מונעים משנאה? אוהדי הפועל ת"א (אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
מונעים משנאה? אוהדי הפועל ת"א (אלן שיבר) | צילום: ספורט 5
"הנהלת הפועל ת"א לא רואה פסול בשיר". מזרחי | צילום: ספורט 5

תשמעו בדיחה: "אני יודע שיכול להיות שזה יהיה הסוף של הקבוצה הנפלאה הזו שקמה בזכות אמונה ואהבה של כל כך הרבה אנשים".

לרגע חשבתי שחזרתי לשנות התשעים ואני קורא טור של עדי גורדון שמספר לנו למה האהבה תנצח, אבל לא, מדובר בטור של אוהד הפועל ת"א, החוזר על דברי יו"ר קבוצת הכדורסל של הפועל ת"א, רמי כהן. טור שמתעקש שהקריאות כלפי חוסות תחת חופש הביטוי וכי עונש הרדיוס שהוטל על הקבוצה שערורייתי.

אז אני מבין שלגיא לרנר אין בעיה לשבת ביציעי הדרייב אין (ד"ש לחולדאי), ושהוא נהנה לשמוע, או אולי גם להשתתף בגרון ניחר, בשירי הנאצה והקללות בכל פעם שמכבי ת"א מגיעה לשחק מול הפועל ת"א. ניחא הנאצות היו במשחקים ישירים, אבל לא ולא. כיוון שאוהדי הפועל אוהבים להיות הקורבן, הפך השיר לשיר העידוד המרכזי שלהם.

אז שתדע, הדבר היחיד שמניע את הפועל ת"א הוא השנאה ולא האהבה. השנאה הזו מעבירה אתכם על דעתכם, או אולי היא דווקא הדלק שמניע את הפרויקט הזה. אבל אהבה? נו באמת.

השאלה היא מדוע האוהדים שלכם שרים לשמעון מזרחי כאשר אתם משחקים בנס ציונה? חופש הביטוי הוא "החופש של אדם להשמיע את דעתו ולשמוע את דעת זולתו, בלא שתהיה עליו החובה לעשות כן" (אהרון ברק, 1990). אבל חופש הביטוי אינו מוחלט, חופש הביטוי הוא לא חוק שחוקקה הכנסת, אלא זכות חוקתית אשר מוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו. הבנת לרנר, כבוד האדם.

קבוצה שקמה רק בזכות האהבה? (אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
קבוצה שקמה רק בזכות האהבה? (אלן שיבר) | צילום: ספורט 5

מעבר לכך, לא מדובר בזכות מוחלטת וחופש הביטוי נסוג וקיימות הגבלות עליו שנקבעו בחוק הישראלי: צנזורה צבאית 1945, צו איסור פרסום, סוביודיצה 1957, איסור לשון הרע 1965, חוק הגנת הפרטיות 1981.

מותר לאיגוד הכדורסל, כמו גם להתאחדות לכדורגל, לקבוע אמות מידה להתנהגויות. גם אני כאוהד מכבי נסעתי לא אחת לרדיוסים בעקבות שירים נגד סלים טועמה. לומר לך שאהבתי את זה? ממש לא. אבל אני יכול להבטיח לך שניסיון לסיים את הקריאות בדרך של דיאלוג לא עובדת. רק ברגע שרוב הקהל מחליט לשרוק בוז - התופעה תמוגר. אין באמת רצון כלשהו של הנהלת הקבוצה או של חלק אחר בקהל להבין שבסוף הגולם שאתם יוצרים יהיה יותר גדול מהקבוצה עצמה. אז נראה כמה כיף יהיה לך לשבת במגרש.

הבעיה היא שהנהלת ואוהדי הפועל ת"א לא רואים פסול בשיר, להפך. במיוחד כאשר אלו ששרים אותו הם חלק מהעמותה שהקימה את הקבוצה הזו מאהבה. שירי השואה יימשכו, גם השירים לרגב פנאן ודון שמעון. אסור גם להגיע עם דגל ישראל למשחקים שלכם, והכיסאות במגרש באילת לא נבנו לפי התקן כי האוהדים שלכם חייבים לעמוד עליהם ולשבור אותם, כך לפי דברי היו"ר הנכבד. ומה עם הגרפיטי על קברה של אמו של חולדאי ופואד גיבור ישראל? די, לא נמאס לך גיא?

ומה המסקנה שלך, לפרק את הפרויקט? דע לך שאני בטח לא אחזיק אותך שלא לעשות זאת, אבל במקרה הזה אני אתן לך את זכות הבחירה. בניתם משהו נחמד, אתם רוצים לייחד את הקבוצה כאלטרנטיבה. די, תתקדמו.