצ'אר, אחד המועמדים הבכירים לניצחון בטור ובשלב, לא הצליח לנער את יריבו הגדול והאלוף יונאס וינגגור בעליה לקוט דה פיקה (10 אחוזי שיפוע, 2 ק"מ), אבל לקח את נקודות הבונוס והגיע למקום השלישי. אלוף הטור סיים במקום התשיעי. גם טיבו פינו (4), ג'יי הינדלי (7) ודויד גודו (10) סיימו בזמן זהה.

מי ששיחק אותה בגדול הוא מייקל וודס. הרוכב של ישראל פרמייר טק לא הגיע למרוץ במחשבה על הדירוג הכללי אבל הרשים ביום הפתיחה וסיים במקום החמישי בזמן זהה לזה של הפייבוריטים הגדולים, כשהוא נותן דחיפה מוראלית לקבוצה הישראלית.

תוצאות הקטע הראשון (צילום: ספורט 5)
תוצאות הקטע הראשון | צילום: ספורט 5

תאונה קשה התרחשה בירידה מהקול דה ויורו, כ-22 ק"מ לסיום השלב. אנריק מאס אחד המועמדים לסיים על הפודיום נאלץ לפרוש בעקבות כך ואילו ריצ'ארד קרפאס, עוד מועמד GC, שנפגע בברכו המשיך לדווש אבל הפסיד 15 דקות ולאחר הסיום הודיעה קבוצתו EF על פרישה.

אדם ייטס מוביל בדירוג הכללי ביתרון של 8 שניות (כולל בונוס) על פני אחיו המדורג שני. פוגצ'אר מדורג שלישי בפיגור 18 שניות מהחולצה הצהובה. וינגגור מדורג תשיעי בדירוג בפיגור של 22 שניות אחרי אדם ייטס, ויכול להיות מרוצה מכך שיריבו הגדול פוגצ'אר לא זכה בשלב.

ממשיכים בחבל הבאסקים. הקטע השני של הטור יצא לדרך מוויטוריה-גאסטייס - 208.9 ק"מ עד לסן סבסטיאן. השלב יתאפיין בחמש עליות מדורגות, כולל הטיפוס המפורסם ליאיסקיבל (8.1 ק"מ, 5.3 אחוזי שיפוע) שפסגתו תופיע 16 ק"מ לסיום. גם היום השני לא מיועד לספרינטרים, אלא בעיקר לפאנצ'רים - רוכבים שמסוגלים להאיץ בעליות קצרות.